Zadel wil maar niet passen !? Wat nu !?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saraaa

Zadel wil maar niet passen !? Wat nu !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 13:06

Heeey!
Ik ben de trotse eigenares van een haflingermerrie.
Maar ik zit met 1 (groot) probleem;
Alle zadels die ik tot nu toe al gepast // gekocht heb passen haar niet!
Eerst kocht ik een veelzijdigheidszadel - Dat paste totaal niet.
Dan kregen we een ander nieuw veelzijdigheidszadel ter vervanging, van de mvr van die paardenwinkel.
Dit zadel paste ook niet, totaal niet!
En nu, kochten ze een 2dehands dressuurzadel, dat past al beter, maar het zit nog altijd nie super.

Al die zadels draaien gewoon rond m'n lieve haf, ook al span ik de singel voldoende aan!
Weten jullie soms hoe dit komt !? & Wat ik eraan kan doen !?

Ps; Ik gebruik een goed dik zadeldoek + een wollen zadeldekje.

Alvast bedankt voor jullie moeite. Knipoog

Dees

Re: Zadel wil maar niet passen !? Wat nu !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:10

Geen idee wat voor 2de hands zadel je nu gebruikt, maar als het niet eentje is die als nieuw al spotgoed koop was, dus eentje van een bekender merk zeg maar... en het pas nu al aardig,
dan zou ik niet aarzelen en gewoon met paard en zadel naar Van Triest in Meppel rijden. Die zal voor een nette prijs het zadel kunnen aanpassen zodat je gewoon zeker weet dat het goed past. Constant een ander zadel kopen is duurder en waarschijnlijk niet beter.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:13

ik zou een zadel op maat laten maken, idd bij van Triest of een andere goede zadelmaker.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:14

Ik zou ook een zadelmaker contacteren die het zadel op maat zet van je paard. Dit zal denk ik uiteindelijk het goedkoopste uitkomen en zal ook het best zijn voor je paard.

Saraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 13:17

Dees schreef:
Geen idee wat voor 2de hands zadel je nu gebruikt, maar als het niet eentje is die als nieuw al spotgoed koop was, dus eentje van een bekender merk zeg maar... en het pas nu al aardig,
dan zou ik niet aarzelen en gewoon met paard en zadel naar Van Triest in Meppel rijden. Die zal voor een nette prijs het zadel kunnen aanpassen zodat je gewoon zeker weet dat het goed past. Constant een ander zadel kopen is duurder en waarschijnlijk niet beter.

Nu heb ik een 2dehands dressuur zadel. (Geen idéé van welk merk ofzo.)
Mijn vorige 2 zadels waren veelzijdigheidszadels, misschien ligt het daaraan !?

Saraaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 13:17

Jenka schreef:
Ik zou ook een zadelmaker contacteren die het zadel op maat zet van je paard. Dit zal denk ik uiteindelijk het goedkoopste uitkomen en zal ook het best zijn voor je paard.

Hmmm, jaa misschien wel! Zal er eens over nadenken. (& Aan m'n moeder voorstellen.)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:19

hai. klinkt misschien gek, maar probeer eens een fryso-zadel? zon zadel voor friezen. die hebben over het algemeen ook een ronde bouw, waardoor een zadel gauw gaat schuiven.
hoop dat het je lukt om een goed passend zadel te vinden!

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:49

ik had eerst ook met winston dat alle zadels schoven...

ik heb toen een weekje een testzadel van barefoot gehad, dat heeft geen cm verschoven! was echt super! Lachen
daarna heb ik zo snel mogelijk een zadel besteld en die schuift ook niet en ligt altijd super.

misschien een idee om een testzadel aan te vragen? dat is gratis, alleen heb je de kosten om het zadel weer verder te sturen. als het niks is is het dan ook niet erg.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:25

samantha21 schreef:
hai. klinkt misschien gek, maar probeer eens een fryso-zadel? zon zadel voor friezen. die hebben over het algemeen ook een ronde bouw, waardoor een zadel gauw gaat schuiven.
hoop dat het je lukt om een goed passend zadel te vinden!

Een Fryso zadel verschilt werkelijk geen draad van een 'gewoon' zadel.
Ik heb een Fryso op mijn kwnp-achtige ruin liggen. Frysozadels lijken kwa bouw sterk op JC en Euroriding...

Voor de TS: het maakt niet uit of je een dressuur of een veelzijdigheidszadel hebt. Waar het om gaat is de zadelboom. Ieder merk heeft weer een ander type boom, vandaar mijn vraag op welk merk zadel je rijdt. Want sommige merken, en dat zijn dan met name die goedkope merken en kunststofzadels, zijn gewoon heel slecht te verbouwen. Dan kan je beter wel een ander aardig zittend zadel kopen van betere makelij en die laten verbouwen.

Mijn Fryso hebben ze bij Van Triest helemaal verbouwd (zaten werkelijk BESCHAMENDE CONSTRUCTIEFOUTEN in mijn paar jaar geleden nieuw gekochte Fryso zadel) voor slechts 150 euro. En geloof me, ze hebben hem echt he-le-maal uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd en praktisch alles aan de boom en de ophangpunten veranderd.
Dus, duur hoeft het aanpassen van een zadel echt niet te zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:25

Inderdaad op maat laten maken of een zadelmaker ofzo laten langskomen met een aantal testzadels of tweedehands zadels..
Of inderdaad een barefoot, die zijn heel fijn, ligt heel goed op mijn ronde tinker.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:23

een haflinger heeft een nogal ronde rug, daarom moet een zadel hebben met een brede boom.
probeer eens een kiefer of een ainsley, een boomloos zadel is miss ook een optie.
ik dacht trouwens dat er speciale haflingerzadels bestonden, miss is dit wat.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:33

Voor mijn brede fries heb ik Van Rijs uit Zevenbergen laten komen om een zadel te passen.
Na een aantal zadels te hebben gepast en mee te hebben gereden is het een KN geworden.
Van Rijs heeft de breedste boom voor mijn fries nog een stukje breder gemaakt.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:22

barbar schreef:
een haflinger heeft een nogal ronde rug, daarom moet een zadel hebben met een brede boom.
probeer eens een kiefer of een ainsley, een boomloos zadel is miss ook een optie.
ik dacht trouwens dat er speciale haflingerzadels bestonden, miss is dit wat.

een haflingerzadel heb ik ook geprobeert, maar die schoof gewoon nog bij winston...

met de barefoot heb ik echt helemaal nergens meer last van.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:38

idd de boom is waarschijnlijk te smal, laat er een zadelmaker naar kijken met verstand ervan die verschillende zadels meeneemt om te passen en ga dit niet zelf doen want gegarandeerddat je zijn rug verpest. heeft verder nisk te maken met het feit dat de zadel dressuur oof veelzijdig is ,maar puur met de boombreedte

Simone_40

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:26

Misschien zo'n pannekoekzadeltje? Nee hoor geintje. Ik had een KN, kamer 3. Ik heb dat zadel verkocht aan een meisje met een haflinger. Over het algemeen liggen deze zadels bijna altijd goed.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 22:33

nou ik rij er ook z'n een.
Ik rijd een pony op een manege/handelsstal en werkelijkwaar alles schuift.
Het is een smal type beestje.
Ze hebben er z'n 15 pony zadels liggen en wat grotere.. in allerlei boommaten enz..
Maar alles schuift, meestal naar rechts!