Ongelijke singelstoten, daardoor scheef zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

My_Lady

Ongelijke singelstoten, daardoor scheef zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 13:00

Hallo allemaal,

Ik heb een chamberlian zadel en ik merkte al een tijdje dat ik scheef zat. Ik dacht eerst dat het aan mij lag want ik ben iets scheef. Maar een vriendin ging op m'n paardje rijden en ze begon met rechte stijgbeugels en toen ze afstapte waren ze ongelijk.
Nu heb ik m'n zadel weggebracht en de zadelmaakster vertelde me dat het aan de singelstoten lag want die waren ongelijk. Als je dan aansingeld trek je je zadel scheef.

Hebben jullie hier weleens van gehoord?

Groetjes Nathalie
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-09-06 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

linky

Re: zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:05

Nee, vreemd verhaal................. Verward
Zijn de singelstoten dan links en rechts op verschillende manieren bevestigd? Of op verschillende hoogtes?
Een scheef zadel wordt meestal veroorzaakt door een scheve boom, of verkeerd gevulde kussens, of een scheef zittende ruiter, is dat gekontroleerd? Dus ben jij ook gekontroleerd, maar dan op een recht zadel? Breng het anders eens naar een andere, goed bekend staande zadelmaker voor een second opinion?

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 13:43

Ze zijn aan allebij de kanten hezelfde bevestigd maar los van elkaar.
Je hebt zadels daar zijn de singelstoten aan 1 lus bevestigt(weet niet hoe het heet). Bij mij zijn er 2 lussen en die zijn niet even lang. Vertelde de zadelmaakster(van hypo) mij.

Ik zelf heb geen verstand van zadels. Ik heb een jaar geleden een zadelpasser laten komen en nam aan dat zei het wel wist.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:01

heel moeilijk om er zonder foto over te oordelen; zou toch maar naar een goed bekend staande, betrouwbare zadelmaker gaan, al moet je er wat verder voor rijden. Er zijn heel veel soorten zadels met heel veel soorten bevestigingsmethoden van de singelstoten, sommige met 1, anderen met 2 of 3 of zelfs 4.
Een goed liggend zadel is ECHT heel belangrijk voor je paard!!!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:03

vind het ook erg lastig zo, bij een scheef zadel denk ik eerder dat de kussens of de boom scheef is en niet dat je zadel scheef gaat hangen door de singelstoten.
Ga naar een andere zadelmaker en vraag die om advies, geeft die ook als antwoord dat het de singelstoten zijn dan zou je die altijd nog kunnen vervangen..

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 16:50

de singelstoten worden nu veranderd.
Weten jullie nog een goed zadelmaker in omgeving rotterdam.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:54

Dit klinkt in mjn ogen erg ongeloofwaardig..

Een singel zorgt er alleen voor dat het zadel op zijn plek blijft liggen, de kussens zorgen voor de pasvorm.. Dus als hij verschuift zal het imo een probleem zijn met de pasvorm van de kussens, en niet met de singel..

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 16:57

Ik lieg niet over dat er iets met m'n zadel niet goed is.

Ik heb hem weg gebracht bij hypo en die vrouw vertelde me dat.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:06

Het scheefzakken van een zadel kan wel degelijk door verkeerd bevestigde stoten veroorzaakt worden. Als de achterste stoot bv korter is dan de voorste, staat er op de achterste stoot meer druk. Die zal het zadel dus naar zich toe trekken, gewoon een questi van logisch nadenken en zwaartekracht Pling

Bij mijn zadel hebben ze nu het tegenovergestelde principe gebruikt. Mijn zadel zakte ook scheef, maar dat kwam omdat mijn paard scheef is. Ze hebben dus aan de tegenovergestelde kant één stoot iets aangepast, waardoor er meer druk op die kant staat. Daardoor blijft mijn zadel nu recht liggen. Scheef opvullen is, als het verschil te groot is, ook geen goede oplossing omdat je dan aan de minder bespierde kant die kant juist belemmerd in de ontwikkeling en het behouden van de spieren.

Een zadel kan ook scheef gaan liggen doordat de kussens ongelijk van grootte of dikte zijn, of idd omdat de boom scheef is. Er zijn dus meerdere redenen voor en zonder het zadel op het paard gezien te hebben, met en zonder ruiter, kan je van achter de computer geen uitspraken doen over dit soort dingen!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:37

Even off-topic.. ik las dat je je zadel naar hypo hebt gebracht... je bedoelt de drama?? Ik heb daar ooit een zadel gekocht waarvan ze zeiden dat ie 100% ok was.. Boom was dus niet ok.. en na veel getouw-trek heb ik toch mijn geld terug gehad..

Nee, ik heb niet veel goeds over voor deze zaak.. personeel heeft er ook geen verstand van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 17:40

DinkeyGirl schreef:
Het scheefzakken van een zadel kan wel degelijk door verkeerd bevestigde stoten veroorzaakt worden. Als de achterste stoot bv korter is dan de voorste, staat er op de achterste stoot meer druk. Die zal het zadel dus naar zich toe trekken, gewoon een questi van logisch nadenken en zwaartekracht Pling

Zoiets wilde ik idd ook al zeggen. Haha!

