welk zadeltje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

welk zadeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 11:49

Veulentjes worden groot. Meneer is nu 2.5 en vind het wel tijd worden om naar een zadel op zoek te gaan. Mijn voorkeur gaat uit naar een wintec. Makkelijk de boom te verwisselen zeker als ze nog groeien en 2e hands goed te betalen. Dan kan ik als hij eenmaal een beetje uit gegroeid is naar een zadel gaan kijken die voor ons beide prettig is.
Maar aan de andere kant. Op een wintec zit ik altijd minder stevig. En wat nu als hij een bok geeft dan zit ik liever op een zadel wat voor mij ook makkelijk zit.

Ik rij zelf altijd op een dressuurzadel. Nu kreeg ik de tip om een springzadel aan te schaffen. Dan zou je beter de bokken kunnen uitzitten. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het voor mij lekker zit. Die overgang van dressuur naar spring is wel heel groot.

Of zou een boomloos of westernzadel misschen beter zijn.
Voordel van boomloos het moet bijna altijd passen. En van western weer dat je een stuk steviger zit.

Kortom ik weet het even niet meer. Hebben jullie tips ideen?

naresha

Re: welk zadeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 11:55

ik zou als ik jou was een zadel nemen dat en nu goed ligt, en je straks ook weer kan verstellen, want als ju nu makkerlijk een goedkoop zadel er op legt wat niet goed ligt dan kan je paard daar vervelende rug klachten van krijgen en dat is niet prettig (kraker fisio etc.) en over dat bokken uit zitten, dat bokken is of speels of tegen iets wat hem zeer doet (dat zou dan bijvoorbeeld je zadel kunnen zijn.) maar dannog zou je een vzh zadel aan kunnen schaffen, die overgang is niet zo groot als met een spring zadel.

en je paard is nu wel 2.5 maar ik zou toch wachten tot hij 3 is of wat ouder, je kunt er wel al een zadeltje op leggen ofzo maar meer zou ik ook niet doen hoor.. maar das persoonlijk..

iig succes! Knipoog

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 12:16

Ik was zeker nog niet van plan om hem te gaan inrijden. Ik ben een voorstander van met 4 pas te gaan inrijden.
Maar het word wel langzaam tijd om eens opzoek te gaan naar een zadel. Wil toch over een halfjaartje beginnen met wat longeren. En wil daar dus wel een goed passend zadel voor hebben. Maar dat is nog niet zo makkelijk een goed passend zadel vinden voor beide.

Vandaar dat ik nu al vraag naar ideeen, meningen en tips.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 15:33

Mijn ''ukkie'' krijgt volgend jaar een winter 2000 op Lachen kan hem dan altijd verstellen Lachen alsie is ingereden komt er een ander zadeltje...

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:44

Vind het een zeer goed idee om een wintec met verwisselbare boom te kopen. En daarna evt. stubben e.d.
Ik persoonlijk zou geen springzadel nemen, je doet je beugels dan toch erg lang, en hebt dan bijna geen steun meer. Maar dat is persoonlijk. Vork

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:39

Het lijkt mij ook een goed idee om voor ''nu'' een Wintec aan te schaffen. De zadels met wisselbare boom zijn goed aan te passen.

Eventjes offtopic;
Mocht je op op zoek zijn naar een wintec, ik verkoop de mijne (VZ) omdat ik over ga op een dressuurzadel Tong uitsteken Mocht je interesse hebben dan moet je me maar even pb'en Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 01:46

bedenk aub wel dat een verwisselbare boom niet automatisch inhoud dat het zadel past

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 09:31

nickyu schreef:
bedenk aub wel dat een verwisselbare boom niet automatisch inhoud dat het zadel past

Daar weet ik helaas ook alles van. Ooit eens een wintec van iemand over gekocht. Want die zou op elk paard passend te maken zijn. Maar helaas op die van mij toen niet. Verschillende bomen geprobeerd zadelmaker geweest. Maar helaas lag het niet zo als ik het hebben wou.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 09:41

Misschien toch eens een boomloos uit gaan proberen. Ik ben ook op zoek naar een nieuw zadel omdat mijn merovech vzh niet blijkt te passen. Omdat ik haar waarschijnlijk ga laten dekken in 2007 vind ik het wel handig als ik een zadel heb dat op beide paardjes past. Daarom heb ik nu een boomloos testzadel aangevraagd. wat mij ook opvalt, is hoe je ook zoekt, er zijn maar heel weinig negatieve reacties.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 09:41

felicity schreef:
Veulentjes worden groot. Meneer is nu 2.5 en vind het wel tijd worden om naar een zadel op zoek te gaan.
zou een boomloos of westernzadel misschen beter zijn.
Voordel van boomloos het moet bijna altijd passen. En van western weer dat je een stuk steviger zit.
Ik heb wel een tip:
als je toch graag boomloos wil,maar liever western rijd vanwege de zit,dan moet je HIER eens kijken!
Daar heb je dressuur,normale,en western boomloze zadels! Pling

