Engels VZH Western? Wat is wijsheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Engels VZH Western? Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 15:48

Het blijkt na een paar bezoeken van de zadelmaker dat mijn fjord nu een zadel heeft met een kamerbreedte van 33 en dat haar schoft 38 nodig heeft!

Vandaar dat het zadel dus ook niet goed passend te krijgen was. Ik heb hem voor een paar weken terug al bij laten werken en toen een tijdje weer mee gereden, maar het bleek dus nog niet goed te zijn.

Nu zal er dus een nieuw zadel moeten komen. En dat vind ik juist zo moeilijk. Ik wil niet al te duur, wel een zadel waarin ik vrij zit en dus echt zelf moet zitten. Een zadel wat vooral voor de buitenritten geschikt is, ik rij maar een zelden in de bak.

Ik zit te twijfelen tussen een western en een engels VZH zadel.
ik heb 1x een klein stukje op een western gezeten en dat vond ik niet prettig zitten, maar dat was een zadel dat hoognodig opgevuld moest worden. Dus ik vind het moeilijk om te zeggen of dat geschikt is.

Dan een engels VZH zadel. Ik heb nu een Merovech en daarin moet je echt zelf zitten, wat ik op zich wel prettig vind. Wat zijn aanraders voor een fjord die zo breed is en wat zit vrij en waar zouden jullie voor kiezen?

Ik haal er de zadelmaker weer bij, maar het is fijn als je een indicatie hebt en precies weet wat de voor en nadelen er van zijn.

Misschien is het een idee om gewoon een aantal zadels bij particulieren te proberen, maar dan moet je maar net de mensen kennen die die zadels hebben.

Twijfel twijfel twijfel...

Kunnen jullie me een stukje op weg helpen? Dan twijfel ik nog even verder...

Waratje

Re: Engels VZH Western? Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:17

Persoonlijk zou ik niet voor een westernzadel gaan, zeker niet voor een Fjord. Probleem is namelijk dat de meeste Fjorden te kort in de rug zijn voor een westernzadel. Buiten dat vindt ik een westernzadel ook niet fijn rijden, je zit vrijwel altijd in een stoelzit en het comfort vind ik erg tegenvallen (heb er diverse gehad en met nog meer gereden).
Als wedstrijden niet je ding is, zijn er veel meer mogelijkheden voor comfortabele zadels, bijvoorbeeld ook in de endurance-hoek. Ga eens praten met bijvoorbeeld Goedhard ( http://www.goedhard.nl) of Horseman Outfitter ( http://www.horseman.nl) over de mogelijkheden die zij hebben.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:26

Heb je al eens aan boomloos gedacht?
Mijn ronde tink en ik zijn er op overgestapt omdat de boomzadels ook niet makkelijk waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:36

fjordnina schreef:
ik heb 1x een klein stukje op een western gezeten en dat vond ik niet prettig zitten, maar dat was een zadel dat hoognodig opgevuld moest worden...

Een westernzadel wat opgevuld moet worden Verward

Enfin, je hoeft geen nieuw zadel te kopen, hoor, je kan op zoek naar een goed tweedehands merkzadel met brede boom.
Als je idd hier en daar eens een type kan bezitten, of eens een keer bij bv Divoza, i.o.d. op de bok, kan je zelf een beetje uitzoeken waar je voorkeur ligt.

Mocht je toch voor nieuw willen gaan, kijk eens bij www.bluebalance.nl , die maken zeer brede zadels, en anders dat Joy&Harmonyzadel, ik meen dat ze die bij Huppa verkopen, geheel op maat gemaakt, zo'n € 800.
succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 19:04

Barefoot zadels zijn heel erg fijn Lachen Ze passen zich ook mooi aan naar de rug van je paard.
Western zadels hoef je inderdaad niet op te vullen, zitten helemaal geen kussens in, daarvoor heb je juist een dikke pad eronder liggen.
En verder zijn er, net zoals bij engelse zadels, heel veel verschillende western zadels. Dus als je er eentje hebt geprobeerd kan een andere weer totaal anders zitten.
Een barefoot zadel kun je in ieder geval gratis een week testen. Ook de western versie en de dressuurversie ervan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 19:04

Meisje waar het zadel van was zei dat ten minste. Ik heb de b*llen verstand van westernzadels dus vraag me niet of het kan Clown .

Ik wil best 2e hands gaan maar dan moet het wel met een goede zadelmaker gepast worden. ik ben 1x zelf gaan prutsen en dat doe ik dus niet meer. Divoza zit niet bij mij in de buurt. Nijland wel, maar daar hebben ze me dus totaal geadviseert over dit zadel en daar kom ik dus ook van terug.

De Massimo zadels zijn zeker geschikt maar een prijskaartje van boven de 1000 euro vind ik wat te gek. Mijn max. ligt bij ongeveer 600.

Boomloos zit ik nu wel heel erg aan te denken al is mijn vader daar erg negatief over (waarom weet ik niet, hij heeft ze nog nooit gezien!). Feit is dat ik erop moet zitten en hij niet, dus als mij dat wat lijkt dan is dat mijn zaak Haha! .

Kiara: jij bent dus overgestapt, maar ik vind de prijzen voor een singel en een sjabrak wel enorm hoog. Rijd jij of ken jij mensen die dat anders doen en hoe bevalt dat?

Waratje: Bedankt!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:59

fjordnina schreef:
Kiara: jij bent dus overgestapt, maar ik vind de prijzen voor een singel en een sjabrak wel enorm hoog. Rijd jij of ken jij mensen die dat anders doen en hoe bevalt dat?

Het Sjabrak hoort bij het zadel, dat is prijzig, maar het hoort er echt bij.
Er zitten inlages in die de druk verdelen en de ruggengraat vrij houden.
Bij een boomzadel wordt de druk verdeelt door de kussens, bij een boomloos zadel zijn de kussens in de speciale pads verwerkt.
Met een gewone dressuursingel kun je ook rijden, evenals gewone beugelriemen en beugels.
Doe ik ook nl. heb niet de singel ed besteld die erbij hoorde.
Alleen de pad is zeer belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:16

Kwa comfort zou ik juist voor een westernzadel gaan. Een goed westernzadel zorgt voor comfort tijdens het rijden. Maar als je er niet teveel voor uit wil geven zou ik eerder iets anders aanraden.

Het nadeel van westernzadels is dat je ze niet snel gewoon op een paard kan gooien omdat niet veel paarden aan de standaartmaten bij westernzadels voldoen. Mensen die zeggen dat een westernzadel makkelijk op ieder paard kan, hebben de ballen verstand van westernzadels. Zeker met jouw fjord zijn afmetingen zal je toch aan een nieuw op maat gemaakt westernzadel moeten. Dat loopt al gauw in de duizenden euro's.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:19

Een goed westernzadel zit erg lekker maar daar is de prijs vaak wel naar. Denk dat je daarvoor meer zult kwijt zijn als een engels zadel.
In jou geval zou ik gaan voor een vzh zadel of evt een boomloos zadel, misschien dat je iemand kent die een boomlooszadel heeft om het eens uit te testen? Sommige zijn dr helemaal weg van maar een ander vind het niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 15:20

Quarterh0rse schreef:
Een goed westernzadel zit erg lekker maar daar is de prijs vaak wel naar. Denk dat je daarvoor meer zult kwijt zijn als een engels zadel.

Veel meer Tong uitsteken