[WN] Zadelpas en onpas, de zoveelste keer!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

longhorn

Zadelpas en onpas, de zoveelste keer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 23:03

Eergisteren kreeg ik een e-mail van de eigenaresse van een westernzadel die sterke twijfels over de pasvorm van haar zadel had. Ze had het zadel elders gekocht en wilde een second opinion over het betreffende zadel. Aangezien ik zelf customzadels bouw vroeg ze mij om een keer te komen kijken. In de e-mail schreef ze tevens dat haar paard drukplekken had.

Gisteren ben ik naar het zadel en het paard gaan kijken. Er bestaat geen enkele twijfel; dit zadel past in de verste verte niet en heeft ook nooit gepast. De gulletwidth is veel te groot. De bars dragen aan de voorzijde alleen op het bovenste gedeelte en bij belasting drukt het zadel op de schoft.

De eerste vraag die ik stelde was hoe dit zadel ooit op dit paard was gekomen (gewoon op goed geluk meegenomen uit winkel of is er nog iemand bij geweest om te passen ?).

Het zadel bleek te zijn gepast door de verkoper. De huidige eigenaresse viel toen al op dat de afstand tussen het zadel en de schoft zo klein was (zij wist dus niets van zadels maar zelfs haar viel zoiets al op!). Volgens de verkoper zag zij die verkeerd, want dit zou worden opgevangen door de pad.
Toen na ca. 1 maand het paard een drukplek op de schoft had heeft zij dit gemeld aan de verkoper. In plaats van langs te komen werd het probleem telefonisch "opgelost". Er werd een cut-out pad opgestuurd (aanvankelijk zou de eigenaresse het pad + verzendkosten moeten betalen, maar na protest alleen de verzendkosten).

Enkele maanden later (de pad was inmiddels wat ingezakt) kreeg het paard opnieuw een drukplek. Naast een drukplek op de schoft, nu ook 1 ernaast waar de bars aan de voorzijde op het paard drukken.

De eigenaresse nam wederom contact op met de verkoper. Zijn commentaar: dat komt omdat het paard teveel over 1 kant wordt gereden, het zadel past.

Vervolgens kwam ik met een second opinion.. Ik had tevens een losse boom en een mal meegenomen en heb de aanwezigen aldaar "zadelpasinstructie" gegeven. De aanwezigen werd al snel duidelijk wat er allemaal niet klopte. Tevens heb ik toen aan de hand van andere zadels die daar in de zadelkamer lagen het een en ander uitgelegd en toegelicht.

De stemming van de eigenaresse was inmiddels, geheel begrijpelijk, ver onder het vriespunt.

Wederom contact met de verkoper. Enkele van zijn reacties:
Het zadel past.
Vervolgens kreeg hij de vraag waar die drukplekken dan vandaan komen. Daar ging hij verder niet op in, maar HET ZADEL PAST!, en; "Dit zadel past in jouw budget en een ander zadel niet".

Nu moge duidelijk zijn dat het in een budget passen van een zadel nog iets anders is dan het passen van hetzelfde zadel op het betreffende paard. Overigens zijn er in de prijsklasse van dit zadel (White Star) ook zadels (van hetzelfde merk) met een smallere gullet te krijgen. Waarschijnlijk had de verkoper die echter niet op voorraad en op moment van zijn zadelpasroute niet in de auto.

Helemaal fraai werd het toen zij hem aangaf dat er een zadelmaker was geweest die het e.e.a. aan de hand van een losse boom en diverse zadels had uitgelegd.
Die handgemaakte en op maat gemaakte zadels, dat was volgens hem maar niets! Hij was juist afgestapt van het custom maatwerk naar fabriekszadels om problemen te voorkomen (even een opmerking van mijn kant; ik ken de achtergrond van de verkoper. Hij heeft geen kennis op het gebied van lederbewerking, is geeen zadelmaker en heeft nooit handgemaakte zadels gemaakt cq verkocht). Dat meten van een zadel met een losse boom is, volgens hem, ook helemaal fout. Verder moet volgens de verkoper een zadel altijd met een pad eronder op het paard worden gepast. Wat dat betreft staat de verkoper hier echt alleen.

