Help voor het eerst een eigen paard, wat nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly1982

Help voor het eerst een eigen paard, wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:53

Hallo allemaal,

Ik heb sindskort een eigen paard en heb geen idee wat ik allemaal nodig heb aan harnachement.
Wil ook niet meteen teveel aanschaffen, zadel en hoofdstel heb ik natuurlijk wel al...

Wie kan me helpen!

_Marianne

Re: Help voor het eerst een eigen paard, wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:54

Was het niet een beetje slimmer om daar al veel eerder voor te zorgen?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:55

sorry maar dit is een beetje dom zulke dingen regel je voordat je en paard koopt

alleen een zadel zou ik pas kopen als het paard er werkelijk is.
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 15-09-06 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:56

Normaal koop je eerst het harnachement en dan het paard Knipoog

Halster, halstertouw, hoevenkrabber, harde borstel, zadel, hoofdstel, zadeldekje, longe.
(eventueel nog enkele andere borstels, hoefvet,...)
Indien jij dit nodig vindt zweetdeken en winterdeken, stalbandages, springschoenen, bandages om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 12:59

Hoe kun je nu een passend zadel kopen als je nog geen paard hebt.

Zo raar is de vraag van TS dus helemaal niet.

Rietjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:00

Misschien kreeg ze het paard onverwachts? Maar ik denk dat je wel een beetje zelf kan bedenken wat niet en wel nodig is.. Zoizo zou ik n sjabrak en peesbeschermers kopen.. verder zie je wel wat je verder nodig nodig hebt. Ik neem aan dat je verzorging spullen al hebt, en een deken.. Dat zijn denk ik wel de spullen die je het meest nodig hebt.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:01

Een kleine medische voorraad is ook wel heel handig, dingen als verbandjes, betadineshampoo, wormenspuit enz. Er zijn zat dingen om te bedenken.
Natuurlijk zijn de spullen die Jenka bedenkt erg handig om te hebben! Zadel pas kopen nadat je het paard hebt he, of in ieder geval zeker weten dat het past.

Firefly1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 13:03

Borstels e.d. heb ik natuurlijk wel al, maar het gaat me meer om dingen als longeersingels, bijzetteugels etc... Wat heb ik daarvan meteen echt nodig...

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:05

Dat ligt er helemaal aan wat je wilt gaan doen Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:08

Lijkt me ook niet zo´n rare vraag. Als je goed passend materiaal hebt aangeschaft voor je paard als zadel/ hoofdstel en halster. Als je geregeld hebt dat je paard een stal heeft, weidegang, voer enz. Dan heb je dat al een eind op orde Lachen
Probeer verder in de gaten te houden hoe het zit met hoefsmid en wormenkuren.

En als je paard er eenmaal is kun je verder gaan kijken wat je allemaal nodig hebt.

Borstels, kom je uit met de borstels of mis je bv nog een rosborstel. Dan zit er niets anders op dan die laatste nieuw te kopen. Heb je een sjabrakje, maar merk je dat je daarmee niet uitkomt. Keertje een extra aanschaffen.
Wil je springen en voor de veiligheid beenbescherming, dan zulje dat moeten aanschaffen. Wil je je paard onder een deken hebben staan van de winter, dan zul je die aan moeten schaffen.

Dus wat heb je allemaal nodig?!
Alles waarbij jezelf het gevoel is dat het nodig is. De een vind dat hij meer nodig heeft dan de ander, dus wat dat betreft zou ik niet echt afgaan op de mening van wat anderen vinden dat jij nodig hebt. Knipoog

Wil je morgen gaan longeren met pessoa, dan zul je dat moeten aanschaffen. Om het nu in een keer aan te schaffen om het misschien pas over twee maanden te gebruiken lijkt mij in ieder geval niet zo zinvol Lachen

Succes en veel plezier nog met je niewue paardje!

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:10

runningkawa schreef:

ze kon het zadel toch ook al hebben,, ik reed op een manege pony waar ik ook een eigen zadel voor had en hoofdstel,, paste ook nog op me eigen pony toen ik die kreeg dus zo raar vind ik dat niet

dus vind het niet zo rare vraag

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 13:18

runningkawa schreef:

zo raar vind ik het ook niet.

Ik heb ook pas een deken en peesbeschermers etc gekocht toen ik mijn paard al had.

@Ts succes met je paard.
En wat je nodig bent ligt helemaal aan wat jou doel is met het paard.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:23

ligt eraan wat je wil, en hoe je paard gestald wordt.
ik heb naast zadel/hoofdstel ook halsters en touwtjes (aparte voor wei). ik heb een berg verschillende dekens. verder verschillende beenbeschermers, transportbescherming, poestspullen, een stalapotheekje, lekkers (paardenkoekjes), longeerspullen (singel, pessoatuig, longes enkel en dubbel, lange zweep), ehhhh... en nog veel meer. je verzamelt wat in de loop der jaren, he? Haha!
succes en veel plezier met je nieuwe paard! tip: koop kwalitatief goede spullen; daar heb je meer plezier van dan een nu goedkoop prulletje.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:18

Zadel, hoofdstel, halster, borstels zijn eigenlijk de enige dingen die je echt nodig hebt. Verder zou ik toch echt wondspray op stal neerzetten. Je weet het nooit.

