Waar moet je op letten bij aanschaf van een allround zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorinefeist

Waar moet je op letten bij aanschaf van een allround zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 10:53

Hi, Mijn naam is Dorine, woon in zuid Frankrijk en heb een merrie, half Fries-half gelder van 10 jaar met een 3 maanden oud hengst veulen, vader vol fries. ook hebben we en een draver ruin van 6 jaar. De ruin was een jaar geleden nog niet zadel mak en springt nu een meter en doet het erg goed met dressuur. Het enige wat hij nu nog beter moet leren is galoperen en wennen aan de buiten ritten, vogels, honden, herten enz enz. Ik wil een zeer goed allround zadel kopen, omdat ik gemerkt heb dat dat je zit en je vertrouwen met het paard verhoogd. In Frankrijk is het moeilijk voor mij om goed advies te krijgen. de vraag; wat moet je allemaal opmeten bij het paard en jezelf om de 16-17 of 18 inch te bepalen? Wat zijn de beste merken? Waar moet je op letten? enz enz groet Dorine
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-09-06 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Tijgertje86

Re: zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 10:54

De inch maten hebben alleen met de grootte van je eigen zitvlak te maken.
Ik heb een 17,5inch.

Anoniem

Re: zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:04

WD --> HAR.

Liselot

Re: Waar moet je op letten bij aanschaf van een allround zad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:40

de inchmaten zijn idd alleen voor je iegen kont. de boommaat en de vorm van de kussens zijn voor het paard.
ik zou toch proberen om goed advies te krijgen, want het is voor een leek niet te zien of een zadel goed past of niet

katrien214

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 11:56

Ik denk dat zadels in Frankrijk kopen net zo moeilijk is als in Spanje. Veel keus is er niet, alles is belachelijk duur en van passervice hebben ze nog nooit gehoord. Toen ik een nieuw zadel nodig had heb ik verschillende zadels gepast die op de stal waar ik sta aanwezig waren. Zo ben ik achter de inchmaat en de boombreedte gekomen. Via thorowgood.com kan je ook een model downloaden zodat je de rug van je paard zelf kan opmeten. Bij ons in de Decathlon hebben ze een catalogus waar verschillende zadels instaan die ze kunnen bestellen, ook die van Thorowgood. Uiteindelijk heb ik ook daar mijn zadel gekocht, als het niet zou passen mocht ik het zadel ruilen. Ik neem aan dat het bij jullie ook kan! In ieder geval veel succes!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:16

Je zou misschien eens kunnen denken aan een barefoot of ander boomloos zadel, dan heb je in ieder geval al meer kans dat het goed past.
Zeker voor buitenritten is zo'n zadel heel fijn omdat je je paard precies aanvoelt, je voelt heel goed de spieren in de rug bewegen en dus ook wanneer ze iets eng vinden buiten.