Elke serieuze zadelmaker zal eerst een mal maken, danwel het paard (en ruiter) met de losse boom inmeten. Bij een bestaand zadel pas je het altijd zonder pad en dan zijn er nog allerlei gevaren waar je rekening mee moet houden. Ook deze heb ik gisteren aan de aanwezigen laten zien en hoe deze te voorkomen zijn.

De toelichting van de verkoper waarom je een zadel met een pad moet passen was om van je stoel af te vallen; "je past schoenen toch ook met sokken aan!".

Inderdaad schoenen pas je meestal met sokken aan, maar; een valhelm pas je niet met een bontmuts op !.
Wat heeft een valhelm met een zadel te maken? Nou, net zoveel als schoenen; helemaal niets. Elke logica om appels met peren of in dit geval schoenen met zadels te vergelijken is gewoon boerenbedrog. En als je toch een beetje in dit straatje wilt blijven; indien je schoenen 5 maten te groot zijn, doe je toch ook geen 7 paar sokken aan om ze passend te krijgen?!.
Als je de redenering van de verkoper doortrekt (je lost het op met een pad) kom je al snel uit bij een van de grootste misvattingen als het gaat om westernzadels namelijk die van "Een westernzadel past altijd". Dit is dus grote flauwekul.

De eigenaresse is de dupe van een snelle jonge in een dito auto met dito babbel en dito afbetalingsregeling.
Het zadel past niet op het paard en doordat ze een ander zadel nodig heeft, ook niet in haar budget. Het enigste budget waar het wel in past is dat van de verkoper.
Hij was wel zo fideel haar nog veel succes te wensen met het terugkrijgen van haar geld als zij het zadel elders zou inruilen!. Tevens zou zij het zadel bij hem kunnen inruilen op een middenklassser (met een prijs waar je met gemak een goede Billy Cook van kan kopen).

Terecht is de eigenaresse teleurgesteld in de verkoper. Een zadel dat drukplekken geeft past niet en is door middel van een ander pad ook niet passend te krijgen. Er is nu eenmaal maar 1 alternatief voor een niet passend zadel; een ander zadel. Ik word er financieel niets wijzer van, het was van te voren duidelijk dat het budget van de gedupeerde eigenaresse geen customzadel vanaf 1850 Euro toeliet en ik verkoop geen fabriekszadels. Daar zit ik verder niet mee en belet mij niet mensen een goed advies te geven. Waar ik wel mee zit is het bestaan van de snelle jongens cq dames die misbruik maken van de onwetendheid van klanten en die letterlijk over de rug van het paard, de klant financieel een poot uitdraaien zonder daar ook maar een moment gewetenswroeging van te krijgen.

Ik ben al een tijd bezig met het schrijven van een boekje over dit onderwerp. Naar verwachting komt het over ca een maand uit. De verkoopprijs zal niet meer dan de kostprijs zijn. Ik hoop hiermee een klein beetje helderheid in de schimmige zadelwereld te kunnen brengen.
Voor mensen die de duitse taal beheersen even een link naar een duitstalig boekje (gratis PDF file, 35 MB) van een collega in Duitsland. Naast een heel verkoopverhaal staat er ook te lezen hoe zadels worden aangemeten; http://www.rieser-saddle.de/pdf/online_sattelbuch.pdf .
Overigens raad ik iedereen aan om, ondanks dat je dergelijke boeken hebt gelezen, voorzichtig te zijn bij het zelf beoordelen van het al dan niet passen van een westernzadel. Ervaring leer je nu eenmaal niet uit een boekje. Zie ook de onderstaande tips.

De gedupeerde eigenaresse is haar vertrouwen in zadelverkopers kwijt. "Wie kan ik nog vertrouwen?" vroeg ze mij.
Een aantal tips:
-Koop nooit een zadel zonder het vooraf te passen.
-Beding dat je het terug kunt brengen als het achteraf toch niet blijkt te passen.
-Pas een zadel zonder pad
-Zorg dat je iemand bij je hebt die kijk heeft op zadels.

