vervolg (tijd geleden) zadel voor gehandicapt kind, ideeën?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

vervolg (tijd geleden) zadel voor gehandicapt kind, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 12:46

hallo Haha!

mijn eerste posts op Bokt gingen over mijn plan om mijn verstandelijk gehandicapte kindje (rolstoel gebonden, nivo +/- 12 maand, leeftijd 6 jaar) te laten rijden/zitten op een pony, als we gaan wandelen bijvoorbeeld.
het was toen maar een plan, het leek er nog niet op dat ik het kon realiseren, maar ik was toen heel erg bezig met ideeën over een aangepast zadel waar hij niet uit zou vallen, maar wat ook wel veilig genoeg is.

inmiddels hebben we een super brave fjorden merrie! (ik blij, ze is echt een super gezinspaardje! Haha! )
het veulen kan er binnenkort van af, dus de vraag: "hoe kan mijn zoontje stevig op haar zitten" is nu helemaal aan de orde!

ik heb ervaring met paardrijden gehandicapten, weet welke zadels, dekjes en hulpmiddelen erbij gebruikt worden.
ik weet dat hij er altijd in 1 beweging vanaf moet kunnen worden gehaald.
ben zelf ruim een jaar begeleidster geweest.
hij zal ook zeker geen beugels krijgen, neemt toch geen steun met zijn voeten.
hij zal ook zeker een cap op hebben, en er loopt altijd iemand vlak naast hem, en iemand aan het hoofd van de pony.
hij heeft op zich wel evenwicht maar is vaak angstig en verkrampt als hij denkt te vallen, hij houd zich dan niet zo heel goed tegen.
als hij een handvat op borsthoogte voor zich heeft, zit hij wel stevig.
een veilig gevoel is voor hem heel belangrijk, maar hij moet ook gemotiveerd worden zelf zijn spieren te gebruiken (daar mankeerd niks aan, hij is puur achter omdat hij verstandelijk achter is)
als hij iets in zijn rug voelt gaat hij erin hangen, wat niet wenselijk is, want hij kan prima zitten en houd zijn rug daarbij recht.

we hebben een simpel vz zadeltje, dat goed op de pony ligt, maar de schoft is wel te ruim.
ik had bedacht om daar gaten in te boren, en een handvat zoals op een hobbelpaard erop te monteren.
nadeel van een zadel vind ik wel dat er niet veel contact is met de rug, en dat de zitting glad is.

ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier mensen zijn met ideeën, misschien kan ik er nuttige tips uit halen Lachen

groetjes Marigold (ik was toen Loveblacky)

Cowgirl

Re: vervolg (tijd geleden) zadel voor gehandicapt kind, idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:07

Citaat:
hij heeft op zich wel evenwicht maar is vaak angstig en verkrampt als hij denkt te vallen, hij houd zich dan niet zo heel goed tegen.
als hij een handvat op borsthoogte voor zich heeft, zit hij wel stevig.
een veilig gevoel is voor hem heel belangrijk, maar hij moet ook gemotiveerd worden zelf zijn spieren te gebruiken (daar mankeerd niks aan, hij is puur achter omdat hij verstandelijk achter is)
als hij iets in zijn rug voelt gaat hij erin hangen, wat niet wenselijk is, want hij kan prima zitten en houd zijn rug daarbij recht.

Citaat:
nadeel van een zadel vind ik wel dat er niet veel contact is met de rug, en dat de zitting glad is.

Wat jij wilt is dus iets aan de voorkant waar ie zich aan vast kan houden, geen steun in de rug en iets waar ie veel contact heeft met de paarden rug.

In eerste instantie dacht ik aan een westernzadel maar dan blijf je toch weer klungelen met die fenders en beugels(kan je eraf halen natuurlijk). En een westernzadel heeft naturlijk niet zo veel feeling met de paardenrug als jij denkt te willen hebben. En daarnaast lijkt me die knop niet handig vasthouden.

Dan kom ik uit op een boomloos (cheyenne van barefoot). fenders zijn makkelijk te verwijderen zonder dat er een gat o.i.d ontstaat wat wellicht oncomfortabel kan zijn (wat denk ik gebeurd als je de fenders van een westernzadel afhaald). Helaas heeft de cheyenne niet echt een houvast aan de voorkant.

