Zucht, alweer een ander zadel..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Zucht, alweer een ander zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 15:31

Ligt dat nou aan mij of veranderen mijn paarden snel/vaak??

Ik heb Kolando nu sinds april weer onder het zadel en toen er dus ook 1 gekocht, die lag toen prima en nu ligt ie behoorlijk achterover en te dicht op zn schouders.
Heb er al even iets onder gelegd zodat t niet TE is zegmaar.
Maar goed, dat is een tijdelijke oplossing, niet iets om langdurig te gebruiken.
Nu kan ik dus weer een ander zadel gaan zoeken en mijn ervaring is toch wel dat je er iedere keer weer geld bij moet leggen...

Nimro heb ik nu zo'n 4 en half jaar en daar heb ik vorig jaar september zijn 3e of 4e zadel al op gekocht Bloos!
Die ligt gelukkig nog steeds goed Lachen

Maar ligt dat nou aan mij of is dat best vaak?

Van kolando snap ik t hoor, die is in een half jaar veel veranderd qua omvang en bespiering.
Van nimro was t toen ook wel logisch, die is in al die tijd ook veel veranderd!

Cowgirl

Re: Zucht, alweer een ander zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:51

Je bent niet de enige hoor met dat probleem.

Ik heb mijn haflinger nu 13 jaar en al iets van 7 zadels 'versleten'.

Van goedkoop tot duur van engels naar western van western naar boomloos.

Nu heb ik met de boomloos ook drukplekken en zit nu met de handen in het haar. Ik weet het echt niet meer.

Op maat gemaakt durf ik gewoon niet aan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:22

Die van mij verandert zo'n 4 x per jaar Tong uitsteken
Nu deze winter zal t nog wat erger worden, nu blijft hij lekker zonder deken buiten.
Ik heb twee jaar geleden een barefoot zadel gekocht.
Ik had een dressuurzadel erbij gekregen toen ik mn paard kocht, dat was op maat gemaakt toen hij 3,5 was, maar daar was hij natuurlijk al lang weer uit gegroeid toen ik em kreeg.
Mn barefoot bevalt altijd nog goed, groeit lekker mee. Hij heeft ook gelukkig nooit last gehad van drukplekken. Loopt er heerlijk onder Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 17:46

Ik heb mijn zadel nu sinds april en is al 2 keer aangepast. Kost niets extra. Een goede zadelmaker die telkens het zadel weer aanpast is echt belangrijk. Mijn paard is 3 en heeft direct na het inrijden een goed aangepast zadel gekregen. ER werd al gezegd, elke 3 maanden aanpassen. Nu moet het straks voor de derde keer. Zit gewoon bij de aanschafsprijs in, dus kost niets extra's.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 20:11

Germie, dat is wel mooi geregeld zeg Lachen

Het zadel van nim heb ik toen nieuw gekocht en daar zitten idd ook nog een aantal behandelingen (indien nodig) bij ingegrepen. Maar dat is nog niet nodig.

Het zadel van Kolando heb ik 2e hands van een bekende van mij gekocht, daar heb ik natuurlijk niets geen regelingen bij.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:19

@carlijn83 (en cowgirl): kopen jullie je zadels in een winkel?
Beter is om een zadelmaker/-fitter te laten komen, die diverse zadels op je paard past en perfect passend kan maken. En hem/haar dan minstens jaarlijks terug laten komen om het zadel weer aan te passen.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 20:21

Ik heb het zadel idd bij een ruitersportzaak gehaald waar een zadelmakerij/passerij bij in zit.
Er is dus zeker heel wat gepast en geprobeerd voor ik het zadel van Nim kocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:17

Helaas is het zo dat zadelpassers van een winkel niet zoveel - of iig onvoldoende - kennis in huis hebben. Je zou ze voor de gein 'es moeten vragen welke opleiding ze hebben gedaan. Knipoog

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 21:19

Haha, dat staat ook weer een beetje te bijdehand he? Slim

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:10

Tot een half jaar geleden had ik dat probleem ook. Om gek van te worden en nog een dure aangelegenheid ook... Ik ben overgestapt op een WOW met flair systeem en ben daar mega enthousiast over. Mijn paard beweegt veel fijner onder het zadel en een aanpassing is snel en goedkoop (niet onbelangrijk Haha! ) gedaan. Meer info op www.zadelmakerijboer.nl. Er is een heel topic over geweest: viewtopic.php?f=117&t=611703&hilit=

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:11

je hoeft niet perse een nieuw of ander zadel te kopen... een goede zadelmaker kan met de vulling ongelovelijk veel aanpassen zodat het gewoon weer goed ligt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:13

