Wat is het verschill..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paarden_

Wat is het verschill..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 19:29

Wat is het verschil tussen een enkel gebroken bit, en een dubbel gebroken bit?

Ik ga binnenkort wedstrijden rijden, (b-niveau) en dan wil ik graag weten wat het beste
is.. !
Ik hoop dat iemand het verschil weet uit te leggen.
xx. Haha! Bloos

ikkedus

Re: Wat is het verschill..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 11:58

een enkel gebroken bit bestaat uit 2 losse onderdelen die in het midden scharen. Een dubbel gebroken bit bestaat uit 3 onderdelen en kan je krijgen met een plat of een bol midden stukje.
Een enkel gebroken bit is meestal net zachter qua inwerking ,maar kan door dat het uit twee stukken bestaat in het midden onhoog gaan steken en prikken in het verhemelte van het paard. Dit kan storen in de inwerking.
HEt voordeel van een dubbelgebroken bit is dat het middenstukje altijd plat op de tong ligt en dus niet inwerkt op het verhemelte. Het bit is meestal iets dunner dan een enkele trens en werkt daardoor iets scherper in.
Meestal hebben paarden geen last van die scharing bij een enkele trens, maar als je paard toevallig een laag gehemelte of een hangend rooster heeft, dan kan het pijnlijk zijn.
Ik vind een dubbel gebroken bit fijner rijden, mijn paard neemt het lekkerder aan. Ik zou gewoon even proberen hoe je paard met een gewoon bitje loopt. Gaat dat goed, dan zou ik daar gewoon mee blijven rijden.

Anoniem

Re: Wat is het verschill..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:00

Quote van me uit een ander topic
En ik verplaats het even naar Harnachement

runningkawa schreef:
Hier nog even de werking van een paar trens bitten Lachen

Een enkelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 1 punt scharniert. Dit mondstuk werkt als er aan de teugels getrokken wordt in op de lagen, tong, mondhoeken en het gehemelte. De meeste druk ontstaat op de lagen. Het mondstuk knijpt daarnaast om de onderkaak en kan in het gehemelte prikken naarmate de druk op de teugels toeneemt. De inwerking van dit bit is te vergelijken met een notenkraker; hoe langer de handvaten en hoe breder de trens is, hoe groter de kracht zal zijn waarmee de noot cq onderkaak van het paard "gekraakt" zal worden. Een trens mag niet te smal zijn, maar dus ook zeker niet breder dan nodig!

Een dubbelgebroken trens heeft een mondstuk dat op 2 plaatsen scharniert. Als je aan de teugels trekt, zal het paard druk voelen op mondhoeken, tong en lagen, waarbij de druk gelijkmatig verdeeld wordt over de tong en de lagen. Dit bit kan niet in het gehemelte prikken, maar geeft wel weer druk op het midden van de tong. De vorm van het middelste deel van het mondstuk kan verschillen. Dit kan een plat plaatje zijn, maar ook een bol of anatomisch gevormd bolletje.
Waar een bolletje zachter is dan het plaatje.

Een ongebroken trens heeft geen scharnierpunten. Het mondstuk kan recht zijn of de vorm van de tong volgen. Het werkt voornamelijk in op de mondhoeken en de tong en minder op de lagen. Doordat het ongebroken is, worden tong en lagen niet bij elkaar geknepen en kan het ook niet in het gehemelte prikken. Sturen gaat met een ongebroken trens wel iets lastiger dan met een gebroken bit omdat eenzijdige teugelhulpen minder goed doorkomen. Een ongebroken trens is niet hetzelfde als een stang omdat het bit geen hefboomwerking en kinketting heeft. Een ongebroken trens is zeer geschikt voor paarden met een gevoelig gehemelte of hangend rooster.