Ik wil mijn paard met een dubbelgebroken bit gaan rijden met een plat tussensstukje. Nu had ik op stal een discussie, dat het bit dan een maat groter moet zijn dan je normaal hebt. in mijn geval heb ik 12.5 cm en zou ik voor een 13.5 cm bit moeten gaan. Wie weet wijze raad??
mja idd.. een dubbelgebroken bit moet zeker niet te groot zijn.. Als je dan bijv. een x iets duidelijker stelling vraagt links en recht dan glijdt het tussenstukje over de lagen als het bit te groot is.. waardoor de lagen van je paard kapot kunnen gaan.. Niet prettig dus
Niet groter nemen als normaal.. Als je teveel ruimte hebt bij de mondhoeken trek je erg makkelijk het bit van links naar rechts en komt het bit verkeerd in de mond te liggen..
Mij hebben ze eens verteld dat je in principe een halve maat groter zou moeten hebben. Dus als je normaal 12,5 hebt moet je een dubbelgebroken 13 cm hebben...
Mij lijkt het gewoon dezelfde maat. Het klinkt alsof ze de stang en trens regel gewoon gebruikt hebben, maar nu zit er juist een lagere punt waardoor er minder it gebruikt wordt bij aanspannen. Even plaatje erbij voor de duidelijkheid: bit meten: o--o. Druk op bit ongebroken: o--o, enkelgebroken: o/\o, dubbelgebroken: o/-\o. De laatste heeft een minder hoge punt dan de enerlaadste maar met een stang en trens is het dus wel weer van belang. Waarschijnlijk is er dus gewoon gedacht, nogmaals gebroken nogmaals een cm. Zonder na te denken aan de hoeken.
Bedankt voor jullie meedenken en ik denk dat ik ook gewoon 12.5 cm moet hebben van een dubbel gebroken bit. Ik neem het bit mee naar de ruitersportzaak en dan leg ik het naast elkaar dan weet ik zeker dat het in cm goed gaat.
Mij hebben ze eens verteld dat je in principe een halve maat groter zou moeten hebben. Dus als je normaal 12,5 hebt moet je een dubbelgebroken 13 cm hebben...
Werd mij ook verteld. Niet een hele maat groter, maar een halve. Ik wil ook een dubbelgebroken bit gaan kopen en mijn paard heeft ook 12.5 en ik ga een 13 kopen. Moeders paard heeft sinds kort ook dubbelgebroken en ook halve maat groter en zit hetzelfde als enkelgebroken halve maat kleiner.
Ik heb ook een dubbelgebroken bitje met olijfknop (klinkt volgens mij vreemd magoed) in het midden, en die is niet hele/halve maat groter oid dan z'n vorige bit (enkel gebroken bitje). Dus volgens mij gewoon zelfde maat!
Mijn paard heeft een 12.5, zowel dubbel- als enkelgebroken. Volgens mij zit het verschil in maat als je overgaat van een watertrens naar een bustrens/D-trens en andersom.
Ik zou het niet doen.. Helemaal niet met dubbelgebroken, als ie dan te groot is 'vouwt' ie dubbel en drukt het bit in het gehemelte van het paard.. Daar kan je soiezo al last van krijgen met dubbelgebroken maar nu helemaal als hij te groot is..