Veel succes!

Wranglerbutt

Re: Zadelpas en onpas, de zoveelste keer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 00:33

Thanks Longhorn! Afgod
Helaas is dit niet de enige (selfappointed?) zadelexpert die letterlijk over de ruggen van paarden big bucks verdient Boos! Ben zelf door schade en schande (& Bokt & a certainsaddle maker Tong uitsteken ) wijzer geworden Scheve mond

Buyer beware!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:04

Dat van die pad hoor ik overigens vaker. Ook zelf meegemaakt. Toen ik vroeg waarom het zadel niet zonder pad gepast werd kreeg ik als antwoord 'je rijdt ook met pad'.
En met de verkoper die hierboven beschreven wordt heb ik ook een aantal minder prettige ervaringen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:40

longhorn Wat een verhaal, zo lees je maar eens weer dat inderdaad de verkoper geen verstand heeft van zadels passen

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 10:42

ben erg benieuwd wie de verkoper is, wil hem liever niet bij mijn "nieuwe" paard als het ooit zover is Scheve mond

RedTopJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:38

Hallo Allemaal,

Ik ben de persoon die het dupe is geworden van het verhaal van Longhorn.
Heb voor de 2e x contact gehad met de verkoper van mijn zadel. hij kon mij geen antwoord geven op die drukplekken. Hij verwees mij naar de fabrikant, heb hem eerste gezegd: Dit is niet aan mij, dat is jouw taak om die service te verlenen om dit probleem op te lossen. Kreeg elke keer via email terug: IK SPREEK JE WEL ALS JE CONTACT HEBT GEHAD MET FABRIKANT. Ik werd eigenlijk best pissig en heb toch gebeld. Ik heb gekeken wanneer ik de verzend kosten van dat cut out pad heb betaald en dat is in Maart 2006 geweest. (excuses voor het aangeven van 1e drukplek na een maand, terwijl 3maanden). Dus ben gaan bellen naar fabrikant in Belgie op zondag avond Bloos
Die fabrikant zegt tegen mij, Ja de verkoper heeft mij al gebeld en het probleem uitgelegd. De verkoper heeft dus verschillende dingen verdraaid. Fabrikant geeft de zelfde mening over het zadel als Longhorn. De fabrikant komt zelf langs met de verkoper om het probleem te bekijken ( Dus longhorn als je erbij wil zijn, ben je van harte welkom Haha!
Ik heb de fabrikant mijn adres gegevens en dergelijke door gestuurd. waarschijnlijk komt de fabrikant volgende week maandag langs.Vanmiddag om 15:00 ging mijn mobiele telefoon. Was het meneer de verkoper: Hoi, de fabrikant en ik komen waarschijnlijk volgende week maandag langs om het probleem te komen bekijken: JE BENT TENSLOTTE MIJN KLANT!!! HAHAHAHAHA toen brak mijn klomp!! Heb hier verder niet op gereageerd. Heb alleen beantwoord met ja en nee.

Dus ik ben benieuwd wat er volgende week maandag wordt gezegd of gaat gebeuren.
Ik hou jullie op de hoogte!!

longhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 16:17

Hallo RedTopJack,

Het zadel is gemaakt in Italie en wordt verkocht door een groothandel in Belgie, maar dit terzijde. Iedere zadelverkoper kan in Italie zadels onder "eigen naam" en naar eigen wens laten produceren. Dat geeft allemaal niet zolang het maar past.

Goed dat de groothandelaar langs wil komen. Vreemd dat de verkoper het zelf niet kan oplossen maar nu in een keer wel wil langskomen (ontbrekende know-how, of leest hij ook mee op forums en voelt hij nu nattigheid ?)

Ik ben benieuwd naar de oplossing. Ik wil best aanwezig zijn als de groothandelaar er is, maar als de verkoper er ook is pas ik er liever voor.