Mijn laatste optie is een voltige singel/antirol singel met een pad eronder.
Goede houvast aan de voorkant, een voltige singel is goed stabiel(geen idee of de anti rol singel net zo mooi zit), dunne pad voor meer feeling met het paard, geen steuntje in de rug en geen geklungel met stijgbeugel riemen etc etc.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:21

Ik werk met een fabrikant die speciale zadels voor gehandicapten maakt. Ik zou graag een en ander met je bespreken daar dit een echte uitdaging is!
Er zijn een hoop mogelijkheden maar via mail is te omslachtig.
Telefonisch gaat dat het makkelijkst.

Je kan mij altijd bellen of mailen voor meer info.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:24

Wat je kunt doen is een gewoon wintec zadeltje. Kunststof zadel, vaak hele stroeve zitting. Als je dan aan de voorkant een "bokriempje" vast maakt dan heeft hij iets om zich aan vast te houden.
Beugels zou ik wel doen, dan echter wel veiligheidsbeugels met elastiek.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:29

Ik dacht ook meteen aan een anti-rol singel. Met een deken of dikke pad eronder.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 13:33

bedankt voor de reacties Lachen

aan beugels heeft hij echt niks, hij gebruikt zijn benen/ voeten nog niet zo goed.
en vind het sowiezo te gevaarlijk.
een bokriempje of iets anders op kruishoogte zegmaar, heeft hij niet voldoende houvast aan.

@harnessmaker, ik zal je tzt even pm men, ben eerst zelf aan het brainstormen.
maken jullie ook spullen voor de FPG dan?

antirolsingel of voltigesingel is op zich geen verkeerd idee..
maar moet dus wel meer houvast aan komen dan denk ik.

westernzadel, zit wel stevig, en wintec ook.

bedankt voor het meedenken, leuk Lachen

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:44

misschien een barefoot cheyenne? de pommel(bij de schoft) kan eruit en misschien kan je er dan een handvat aan maken zonder dat je de rest van het zadel kapot maakt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 13:51

In de tijd dat ik vrijwilligster was bij FPG hadden we een pad met handvat voorop en klittebandkussens om wat steun te hebben, die werden zo op de pad geplakt. Wel gevoel met paard en toch wat ondersteuning (alleen al voor gevoel van stevigheid voor ruiter.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 13:54

ja ik ken hem, dat is deze:

Afbeelding

op zich is dat wel een ideaal ding ja!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 13:56

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:04

Ik dacht ook aan een barefoot zadel, de zitting is niet glad en je zit meer ín het zadel in plaats van erop. Misschien zou je bij de western versie (als ik t goed heb kun je daar de knop uit halen) misschien kun je die knop laten aanpassen en er een handvat van laten maken. En de fenders zou je misschien kunnen verwisselen met een soort van bakjes ofzo, of zoiets als op de foto hierboven..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:55

Voltige singels zijn uitermate geschikt om aan te gaan hangen.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 15:58

Ik denk dat een klittebandzadel als hierboven getoond wel een goed idee is. Op die manier heeft hij houvast en zit er niets in zijn rug zodat hij gemotiveerd wordt om rechtop te zitten.

Wat een heel eenvoudige oplossing is, is een dekje met een beugel met twee handvaten. Eventueel kan je na een tijdje ook nog beugels eraan hangen.

Succes ermee!

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 16:05

Ik heb er niet zo veel verstand van. Maar voltige lijkt mij ook wel een goed idee je hebt iig veel houvast. En dat dekje met die klitteband kussens lijkt me ook erg handig. Veel succes nog verder met zoeken en ik hoop dat je wat vind. Lachen

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:24

De Massimo smile heeft ook een handgreep aan de voorkant.

www.bluebalance.nl
Kijken bij zadels -> exclusief

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 20:24

wennie schreef:
De Massimo smile heeft ook een handgreep aan de voorkant.

www.bluebalance.nl
Kijken bij zadels -> exclusief

die wordt idd ook gepromoot in het gehandicapten gebeuren ja, heb er toen een stuk over gezien in het klein hoefblad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:59

Ik heb mijn stockzadel zo'n 2 jaar geleden verkocht aan een man met lichamelijke beperkingen. Hij kon ook niet met beugels rijden, niet zelf opstijgen en z'n benen bleven ook niet vanzelf op de juiste plek liggen (gingen naar achteren). M'n zadel had ik eerst een tijd aan hem uitgeleend om eens te proberen. HIj vond het zo goed zitten dat het zadel zelfs bij het bestuur van onze vereniging ter sprake is gekomen. Mensen mogen namelijk geen eigen zadels op manegepaarden leggen. Dit hebben we in het begin gewoon een keer gedaan en uiteindelijk mocht hij van het bestuur dit zadel gebruiken op manegepaarden. Hij heeft er zelfs onderlinge springwedstrijden mee gereden terwijl met een gewoon zadel draven al lastig was.

