bit met koperen rolletjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

bit met koperen rolletjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 13:21

Heeft iemand ervaring met D-trens met koperen rolletjes? RVS en koperen rolletjes worden afgewisseld.
Ik kan er niet zoveel over vinden op internet over de werking ervan. Alleen dat koper lekker smaakt.

Snoevie

Re: bit met koperen rolletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:45

door de rolletjes kan je paard het bit niet vastnemen,en het koper stimuleert de speekselaanmaak en het kauwen op het bit.
het is wel een vrij dun bit en daarom redelijk scherp.
ik heb ook gehoord in mijn eigen topic dat de 2 metalen een polariteitsverschil kunnen geven,en omdat het een rollenbit is mag je er niet mee starten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:48

Klopt

2 soorten metaal geven een polariteit verschil

Geen 230 V, maar ongeveer het hetzelfde als je met een zilverpapiertje op een zilveren vulling bijt.
Daarom laat het paard los (zou ik ook doen)

Je mag er idd niet mee starten op wedstrijd, ook fijn om te weten als je dit wel ooit doet Lachen

http://www.techna.nl/Begrippen/Volta/ha ... tterij.htm

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 16:53

ik heb eentje gehad, met als resultaat een pony met kapotte tong..
kwamen dus toch velletjes van de tong tussen de rolletjes waardoor de boel kapot ging.

en klopt dat het bedoeld is voor dieren die het bit vastnemen en er vandoor gaan.
mijn oplossing was een dubbelgebroken watertrens met een plat tussenstukje, werkt net even iets prettiger vind ik Knipoog

Blackpearls

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:17

Hmm, ik heb niet met rolletjes oid, maar heb wel een dubbelgebroken bit met olijfknop (koper dus, netjes afgerond en weetikveelwat) waar hij het wel hartstikke goed op doet!

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 23:30

Paarden hebben gelukkig geen vullingen Lachen maar polariteitsverschil is toch juist de bedoeling om het koper een beetje die roestsmaak te geven? Ik heb het zelf in mijn mond gehad, en het voelde niet als zilverpapier op vullingen gelukkig. Wel een tintelend gevoel, maar wie weet vinden de paarden dit juist wel lekker. Ik neem aan dat het bit grondig is getest op werking toch? Vind het wel interessant om te lezen wat de ervaringen zijn.Waarom mag het niet op wedstrijden trouwens?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 00:33

koper stimuleert de speekselhuishouding,maar een polariteitsverschil kan altijd voorkomen met 2 metalen samen,ook als je geen vullingen hebt(of het paard natuurlijk)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:27

Doordat het dus rolletjes zijn die elkaar afwisselen is er van enige anatomisch gevormd monstuk geen sprake. Je hebt 2 rechte stukken, in het midden gebroken en dat heet dan 'watertens, enkelgebroken met rolletjes'. Qua vorm niet fijn voor het paard, en je krijgt dus ook nog te maken met 'polariteitsverschil', kleine stroompjes. Niet fijn dus.