Ik zal trouwens een copie van een artikel bij je in de brievenbus doen. Het is geschreven door een zeer bekend Amerikaans zadelmakers echtpaar die in het verleden al meerdere malen internationale zadelmakerswedstrijden hebben gewonnen. Dan zie je hoe ook andere zadelmakers paarden inmeten (zelfde manier als ik je heb laten zien) en wat de gevolgen zijn van niet passende zadels.

Even tussendoor: 80% van de fabriekzadels past goed op het paard waarvoor het is gekocht,
60% van alle rugproblemen bij paarden wordt veroorzaakt door een niet passend zadel.

Succes!

RedTopJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:58

longhorn schreef:
Hallo RedTopJack,

Het zadel is gemaakt in Italie en wordt verkocht door een groothandel in Belgie, maar dit terzijde. Iedere zadelverkoper kan in Italie zadels onder "eigen naam" en naar eigen wens laten produceren. Dat geeft allemaal niet zolang het maar past.

Goed dat de groothandelaar langs wil komen. Vreemd dat de verkoper het zelf niet kan oplossen maar nu in een keer wel wil langskomen (ontbrekende know-how, of leest hij ook mee op forums en voelt hij nu nattigheid ?)

Ik ben benieuwd naar de oplossing. Ik wil best aanwezig zijn als de groothandelaar er is, maar als de verkoper er ook is pas ik er liever voor.

Ik zal trouwens een copie van een artikel bij je in de brievenbus doen. Het is geschreven door een zeer bekend Amerikaans zadelmakers echtpaar die in het verleden al meerdere malen internationale zadelmakerswedstrijden hebben gewonnen. Dan zie je hoe ook andere zadelmakers paarden inmeten (zelfde manier als ik je heb laten zien) en wat de gevolgen zijn van niet passende zadels.

Even tussendoor: 80% van de fabriekzadels past goed op het paard waarvoor het is gekocht,
60% van alle rugproblemen bij paarden wordt veroorzaakt door een niet passend zadel.

Succes!

Bedankt!
Dit is de link van de fabriekkant: http://www.gvrusatechnics.com/
Ik laat je weten of de verkoper er wel of niet bij is.
Kent hij jou?

RedTopJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:02

cornelie schreef:
Dat van die pad hoor ik overigens vaker. Ook zelf meegemaakt. Toen ik vroeg waarom het zadel niet zonder pad gepast werd kreeg ik als antwoord 'je rijdt ook met pad'.
En met de verkoper die hierboven beschreven wordt heb ik ook een aantal minder prettige ervaringen.

Ja een pad hoort nou eenmaal onder je zadel en vangt het meeste op. Schoenen koop je ook niet door de te passen zonder sokken. Ik krijg van de verkoper geen antwoord hoe mijn paard aan drukplekken komt en dat begrijp ik al niet! Het zadel is goed zegt hij, via telefoon. Nou sorry hoor, ik kan via telefoon niets zien!!! Boos!

longhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 18:27

RedTopJack schreef:
Ik laat je weten of de verkoper er wel of niet bij is.
Kent hij jou?

Ik ken hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:35

Goh wat een verhaal zeg. Ongelooflijk sommige mensen! Echt achterbaks gewoon, de manier waarop hij zadels verkoopt. Gelukkig dat die vrouw zo wijs was om er iemand met verstand van zadels bij te halen. Ben iig alvast zeer geineresseerd in je boekje Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 18:35

RedTopJack schreef:
Het zadel is goed zegt hij, via telefoon.

Het zal ook vast wel een goed zadel zijn.... maar blijkbaar niet voor jouw paard.
Kan de leverancier geen kale boom meenemen?

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:56

Tja een verhaal wat maar al te vaak weer terug komt. Goed dat je het er niet bij laat zitten RedTopJack! Van de groothandel vind ik het dan wel weer erg netjes dat ze het probleem serieus nemen en langs willen komen.
Ben benieuwd hoe dit probleem uiteindelijk opgelost gaat worden! Succes!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:03

cornelie schreef:
RedTopJack schreef:
Het zadel is goed zegt hij, via telefoon.

