boomloos en gevolgen voor paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

schattebol

boomloos en gevolgen voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 19:41

Ja, ik weet het er zijn er al verschillende geweest. maar ik vind niet meteen wat ik zoek dus daarom ons verhaal.

Ik ben een bijrijder van een tinker en de eigenaares is verzot op een boomloos barefoot nevada. We hebben het testzadel reeds ontvangen en weer moeten terug sturen Huilen . En het resultaat: we zijn er allebei weg van. Dit moest het worden.

Nu er net een artikel in cap ( heb het nog zelf niet gelezen, maar de eigenares wel) en daar wordt beweert dat als je boomloos rijdt en dit met 2 gebruikers voor 1 zadel het niet goed zou zijn voor de vorm van het zadel en dus op termijn ook niet goed voor de rug van het paard.
En is boomloos uberhaupt wel goed voor een paardenrug?

heeft hier iemand ervaring mee?
Al vast bedankt

8nnemiek

Re: boomloos en gevolgen voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:24

Er is ergens een topic hierover, volgens mij bij het subforum naturals.
In ieder geval, de barefoot is zelfs gemaakt door een fysiotherapeut, en met de goede pad eronder wordt de druk genoeg verdeeld. Er is ook een tabel met hoe zwaar je mag zijn voor een boomloos zadel op wat voor soort paard. Ik weet alleen niet meer waar ik dat heb gezien.
Dat de vorm van het zadel verkeerd wordt omdat er twee mensen op rijden lijkt me onzin. Het zadel past zich niet aan jou aan, maar aan het paard.
Ik zou het artikel wel eens willen zien Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:36

Wat een onzin.

Dan zou mijn Haf stevige problemen moeten hebben. Daar rijden 3 mensen op, allemaal met hetzelfde boomloze Startrekk zadel.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:40

nou daar geloof ik weinig van hoor!
heb zelf een barefoot gehad en daar reden ook meerdere mensen op nou geen probleem gemerkt hoor.

als je maar wel zo'n goeie pad eronder gebruikt!
dat is echt een drukverdeler dus wel noodzakelijk!

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 21:17

Hey, allemaal bedankt voor de reactie. Ik dacht dit ook wel, maar ja. De eigenaares gaat voor het zekerste nog eens naar een osteopaat bellen.

enne, vanaf ik het artikel te pakken krijg dan typ ik het hierover en kunnen jullie het allemaal lezen. Let wel, misschien heb ik overdreven, heb het zelf nog niet gelezen en heb alleen de eigenaares daarover praten....

normaal gezien heb ik het volgende week...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:10

Wat een onzin zeg, dan zouden die testzadels ook meteen uit de handel moeten worden genomen, als je weet hoeveel kontjes daar al op gereden hebben Haha!

Een boomloos zadel kan niet vervormen, er zit immers geen boom in, dat is juist het voordeel als je met zn 2en op het zadel rijdt.
Het is ook niet slecht voor de rug, MITS je zelf correct zit en inwerkt, maar dan doet ieder zadel meer kwaad dan goed.

Ik heb een Arizona waar ik endurance en western mee rij, niks geen problemen, ik heb nog nooit zo'n vrolijk paard gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:44

Joh , al die paardenblaadjes kun je sowieso het beste met een flinke korrel zout nemen , ze geven d'r toetsenbord maar een draai als ze wat opschrijven....dat is wel jammer dat ze al beginnen te typen voordat ze zich fatsoenlijk ergens in verdiept hebben. Vooral bij zaken die wat anders zijn dan het standaard Engelse plaatje slaan ze vaak behoorlijk de plank mis , helaas.