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:26

Ik heb mn paard ook verder ingereden met een boomloos zadel, hij is nog heel wat breder geworden, maar het zadel blijft goed zitten Lachen
Op de site hierboven kun je inderdaad een testzadel bestellen, kun je zelf voelen hoe stevig je zit. (kan wel een weekje duren voordat je het gevoel te pakken hebt Knipoog )

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 14:56

Tinkerloos schreef:
felicity schreef:
Veulentjes worden groot. Meneer is nu 2.5 en vind het wel tijd worden om naar een zadel op zoek te gaan.
zou een boomloos of westernzadel misschen beter zijn.
Ik heb wel een tip:
als je toch graag boomloos wil,maar liever western rijd vanwege de zit,dan moet je HIER eens kijken!
Daar heb je dressuur,normale,en western boomloze zadels! Pling

De link doet het bij mij niet Huilen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 15:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:05

Een westernzadel is geen aanrader als je niet puur western wilt gaan rijden.
Ik moet eerlijk zeggen dat het wel stevig zit, maar dat ze vaak niet goed (blijven) liggen, en dat ík ze voor geen meter vind zitten.

Als het goed is kan jij een bok ook gewoon uitzitten in een dressuurzadel Knipoog
Boomloos is misschien wel een idee, maar daar heb ik geen ervaring mee Bloos

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:10

ik heb een kunstof zadel.. zitten in totaal 3 bomen bij! die je zo kunt laten verwisselen kan je ook zelf doen. zadel is trouwens van kieffer. ook voor een paardje in de groei...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 18:21

Lauss schreef:
Een westernzadel is geen aanrader als je niet puur western wilt gaan rijden.
Ik moet eerlijk zeggen dat het wel stevig zit, maar dat ze vaak niet goed (blijven) liggen, en dat ík ze voor geen meter vind zitten.

Als het goed is kan jij een bok ook gewoon uitzitten in een dressuurzadel Knipoog
Boomloos is misschien wel een idee, maar daar heb ik geen ervaring mee Bloos

Als je westernzadel niet goed blijft liggen dan past ie gewoon niet goed.
De goedkope westernzadels zijn meestal gewoon rotzooi.
Zoals elk zadel, moet ook een western zadel perfect passen en dus niet schuiven.
Vaak worden die er bij gekocht voor de leuk, om uit te rijden, een goedkoop western zadel erbij van zadelmarkt ofzo.. Niet doen als de rug van je paard je lief is.
Het is wel zo dat het even wennen is met lichtrijden met die knop, en een sprongetje zal ook wat moeilijker zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 19:25

Dat bedoel ik ook Lachen
Dat het heel erg moeilijk is om een westernzadel te kopen wat goed past.
Lichtrijden met knop, en een sprongetje was geen probleem.
De beenhouding vond ik niets (door en door dressuurruiter Knipoog ), en ik kreeg ontzettende pijn in mn kont na nog geen 5 minuten..

WhildJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 21:54

Komt het nooit voor dat een zadel vóór het inrijden, tijdens het inrijden en daarna ook nog past ?
Moeten er altijd sowieso minimaal twee zadels of twee verschillende bomen bij komen kijken ?
Lijkt me een beetje een duur grapje. Scheve mond

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 09:53

Een paard ontwikkelt spieren op plekken waar hij ze voor het inrijden niet gehad heeft. Dus je kunt stellen dat de rug van je paard veranderd en je dus kans hebt dat het zadel na een vrij korte periode al niet meer past.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:15

Ik denk dat je een beetje aan de vroege kant bent met een zadel, hoeveel zou hij niet veranderen in een jaar?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 22:20

er wordt bij inrijden meestal gedacht aan een veelzeidigheids zadel heb je gnoeg steun aan.zelf heb ik mn paardmet een 2de hands dresuur zadeltje ingereden omdatik geen problemen verwachte hij was erg braaf. en rij er nu nog mee traks als hij goed onder het zadel is en degoede bespiering heeft ga ik en ander zadel nemen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 22:37

Charos schreef:
Ik denk dat je een beetje aan de vroege kant bent met een zadel, hoeveel zou hij niet veranderen in een jaar?

Ik vind mezelf zeker niet te vroeg om alvast te gaan kijken wat er op de markt is. Heb het nog helemaal niet over kopen gehad. En wil over 6 a 9 maanden toch een begin gaan maken met longeren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 09:17

ik rijd ook al jaren met dressuurzadels en als ik op het springzadel van een van mn bijrijdpaarden zit, dan is dat toch heel wat anders hoor. Ik kan me voorstellen dat als hij begint bokken... Over het algemeen zit ik de meeste bokken uit, zelfs met mijn dressuurzadel. Ik denk dat als je zadel goed past en je gewoon recht blijft zitten, je op elk zadel moet blijven zitten. Ik heb zelf ook een wintec gehad en gebruikt voor een jong paard maar ik verkoop hem nu omdat hij niet goed ligt (lag beter op het vorige paard), nu rijd ik hem gewoon met een leren dressuurzadel. Gaat prima tot nu toe