Het zal ook vast wel een goed zadel zijn.... maar blijkbaar niet voor jouw paard.
Kan de leverancier geen kale boom meenemen?

Wie was het????????
Ga jij nog een kale boom bestellen van "mijn" zadel?? Kost dat je wat, heb je er wat aan??

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:13

Hier was ik nou zo bang voor toen ik voor een zadel ging kijken... Balen dat het jou is overkomen!
Goed dat je erachter aangegaan bent, ik hoop dat er een oplossing gevonden wordt. Laat je weten hoe is gegaan volgende week? Ik ben wel benieuwd geworden Lachen

@Longhorn: Super service OK dan! Ik ben nieuwsgierig geworden naar het boekje dat je gaat uitbrengen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:18

Inmiddels is er ook een Nederlandstalig boekje te krijgen:

viewtopic.php?f=128&t=655150&hilit=

Voor RedTopJack hoop ik op een goed einde van dit verhaal, en met als resultaat uiteindelijk een zadel wat wel goed op het paard past.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-09-06 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:21

Ja, het is diep treurig. er zijn twee soorten verkopers, VERKOPERS en zadelmakers die ook van paarden houden.
En denk erom, een goed passend zadel heeft nooit een dikke pad nodig. Een passend zadel mag zelfs niet met een dikke pad gebruikt worden, want dan komt hij te hoog te liggen. Een dikke pad heeft voor je paard geen voordeel want de drukpunten van de slechte boom komen er gewoon doorheen.
De enige manier om te zien of een zadel past is de kale boom op de rug van je paard te leggen. Bij een custommade kan de boom zelfs helemaal voor je paard ontworpen worden. Maar dit is bij paarden met een gewone rug niet nodig.
Door deskundig opmeten van de rug kun je de passende boom al uitzoeken (ze zijn genummert) en bij ons word hij dan nog op de rug gelgd om te kijken of het echt goed is, en dan kan je de boom signeren, dan weet je zéker dat deze boom ook in jouw zadel zit.
Omdat we vinden dat iedereen de mogelijkheid moet hebben zijn paard in te kunnen meten kan je bij ons het boekje "How to " kopen, dat is geschreven voor bij onze custommades, maar je kan het ook los bestellen. Je krijgt er de flexible curves bij, en Wim Muijs' techniek van paarden opmeten staat beschreven in het boek. Ook waar je voor en na het rijden op moet letten en hoe je een archief van je paardenrug en eventuele veranderingen bij kunt houden. En nog meer geheimen uit de rijke ervaring van Willem Muijs.
En niet alleen western ruiters, alle ruiters hebben er baat bij.
Ga voor meer informatie naar onze site en vul het formulier in, www.midwayusasaddlery.com
Klein puntje: mijn modem is kapot, ikzelf kan niet direkt reageren

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:28

Dank je wel Cassidy Haha!

RedTopJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 13:54

Monnik schreef:
Tja een verhaal wat maar al te vaak weer terug komt. Goed dat je het er niet bij laat zitten RedTopJack! Van de groothandel vind ik het dan wel weer erg netjes dat ze het probleem serieus nemen en langs willen komen.
Ben benieuwd hoe dit probleem uiteindelijk opgelost gaat worden! Succes!

Nee ik vind het te veel geld om dat zo maar te laten hangen. Heb er tenslotte hard voor moeten werken. En heb er lang van gedroomd om een eigen paard te kunnen hebben. Rijd al 20 jaar paard en heb sinds een klein jaartje mijn redje pas. En aangezien ik van dressur overgestapt ben naar western gaf ik de verkoper mijn vertrouwen hier in en heeft er misbruik van gemaakt!! Hij zorgt nu maar voor een oplossing, terwijl het erg zielig is dat ik zelf contact met fabrikant op moest nemen.

Heb net een mail gehad dat ze zaterdag om 4 uur met z`n tweeen langs komen dus ben benieuwd.