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:41

Het gaat er dus niet over dat het voor het zadel niet goed zou zijn, maar eerder voor het paard zelf.
Ik merk dat Aedan heel hard reageerde op mijn zit de eerste keren omdat ik t,oen als hij aan het door draven was, niet geheel onafhankelijk zat. Aan zijn reactie kon ik zien dat dat voor hem niet lekker zat. Nu had ik de opmerking van iemand gekregen ( na het lezen van het artikel in cap) dat als we er met 2 met gingen rijden, het paard zich moest 'aanpassen' aan 2 verschillende zithoudingen.
Natuurlijk hebben we het niet gebruikt zonder die speciale pad, en moesten we het zadel kopen, dan wordt het ook niet gebruikt zonder pad!

Maar het artikel in cap ( heb het niet volledig kunnen lezen, want de cap was niet van mij) ging er dus over dat een boomloos zadel niet zomaar goed is voor elke ruiter en elk paard) Dat eerst en vooral de ruiter al onafhankelijk moest kunnen zitten omdat het anders nadelig kan zijn voor het paard.

hmm, ik hoop dat ik het probleem iets duidelijker heb kunnen uitleggen, en zodra ik aan de cap geraak plaats ik het artikel wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:22

Ik heb het artikel gelezen , staat vol met onzin-beweringen die duidelijk uitsralen dat het weer is geschreven door iemand die zich er echt niet goed in verdiept heeft.

Alleen al dat ze niet eens weten wat een Bareback-pad is... hebben ze het over een barepack-zadel , dat geeft al duidelijk de onkunde aan van de schrijver , iemand die zo'n ding nog niet eens kent , hoe kan die nu ooit conclusies gaan trekken over boomloos ?

Het lijkt een leuk betrouwbaar artikel zo op het eerste gezicht , maar degenen die wel wat ervaring hebben met boomloos op zich er een beetje in verdiept hebben , prikken er direct dwars doorheen.

Uiteraard bestaat er geen 1 zadel dat goed is voor elke ruiter en elk paard , dat kan ook niet.
Enorm veel verschillen in lichaamsbouw van zowel ruiter als paard , dus ook een ontelbaar aantal verschillende combinaties van ruiter en paard , en dan heeft nog iedereen zijn eigen gebruiksdoel (zoveel procent dressuur , zoveel procent trektocht...etc.) en eigen voorkeuren....er zijn niet voor niets zoveel verschillende zadels verkrijgbaar Knipoog

Als paard en ruiter heb je veel meer contact samen , en je voelt elkaar veel beter. Dat klopt natuurlijk , en dat is ook het grote voordeel van boomloze zadels.

Als een ruiter een slecht evenwicht heeft , komt dat door onervarenheid of juist door jarenlang op boomzadels rijden die de ruiter teveel ondersteunen waardoor de ruiter nooit zelf een goede zit heeft hoeven ontwikkelen. Want ook al zit je belabberd op zo'n zadel , je blijft toch wel boven door de opbouw van dat zadel. Maar het paard voelt het wel hoor als je niet goed zit !

Grofweg kun je stellen bij een ruiter die geen goede zit heeft :

Boomzadel - ruiter comfortabel - paard niet

Boomloos zadel - ruiter niet comfortabel - paard ook niet

Voordeel van boomloos is dus dat je als ruiter merkt dat je niet stevig zit , of niet goed de bewegingen volgt van het paard.
Je hebt het gevoel dat je niet stabiel zit en zelfs wat dreiging om van je paard te vallen.

Ga je een aantal uren met het boomloze zadel rijden dan merk je gaandeweg dat je zit verbeterd , je moet wel !
Je evenwicht wordt beter , je gaat de bewegingen van het paard beter volgen , en je voelt juist dat je enorm stevig in het zadel zit omdat je zoveel contact hebt met je paard en er echt dicht omheen zit ipv er een stukje boven.

Maarja als je het onstabiel vindt zitten kun je ook gewoon een boomzadel erop gooien waardoor je zelf meteen voelt dat je "steviger" zit. Het probleem blijft echter.

Dus de bewering dat je een onafhankelijke zit moet hebben voordat je op boomloos overgaat is gewoon onzin.