Maar voor het aanpassen van je zadel betaal je meestal wel. In mijn geval betaalde ik tussen de 25 en 50 euro per keer. Als je dat 3 of 4 keer per jaar moet laten doen loopt dat aardig op...

matty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:44

Hai Carlijn!
Ik heb ook weer een ander zadel gekocht, ik krijg hem over drie weken binnen, U2 is ook weer veranderd in zijn rug. De boom is nu gewoon 2 maten kleiner.. gelukkig past dit zadel mij ook beter. Wat zoek je nu voor zadel, anders moet je mijn stubben is passen, deze heeft ook altijd op Osiris gelegen!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 15:23

"verbouwen" is misschien ook wel mogelijk.
Dan zou ik even moeten laten kijken door mn zadelpasser/maker.

@Mathilde, welk zadel heb je nu gekocht dan?
Wat voor boommaat heb jij in je stubben?

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:13

Please, geloof me nu....... als een paard in het skelet uitgegroeid is dan moet er normaal gesproken een zadel aangemeten kunnen worden waarbij alleen de kussens nagekeken moeten worden om de bespierings veranderingen door training etc goed op te vangen. (en natuurlijk de controle minimaal jaarlijks aangaande de wol van de kussens)

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar goed wees alsjeblieft krititisch hoe het zadel is aangemeten en vraag naar garanties en onderhoudsafspraken ( evt. zwart op wit)

De winstmarges zijn klein op zadels maar vraag dan om bijvoorbeeld afspraken voor controle kosten enz (of een onderhoudscontract).

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:26

Ik ga volledig akkoord met Micha. In principe moet je het zadel met de juiste boommaat weer passend krijg dmv veranderingen aan de vulling.
Verder wil ik nog even zeggen dat ruitersportzaken niet altijd evenveel kennis van zadels hebben (zoals Jovarna al zei Vork ). Ik heb het zelf meegemaakt. Mij hebben ze een zadel dat maar liefst 2 boommaten te klein was verkocht. En die man was het zadel dan ook nog komen passen hé! Toen ik daarna terug ging met het zadel (2 weken later), zeiden ze dat dat niet kon. Ik heb die man toen het hemd van het lijf gevraagd over zadels en ik kon hem gewoon onder tafel in praten. Dat vind ik absoluut niet kunnen! Sindsdien ga ik altijd naar een zadelmaker.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:00

ik heb met winston dat hij in de winter dunner is als in de zomer, en door mijn school blijft zijn bespiering niet altijd hetzelfde. nu heb ik een boomloos barefoot zadel en dat bevalt super!

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:35

@ _Emm_ dit bedoel ik nu net, In dit soort gevallen moet je dus goed toekunnen met aanpassen van de kussens in plaats van wisselen van zadels met verschillende boommaten. Daarvoor is een boomloos zadel ook niet de perfecte oplossing maar dat terzijde.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:39

Nog even een tip die ik al heel vaak geef....... Neem eens kontakt op met harnessmaker hier op het boktforum en maak een afspraak met hem voor een goede beoordeling van je zadel t.o.v. je paard en jezelf. Kan je echt heel wat zadels besparen!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:29

Micha schreef:
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen maar goed wees alsjeblieft krititisch hoe het zadel is aangemeten en vraag naar garanties en onderhoudsafspraken ( evt. zwart op wit)

De winstmarges zijn klein op zadels maar vraag dan om bijvoorbeeld afspraken voor controle kosten enz (of een onderhoudscontract).

Bij mij staat op papier dat zolang ik de eerste eigenaar van het zadel ben (nr van het zadel staat op de bon) dat ik het dan gratis mag laten aanpassen, ook op andere paarden als ik dat wil. Super service heeft Kootstra.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 07:42

Ik ken het hoor. Ik kon zowat elk half jaar een ander zadel kopen.
Ik heb toen een boomloos zadel gekocht omdat die meevormen met de rug. Werkt dus ook niet op de langere afstanden want Anouar heeft nu twee flinke drukplekken en beide kanten van de ruggengraat, precies onder de beugelophanging.
Nu wil ik toch weer een zadel met boom. Ben op zoek naar een endurance zadel dat makkelijk aan te passen is. Alleen die zijn duuuuur. Maar goed, elk half jaar een zadel dat niet meer goed past is uiteindelijk ook duur.

matty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 08:12

Boommaat XW (= 33) hij is extra breed omdat U2 en Os aardig breed waren in de schouders..