Droge plekken onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yell

Droge plekken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 23:03

Deze vraag stel ik voor een kennis van mij.

Als ze gereden heeft (met haar wintec) zadel. Zijn er aan beide kanten 2 droge plekken onder het zadel. die zitten ter hoogte van je bovenbeen.

Wat betekend dit?

Yell

Re: Droge plekken onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 17:07

42 keer bekeken, en nog niemand een idee?

Wat is er trouwens nog aan toe wou voegen is dat er een gewoon sjabrak onder ligt (br event)

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:10

volgens mij betekent dat dat het zadel daar niet drukt.dat het daar zegmaar niet tegen zijn lijf zit.

AlleJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:44

Betekent het niet dat het zadel niet goed ligt? 'Ontbrekende' zweetplekken duiden daar vaak op. Even het zadel goed nakijken?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 18:14

het is een wintec. dus een kunststof zadel kan het daar wat mee te maken hebben?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:32

heb zelf een wintec pro gehad en bij mij was dat iig niet zo

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 18:35

Heb hetzelfde met mijn leren zadel, dus of kunststof het verschil maakt? Maar daar zit wel een zadel vorm in (in de zweetplekken). De plek van de kussens is licht en daarom heen is het donker van het zweet. De plekken zijn ook symetrisch. Het zelfde patroon is ook te zien op het dekje. Mijn zadel is drie weken geleden net nagekeken en gevuld, dus ik zou zeggen dat het bij mij goed moet liggen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:01

Dat zijn DRY Spots. Plekken die zoveel druk krijgen dat ze niet meer kunnen zweten.

M.a.w je zadel past daar niet meer. Je boom zal waarschijnlijk te smal zijn . Neem eens contact op met een zadelmaker en laat die eens kijken.

Rij je hier mee door krijg je White spots of zelfs open plekken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:00

ik begon twijfels te krijgen of het nu echt niet tussen de oren zat dat mijn zadel niet lekker lag. Maar nu hebk weer een bevestiging. Wij hebben ook iedere keer na het rijden dat de omtrek van het zadel op de rug staat, maar de kussens niet. Dus toch maar goed dat ik vrijdag voor een nieuw zadel ga kijken Knipoog (zadel is paar weken terug door een zadelmaker nagekeken, die zag er niets aan :S)

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 22:25

trouwens, het sjabrak blijft daar ook droog.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:35

Cowgirl: is jouw opmerking bedoeld voor mij of voor de TS? Raak een beetje in de war..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:37

Ik denk de TS....het is trouwens goed dat ik nu ook weet wat het is...heb het nooit geweten...waar Bokt al niet goed voor is...Knipoog

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 22:40

Cowgirl schreef:
Dat zijn DRY Spots. Plekken die zoveel druk krijgen dat ze niet meer kunnen zweten.

M.a.w je zadel past daar niet meer. Je boom zal waarschijnlijk te smal zijn . Neem eens contact op met een zadelmaker en laat die eens kijken.

valt er iets te veranderen aan een wintec met een verwisselbare boom?

(want het lijkt iets lager te zitten

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:43

Begon al te twijfelen, want mijn zadel ligt goed dacht ik, het voelt goed, zit prima en het paard loopt lekker en die is behoorlijk pietluttig met zulke dingen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 23:29

Cowgirl schreef:

Idd Lachen
Zou het zadel even na laten kijken als ik die kennis was.
Meestal weet een zadelmaker wel of het probleem in de boom zit, of de kussens.

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:31

die droge plekken ontstaan idd door drukkingen.
die drukkingen kunnen ontstaan door het niet passen van het zadel, óf door de zit van de ruiter. Als de ruiter niet recht zit, maar iets voorover, kantelt het zadel iets voorover waardoor het gaat drukken.

om te ontdekken of het aan de ruiter of het zadel ligt kun je er een zadelmaker bij halen. of de rug bekijken na intensief longeren met het zadel erop. als de droge plekken ook ontstaan na het longeren (en er dus niemand op heeft gezeten) past je zadel niet.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 19:33

Shalimar schreef:
Ik denk de TS....het is trouwens goed dat ik nu ook weet wat het is...heb het nooit geweten...waar Bokt al niet goed voor is...Knipoog

Inderdaad Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:00

Voor de TS en de rest Haha!

het nadeel van die zadelmakers is dat ze zeggen dat het zadel wel goed ligt maar ondertussen is dat niet zo.
Een echte vakman is noodzakelijk. Ik heb al vele ellende gezien doordat 'zadelpassers' zeggen dat het past terwijl de rug onder de white spots zat.

Als je zadel niet past past de rug zich daar aan aan. Spieren verdwijnen en de schoft komt omhoog.

Of er aan de wintec wat te doen is...geen idee. Daar heb je dus die vakman voor nodig en ik ben geen vakman(helaas..zou graag paarden en ruiters willen helpen hiermee).

Wil je de druk laten zien aan je zadelaanpasser: neem dan een schoon wit sjabrak..poets je paard niet en ga een half uur flink rijden. Als je dan onder je sjabrak kijkt kun je de druk verdeling goed zien.

In Arnhem op de NH dag zag ik iemand die een speciale drukmeter had.
Ze kon iemand heel duidelijk vertellen of dat het aan het zadel lag of aan de ruiter. Ik weet alleen niet meer wie het was.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:26

Cowgirl schreef:
Voor de TS en de rest Haha!

het nadeel van die zadelmakers is dat ze zeggen dat het zadel wel goed ligt maar ondertussen is dat niet zo.
Een echte vakman is noodzakelijk. Ik heb al vele ellende gezien doordat 'zadelpassers' zeggen dat het past terwijl de rug onder de white spots zat.

Als je zadel niet past past de rug zich daar aan aan. Spieren verdwijnen en de schoft komt omhoog.

Of er aan de wintec wat te doen is...geen idee. Daar heb je dus die vakman voor nodig en ik ben geen vakman(helaas..zou graag paarden en ruiters willen helpen hiermee).

Wil je de druk laten zien aan je zadelaanpasser: neem dan een schoon wit sjabrak..poets je paard niet en ga een half uur flink rijden. Als je dan onder je sjabrak kijkt kun je de druk verdeling goed zien.

In Arnhem op de NH dag zag ik iemand die een speciale drukmeter had.Ze kon iemand heel duidelijk vertellen of dat het aan het zadel lag of aan de ruiter. Ik weet alleen niet meer wie het was.

Das Esther Groen, Mordysh hier op Bokt.
www.greendistance.nl

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 21:28

Dit wist ik niet, mijn bijrijdpaard heeft ook dry-spots. Sins hij wat meer spieren heeft gekregen, past zijn zadel denk ik niet meer goed.
Meteen morgen even overleggen met de eigenaar en zorgen dat het wordt opgelost.