Juist op boomloos leer je makkelijk een goede onafhankelijke zit , beter dan je in een een erg voorgevomd boomzadel zal kunnen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:48

GO BIANCA!!!!!!! Applaus, super helder uitgelegd!

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 17:01

Dus als ik het goed begrijp is het helemaal niet erg dat je minder goed zit als je start op een boomloos zadel? Je leert het vanzelf op dat zadel?

Nu moet ik zeggen, onze instructrice zei me meteen na een les dat ik mijn zit beter was op de barefoot nevada dan op de wintec... Haha! en ikke meteen heel fier Haha!

Ja, ik ben wel verkocht hoor. En ik denk Sara ook. En eerlijk gezegd ik denk Aedan ook. Hij liep veel ruimer. Was happy en ja wat onzeker over ons gestuntel, maar dan komt wel goed denk ik....

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:21

ik had ook met de eerste paar keer rijden dat ik helemaal niet stevig zat! ik had vreselijke wiebelbenen en het lichtrijden ging ook voor geen meter...

na een week was ik helemaal verkocht! ik kon er super op zitten, winston liep er geweldig mee en het zadel paste natuurlijk perfect(wat mijn boomzadel zeker niet deed... grasbuik in de zomer, en dunner in de winter)!

het zadel heeft voor zowel mij als winston alleen maar voordelen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 07:41

Ja dat is het hem , in het begin moeten veel mensen echt nog zoeken naar hun evenwicht , vooral in draf enorme wiebelbenen , dat had ik ook , ik heb mijn eerste Torsion na een paar dagen echt niet meer gepakt omdat ik niet fatsoenlijk kon draven ermee
De mensen die op dat moment opgegevn , zijn degenen die klagen over dat boomloos geen steun geeft enzo.

Degenen die doorzetten en het een weekje de tijd geven , zijn ineens helemaal om omdat ze merken dat hun zit zoveel beter wordt.

In het begin kan het voor je paard ook onwennig zijn uiteraard.
Als je je ruiter veel vloeiender aanvoelt dichter boven je dan is dat sowieso al wennen. Sommige paarden kunnen dit zelfs erg eng vinden , ze zijn het gewoon niet gewend.

Paarden die nooit zonder zadel zijn gereden en een erg sensibel / nerveuzig karakter hebben kunnen er best even zenuwachtig door worden , worden onzeker doordat het anders is dan anders.

Ook als je als ruiter je evenwicht nog niet hebt , dan val je wat naar voren of naar achteren in het zadel , paard vat dat op als zithulp en versnelt of gaat iets langzamer of denkt dat hij moet afwenden , daardoor raakt de ruiter weer even uit balans...enz.

Als je als ruiter je balans gevonden hebt dan loopt het paard ook lekker omdat hij geen rare signalen meer doorkrijgt van boven Tong uitsteken

Maar sommge mensen rijden er zo mee weg hoor , zitten vanaf het eerste moment heerlijk. Die hebben van zichzelf toch al een onafhankelijke zit , de wiebelaars en stuntelaars zoals ik hebben gewoon geen goede zit , en dat heeft hun paard heus wel gemerkt ook al komt het voor de ruiter als een schok Haha!

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 12:02

Dank je wel voor alle duidelijke uitleg. Ik ben inderdaad helemaal weg van het zadel. Maar het welzijn van Aedan gaat boven mijn eigen comfort en na het lezen van dat artikel begon ik toch echt te twijfelen. Maar nu is al mijn twijfel weg en ga ik zodadelijk het zadel bestellen! Dank jullie!!!! Go jij! Go jij!

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-06 13:18

joepie de poepie, binnenkort terug boomloos Haha!

dank u wel allemaal voor de goede uitleg
en inderdaad Aedan zijn welzijn is belangrijk, dus met recht en reden was effe deze topic, niet?