Peesbeschermers achter gewoon maatje groter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kowloon

Peesbeschermers achter gewoon maatje groter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 21:17

Misschien een beetje suffe vraag, maar sinds ik ben gaan crossen ben ik op zoek naar goed peesbescherming voor de achterbenen van mijn paard.
Deze heeft normaliter een maat Cob. Eigenlijk kan ik alleen echte crossbeschermers in maat cob voor de achterbenen vinden. Die natuurlijk prima zijn. Maar wel duur en altijd zwart.
Op de verening sprak ik iemand die maat Full peesbeschermers voor de voorbenen om de achterbenen van haar Cob-paard doet.
Doen meer mensen dit?

Frank

Re: Peesbeschermers achter gewoon maatje groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 21:19

Voor Soulmate hebben we 3 in 1 beschermers voor achter die één maat groter zijn dan de voorbeschermers.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 16:08

Ik weet niet of dat zo'n goed idee is.
Ik weet wel dat er speciale beschermers voor de achterbenen zijn die sprekend lijken op "gewone" peesbeschermers.
van divoza.nl :
Afbeelding
BR Peesbeschermers jumper achter

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:34

Wat is trouwens het nut van zulke beschermers achter? Bij mijn weten is het nu van peesbeschermers dat ze beschermen tegen het aantikken van het achterbeen tegen het voorbeen. Nu lijkt me dat er aan de achterkant van het achterbeen niet zo snel wordt aangetikt, tenzij je misschien altijd in erg drukke (manege/club) lessen rijdt, waar iemand steeds op de kont van je paard hangt. Of als je vierspan rijdt en je de achterbenen van je voorpaarden wilt beschermen. Maar ik zie deze peesbeschermers bij mij op stal gebruikt worden door dressuurruiters. En dan vraag ik me af wat het nut ervan is?

En bij crossen zou ik persoonlijk eerder de voorkant van de achterbenen beschermen, daarmee tikken ze denk ik eerder tegen de hindernissen aan dan met de achterkant van de achterbenen, of zie ik dat verkeerd?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:24

Marije_jiplover schreef:
Wat is trouwens het nut van zulke beschermers achter? Bij mijn weten is het nu van peesbeschermers dat ze beschermen tegen het aantikken van het achterbeen tegen het voorbeen. Nu lijkt me dat er aan de achterkant van het achterbeen niet zo snel wordt aangetikt, tenzij je misschien altijd in erg drukke (manege/club) lessen rijdt, waar iemand steeds op de kont van je paard hangt. Of als je vierspan rijdt en je de achterbenen van je voorpaarden wilt beschermen. Maar ik zie deze peesbeschermers bij mij op stal gebruikt worden door dressuurruiters. En dan vraag ik me af wat het nut ervan is?

En bij crossen zou ik persoonlijk eerder de voorkant van de achterbenen beschermen, daarmee tikken ze denk ik eerder tegen de hindernissen aan dan met de achterkant van de achterbenen, of zie ik dat verkeerd?

Ik kan me voorstellen dat deze fijn zijn bij afsprongen ofzo.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 12:17

Volgens mij is het zo dat deze hoge peesbeschermers oorspronkelijk bij de eventing vandaan komen.
Ik heb ooit gehoord dat ze daar gebruikt werden om ervoor te zorgen dat de paarden de achterbenen hoger optillen.

katrien214

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 13:09

Ik heb ook wel eens gehoord dat deze beschermers worden gebruikt om een paard bij het springen zijn achterbenen hoger op te laten tillen.
Ik heb er geen ervaring mee, maar een vriendin van mij gebruikt deze beschermers omdat kogelbeschermers bij haar paard niet goed blijven zitten. En deze passen perfect. Ik geloof dat ze dezelfde heeft als op de foto hierboven.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 15:01

je hebt er inderdaad speciale voor die echt voor achter zijn zoals de Br hierboven.

Kowloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 11:04

Ik heb ze gezien, maar die zijn er ook alleen in zwart. Het paard heeft in zijn achterbeen ook pezen en die kan hij met zijn andere voet aantikken, maar ook met een balk. Bovendien zet ik mijn paard met dezelfde peesbeschermers op de wagen. Dus beschermen ze ook als hij naast de klep mocht stappen. De crossbeschermers beschermen idd ook voor en dat is fijn, maar ze zakken door de mindere pasvorm iets af en zijn er alleen in zwart

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:05

Marije_jiplover schreef:

Als ze worden gebruikt bij dressuur denk ik dat ze voornamelijk voor zijgangen worden gebruikt. Als je paard een keer niet goed uitkomt bij een appuyement bijvoorbeeld en zichzelf aantikt lijken die dingen me wel fijn. Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:35

Tja, dat zou kunnen, ik persoonlijk zou dan liever pijpkousen achter omdoen. Om met dressuur echt de achterkant van de pezen van een achterbeen te raken lijkt me heel erg knap van een paard, maar ik denk waarschijnlijk te moelijk.
Ik heb nog niet echt een duidelijk argument gehoord van wat het nut nu precies is.

Janiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:18

Ik rij ook wel eens met die dingen om de achterbenen (ik dressuur), maar volgens mij is het ook steviger voor z'n benen, omdat het heel zwaar is voor hem , want als je bijv in de Z zit, dan moet ie ook veel verzamelen etc, en dan moet je pony/paard ook steeds meer werk doen ook in de achterbenen, en dat is heel zwaar voor een pony of paard.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:27

Ook mijn logica zegt dat peesbeschermers op de achterbenen weinig nut hebben. Alhoewel ik me kan voorstellen dat je tijdens een cross met best veel oneffen terrein toch graag je paard een beetje extra bescherming wil geven. Knipoog

Dressuur is inderdaad zwaar voor een paard of pony, ook voor zijn benen natuurlijk. Maar juist door training worden deze spieren ed sterker. Als je ze elke keer inpakt, neemt de kunstmatige steun het elke keer over en kunnen de pezen juist minder goed ontwikkelen lijkt me.

Ieder zijn ding. @TS, lijkt mij het beste om bescherming speciaal voor het achterbeen aan te schaffen. De bouw van voorbenen en achterbenen is volgens mij niet gelijk namelijk.