TS, als je nu je zadel terug krijgt, leg het dan eens op zijn kop, en check of je kussens scheef zijn, met het blote oog is dat echt wel goed te zien, en ga er eens met je handen overheen, voel of je iets onregelmatigs voelt.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 18:10

jeske333 schreef:
Even off-topic.. ik las dat je je zadel naar hypo hebt gebracht... je bedoelt de drama?? Ik heb daar ooit een zadel gekocht waarvan ze zeiden dat ie 100% ok was.. Boom was dus niet ok.. en na veel getouw-trek heb ik toch mijn geld terug gehad..

Nee, ik heb niet veel goeds over voor deze zaak.. personeel heeft er ook geen verstand van..

Ik heb hem bij hyporama gebracht bij anneke

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 20:54

Dan wens ik je toch heel veel sukses met je zadel, ik hoop dat het goed komt voor je. Anders kan ik wel achter het adres komen van iemand die zadels aan huis komt passen, mocht het nodig zijn..

Mijn vriendin in Rotterdam heeft ook zo'n soortgelijke situatie gehad..

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 21:52

jeske333 schreef:
Dan wens ik je toch heel veel sukses met je zadel, ik hoop dat het goed komt voor je. Anders kan ik wel achter het adres komen van iemand die zadels aan huis komt passen, mocht het nodig zijn..

Mijn vriendin in Rotterdam heeft ook zo'n soortgelijke situatie gehad..

dank je

unamie

Re: Ongelijke singelstoten, daardoor scheef zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 07:57

goede rechte en gelijke singelstoten zijn minstens zo belangrijk als de vulling
van scheve/ongelijke stoten kan idd je hele zadel scheef trekken Ja
ook slijten stoten sneller als je zadel niet goed op je paard ligt, en/of als je paard erg gespannen is dan rekken de gaten enorm uit
stoten kun je ook beter niet invetten ivm met te veel uitrekken, en dan zo slap worden dat de gaten uit gaan rekken en/of de stoten ongelijk worden....
hypodrama zou ik nooit naartoe gaan Bloos

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 08:57

unamie schreef:
goede rechte en gelijke singelstoten zijn minstens zo belangrijk als de vulling
van scheve/ongelijke stoten kan idd je hele zadel scheef trekken Ja
ook slijten stoten sneller als je zadel niet goed op je paard ligt, en/of als je paard erg gespannen is dan rekken de gaten enorm uit
stoten kun je ook beter niet invetten ivm met te veel uitrekken, en dan zo slap worden dat de gaten uit gaan rekken en/of de stoten ongelijk worden....
hypodrama zou ik nooit naartoe gaan Bloos

Ik dacht dat de zadelmaker daar wel goed was.
Waar zou jij dan naar toe gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:03

[quote="My_Lady"

Ik dacht dat de zadelmaker daar wel goed was.
Waar zou jij dan naar toe gaan?
[/quote]

Haha! Haha! iemand die jou nog niet kent, Unamie! Haha!

( Van Triest is de zadelgoeroe van Unamie Haha! )

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:24

En ook van mij............... al meer dan 20 jaar goed advies en goed werk, een super-vakman!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:34

Ja maar van Triest komt niet aan huis toch? En wij wonen best van Meppel Haha!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 11:09

Je kunt er toch ook naar toe met je paard en zadel? En hij wil wel bij je komen maar heeft geen rijbewijs dus dan moet je hem halen-brengen............

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 11:11

Erhm sorry haha er moest staan, wij wonen best VER van Meppel, dat is wel een paar uur rijden... Halen en brengen kost je nog meer tijd denk ik.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 11:16

Ik woon in de provincie Groningen en moet ook een uur rijden om een zadel te brengen maar ik heb het er graag voor over!
Als je een flexibele lineaal haalt (boekhandel) en een paar maten noteert (Aat weet wel welke en waar) op een A4tje en dat met zadel naar Meppel brengt komt het helemaal goed, je weet dat hij vreselijk serieus met zijn vak bezig is en NOOIT commercie voorrang zal geven boven wat goed is voor je paard.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 11:28

Ik vind het altijd zo moeilijk om te zien wie er goed is in zadels maken. Mij kan je vanalles wijs maken. Ik vraag ook meestal advies van mensen op stal die weten er ook best veel van.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 11:40

linky schreef:
Ik woon in de provincie Groningen en moet ook een uur rijden om een zadel te brengen maar ik heb het er graag voor over!
Als je een flexibele lineaal haalt (boekhandel) en een paar maten noteert (Aat weet wel welke en waar) op een A4tje en dat met zadel naar Meppel brengt komt het helemaal goed, je weet dat hij vreselijk serieus met zijn vak bezig is en NOOIT commercie voorrang zal geven boven wat goed is voor je paard.

Wij wonen in Zuid Holland nog beneden Rotterdam dus reken maar uit. Ja ik heb veel goede verhalen gehoord over hem, My-Lady van Triest is wel een goede hoor... maar dat kost je gewoon meer (en dan heb ik het niet perse over het laten maken van het zadel maar over de reiskosten).

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 16:38

Ik kijk eerst even hoe het zadel ligt als ik hem weer terug heb.
Ik hoop echt dat m'n zadel dan weer goed ligt.
Anders laat ik denk iemand komen.