Al het andere (dekens, extra dekjes, hulpteugels, longe, enz) is luxe die je niet direct nodig hebt wil je rijden. Maar ook hier geldt weer dat een longe wel heel handig is.

Van de spullen die niet direct nodig zijn zou ik toch een longe en beenbeschermers aanschaffen.

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:35

Het ligt er inderdaad maar net aan wat je allemaal wil gaan doen! Ik heb het meeste pas aangeschaft toen ik hem had, zadel,enz zat er wel bij.Speciale dingen zoals pessoa teugel enzo kan je misschien eerst een keer lenen om te proberen?Anders krijg je misschien een hele verzameling spullen die je bijna niet gebruikt.Ik heb nu wel een complete uitdraging want ja, al die leuke dekjes, halsters,enz wil ik dan toch weer hebben he! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:07

In eerste instantie heb je aan een zadel, hoofdstel, dekje, halster & touw, hoevenkrabber en borstels genoeg. Wanneer je na verloop van tijd iets mist, kun je het altijd nog aanschaffen.
Schaf geen dingen aan die je volgens anderen nodig hebt of zelfs niet zonder zou kunnen. Er is genoeg onnozelheid te koop waar noch jij noch je paard iets aan heeft.

Firefly1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 10:35

Bedankt voor alle tips alvast!

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 11:05

Ik zou inderdaad ook even aankijken. Je koopt na verloop van tijd toch wel de dingen die je nog moet hebben. In ieder geval is het handig om de 'basisdingen' te hebben die hierboven ook allemaal genoemd worden. Je kan niet alles in 1 keer kopen en je ziet vanzelf wel wat je nog mist of wat je nog moet/wil hebben Lachen

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 14:16

zadel, hoofdstel etc, ma dat heb je al.
zweetdeken, buitendeken, borstels, dekjes, etc etc.
Hoe langer je het paard hebt, hoe meer je nodig hebt. Met andere woorden: je blijft aan t kopen.
Bedenk wat je eerst wil doen en daarv oor de spullen aanschaffen.
bijv. eerst thuis rijden, daar de spullen voor kopen en als je dan bijv wedstrijden wilt gaan rijden, dan kun je die spullen altijd nog later aanschaffen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:13

Inderdaad eerst nadenken, want voor je het weet, koop je je arm!

Als je je paard wilt longeren, en is toch wel iets dat de meeste mensen wel doen, is een longe en een lange zweep nodig. Experimenteer met bijzetten een beetje met het zadel op en een touw van 6 m en ca 10 mm dik, dat kost bijna niets. Pas als je gericht een bijzetteugel wilt kopen, kan je kiezen welke dat moet worden.

Verder moet je na gaan denken of je je paard wilt scheren of niet, en daar eventuele dekens op afstemmen. Je kunt er ook voor kiezen om geen deken op te leggen. Ook een zweetdeken is meer een luxe-artikel dan noodzakelijk bij ongeschoren paarden.

Veel mensen kopen van alles voor het hebben, of omdat andere mensen zeggen dat je er niet zonder kan. Bijv. beenbeschermers. Bijna elk privepaard draagt ze, maar manegepaarden eigenlijk nooit.

Een kleine stalapotheek met een thermometer en betadinespray vind ik wel noodzakelijk.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 15:46

Het hangt er helemaal vanaf wat je al hebt en wat je wilt gaan doen natuurlijk.
Ik zal eens een poging wagen:

Om te rijden:
*Hoofdstel met een passend bitje
*Passend zadel
*2 à 3 shabrakken moet voldoende zijn om te rouleren ivm uitwassen
optioneel oa:
*peesbeschermers
*bandages
*strijklappen
*springschoenen
*extra shabrakken
*zweep
*sporen

Om te longeren:
*longeerlijn (enkel of dubbel, maar net wat je wilt)
*longeerzweep
optioneel (afhankelijk van het longeerdoel) oa:
*longeersingel
*bijzet/touwtjes
*passoateugel/andere hulpteugels
*beenbescherming, zie "om te rijden"

In en om de stal:
*halster
*halstertouw
*ehbo kist (zowel voor ruiter als paard)
optioneel
*winterdeken
*zomerdeken
*regendeken (ongevoerd)
*zweetdeken
*etc

Mocht je willen mennen zijn een wagentje en passend tuig natuurlijk ook geen overbodige luxe.
Ik zal vast een hoop vergeten zijn, maar dit is toch een beginnetje. Een en ander hangt natuurlijk ook af van de plaats waar het dier gestald wordt. Ik ben voor het gemak uitgegaan van een pensionstalling waar er voor je uitgemest wordt. Anders heb je daar ook nog de benodigdheden voor nodig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 17:40

Wat een waslijst!
Hiervan heb ik zo'n 90% niet nodig, laat staan m'n paard. Er staan ook spullen bij die ik ooit eens heb aangeschaft, maar allang niet meer gebruik.
Maar ja, ieder z'n ding, en TS kan immers voor zichzelf beslissen. Haha!