Je hoort of ziet het wel op bokt!
Doei, doei

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 14:03

ik heb een vermoeden om welke dit gaat. ik wil het graag zeker weten, gezien mezelf te behoeden voor soortgelijke dingen in de toekomst. Is dit ook een figuur die je vraagt foto's te emailen zodat hij kan zien of het zal kunnen passen (knap vanaf een foto!!)

het is iemand die veel via internet verhandeld die ik bedoel.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 19:13

Ik ben pas begonnen met westernrijden en heb een tweedehands zadel gekocht bij een westernwinkel. De man had me gezegd dat ik het gerust mocht proberen en hij zou wel langskomen om te zien of het past (hij woont niet bepaald in de buurt). Heb hem ondertusse al tweemaal m'n gegevens doorgegeven, maar nog geen zadelpasser gezien. Nu mag ik wel een leek zijn op het gebied van zadelpassen, maar als je paard zich steeds omdraait en de pad onderaan enkel op de schouders en helemaal achteraan vuil wordt denk ik dat het niet past. En daar zit je dan met je zadel dat binnen je budget valt! Moet nu noodgedwongen terug op m'n veelzijdigheidszadeltje rijden, ik zit er niet goed op maar hij past perfect voor m'n paardje!

groetjes

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 18:28

Je merkt het zelf wel, aan je pad, dit zadel vormt waarschijnlijk een "bridge" en is dus niet goed voor je paard. Gewoon terug brengen.
Als je een zadel tweedehands koopt mooet je altijd afspreken dat je het op proef mag hebben, leg het dan tijdens het rijden zonder pad op de rug en kijk dan of er zweet- en droge plekken zijn: is nooit goed. Je kan eigenlijk nooit echt aan het zadel en paard zien of het past, daarvoor moet je de boom eruit halen en dat kan bij een fabriekszadel niet.
Het is ook altijd goed om na het rijden, direkt na het afzadelen met de vlakke hand over de rug van je paard te gaan, voel je warmteverschil; is het niet goed.

longhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 19:00

Een kleine opmerking: soms kan een zadel goed passen maar toch droge plekken geven. Dit kan namelijk ook het gevolg zijn van een verkeerde zit waarbij de ruiter bijvoorbeeld te ver voorover zit.

Alhoewel ik zelf handgemaakte customzadels bouw (die vanwege de meetmethode met mallen en de losse boom inderdaad 100% passen) ga ik niet zover om te zeggen dat een fabriekszadel nooit kan passen. In de praktijk blijkt het meerendeel van de fabriekszadels goed op de paarden te passen waarvoor ze bedoeld zijn. Dat er nadelen kleven aan het passen van complete fabriekszadels mag stilaan wel bekend zijn.

Een aantal tips:
-Koop nooit een zadel zonder het vooraf te passen.
-Hou er rekening mee dat de skirts bij een nieuw zadel nog niet naar de bars gevormd zijn.
-Beding dat je het terug kunt brengen als het achteraf toch niet blijkt te passen.
-Pas een zadel zonder pad
-Zorg dat je iemand bij je hebt die kijk heeft op zadels.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:50

Ja, het kan altijd dat iemand zó slecht rijdt dat hij met het mooist passende zadel drukplekken weet te veroorzaken. Maar daar ga ik even niet van uit.
En beste RedTopJack, als je een beetje redelijk rijdt, laat je niet door de verkoper vertellen dat je niet kan rijden, misschien leest de verkoper van je zadel dit ook; neem bv je instructeur mee.
Veel sterkte, ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

RedTopJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 17:58

AafkeB schreef:
Ja, het kan altijd dat iemand zó slecht rijdt dat hij met het mooist passende zadel drukplekken weet te veroorzaken. Maar daar ga ik even niet van uit.
En beste RedTopJack, als je een beetje redelijk rijdt, laat je niet door de verkoper vertellen dat je niet kan rijden, misschien leest de verkoper van je zadel dit ook; neem bv je instructeur mee.
Veel sterkte, ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt.

Bedankt voor je mail. M`n intructrice is er bij want ik sta namelijk daar op stal!