Misschien is zo'n zadel wat voor jullie? Ik weet niet of ze in kleine maten te krijgen zijn, maar je hebt 2 flappen bij de bovenbenen. Die zou je ook als handvat kunnen gebruiken. Verder hebben ze een diepe zit en ze zijn met en zonder horn te verkrijgen (met horn zou in jullie geval denk ik makkelijker zijn, want dan kan je die ook nog vast laten pakken).

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 06:49

raket schreef:
In de tijd dat ik vrijwilligster was bij FPG hadden we een pad met handvat voorop en klittebandkussens om wat steun te hebben, die werden zo op de pad geplakt. Wel gevoel met paard en toch wat ondersteuning (alleen al voor gevoel van stevigheid voor ruiter.

Ik moest ook direct denken aan een klitteband zadel. Ben een paar weken geleden een week op kamp geweest met gehandicapte ruiters en twee van onze rolstoelgebonden, zwaar spastische ruiters reden met dit zadel en konden goed rechtop zitten en zichzelf vasthouden.
Je kunt zelf de hulpblokken plaatsen dmv het klitteband.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:30

Ik heb een pm verstuurd met enige uitleg wat we eventueel kunnen betekenen aangaande een aangepast zadel naar FRDI richtlijnen of naar uw eigen wensen en/of oplossingen.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:59

In de Bit staan regelmatig advertenties voor een"tweepersoonszadel". (volgens mij van Hue&Hott)
Hierbij zitten beide personen echt heel stevig en vor de voorste persoon is er ook een "rand" om zich aan vast te houden.
De persoon die achter zit kan dan rijden en tegelijkertijd de gene die voorop zit in de gaten houden en eventueel vasthouden.

Zou dit niet een optie zijn?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 14:15

dat zou zeker ook een optie zijn ja, backriding zou vooral in het begin wel heel veilig zijn.
moet alleen wel een beetje op de kosten letten, ik bedoel het moet wel veilig zijn, maar backriding kan ook gewoon op de blote rug, ik rij zelf altijd zonder zadel op onze fjord.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:02

Misschien zijn dit ook opties. Ik kan je deze leveren volledig op wens. Maar let wel dit is alleen ter indicatie. een dergelijk iets zal dan rond de 600 euro komen. http://www.pariani.it/php/scheda.php?la ... _ippo&id=3 Daarnaast is er ook nog een volledig aangepast zadel op wens en maat speciaal ontwikkeld voor minder valide mensen dit word allemaal onder toezicht en richtlijnen van de F.R.D.I. ontwikkeld in samenspraak met artsen enz. Hierbij zit dan een prijs van rond de 2000 euro. http://www.pariani.it/php/scheda.php?la ... po&id=195#

Ik hoop je zo even iets verder te kunnen helpen. Bij verdere vragen PM me gerust.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:02

Bij ons op de manege hebben ze deze ponyzadeltjes, lijken me heel vaste dingen, ik heb ook weinig kindjes hiervanaf zien vallen en ze kunne zich aan de lus vasthouden:
Afbeelding
Deze liggen wel op kleine pony's maar er zit geen boom in ofzo dus je kan ze ook op grotere pony's leggen denk ik.

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:44

Marigold schreef:
ja ik ken hem, dat is deze:

Afbeelding

op zich is dat wel een ideaal ding ja!

Dit zadel gebruiken ze op de gehandicapten manege waar mijn broertje rijdt ook. Alleen hebben ze daar meer klittenband-blokken zodat ze de berijder beter 'vast' kunnen zetten. De blokken kun je zo neer plakken dat je zelf een goed idee krijgt.

(doet Wendy van Dijk nog steeds hart in actie?)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:44

ik zou eerder denken aan een voltige singel idd...die hebben behoorlijk hoge handvaten...
anders een barefoot chayenne(is stevig en niet glad) en dan in de pommel gaten boren om daar handvaten aan te bevestigen