Welk dressuurzadel zou op mijn paard goed passen???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Welk dressuurzadel zou op mijn paard goed passen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 17:10

Mijn 5 jaar oude ruin, heeft in de loop der jaren veel verandering ondergaan. Het zadel wat ik er nu op heb liggen is van mijn andere paard geweest, lag in eerste instantie wel aardig. Maar omdat mijn paard nogal groot is gegroeid, en breeder is geworden wil ik wat anders aanschaffen.
Ik heb nu een ainsley, en die wil ik denk ik niet meer. Mijn paard heeft een hoge schoft, die ook best lang doorloopt. Daarnaast heb ik zelf een te gedwongen houding en nu ik meer met mijn zit bezig ben is het moeilijk deze aan te passen als ik te veel gedwongen wordt. Naar wat voor zadels zou ik moeten gaan kijken?? In ieder geval dus met veel schoftvrijheid en een met een vrije zit. Het moet wel een kwaliteits merk zadel zijn zodat ik er mee vooruit kan.

Squawk

Re: Welk dressuurzadel zou op mijn paard goed passen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:14

Het huismerk van drunens ruiterhuis zou je eens kunnen proberen: Euroriding. Prestige vind ik ook hele fijne zadels alleen de prijskaartjes zijn vaak niet zo grappig.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 17:28

_Veronique_ schreef:
Het huismerk van drunens ruiterhuis zou je eens kunnen proberen: Euroriding. Prestige vind ik ook hele fijne zadels alleen de prijskaartjes zijn vaak niet zo grappig.

Ik geloof wel dat de euroriding wel een diepe en gedwongen zit heeft, wat vind jij hiervan??

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 17:55

Ik heb op verschillinde euro ridings gezeten, de ene heeft het wel en de andere niet vind ik.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 18:15

Ik neem je tip mee, alleen weet ik niet of ik drunens ruiterhuis laat komen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:19

Ik ken wel een hele goede ruitersportzaak hier in de buurt, brengt zo een hele hoop zadels mee, mocht ie het merk wat jij wilt niet hebben dan bestelt hij die wel. Echt een hele goede!

Hij kwam ook vanuit omgeving nijmegen helemaal naar deurne gereden toen ik daar nog op school zat, om zadels te passen. Dat zou je misschien kunnen proberen. Misschien wil hij wel naar jou toe komen!

Hij heeft voor mijn paard een zadel ook helemaal zo aan gepast zodat hij wel goed lag, want ze heeft een nogal wat moeilijke rug. Ik heb al meerdere zadels van hem gekocht, echt super!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 08:53

voor een paard met een hoge schoft kun je het beste een zadel nemen met kussens die niet al te laag geplaatst zijn
zelf heb ik een KN symfonie, is een héérlijk zadel Cool
en ligt heel mooi op mijn paard,(ze heeft ook een redelijk hoge schoft) en je heb er absoluut geen gedwongen houding in. (weinig kniewrong en geen mega diepe zit)
of een symfonie ook op jou paard past, kan alleen een goede zadelmaker beoordelen..
het zadel zelf heef iig wel een goede pasvorm (dat mag ook wel voor die centen Sigaar )

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:56

_Veronique_ schreef:

Euroring is geen huismerk van het Drunens Ruiterhuis hoor... Zij zijn toevallig een van de weinige Nederlnadse zaken die het verkopen, maar er zijn meer winkels die het hebben. Het is een groot Duits merk.

On-topic weer:
Sandra, Euroridings zijn in ieder geval wel erg fijn op een paard met een hoge schoft. Ik heb sinds bijna een jaar een Euroriding Luxor, heerlijk zadel en mijn houding is alleen maar beter geworden sinds dit zadel. Zoals je weet had ik eerst ook een Ainsley... De zit van dit zadel is wel diep, maar ik vind het niet gedwongen voelen.

Prestige zit inderdaad ook wel fijn. Echt veel schelen deze 2 merken niet in de aanschaf hoor, ze vallen wel in dezelfde categorie. KN lag bij Prisca ook wel goed, alleen ik zelf vond het een heel breed zadel om op te zitten. De zitting is er erg breed ingezet.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:19

Sinds een paar weken heb ik een Henri de Rivel, type London en ik mag wel zeggen: het is een superzadel. En voor een zacht prijsje. Knipoog Nu heeft mijn paard een hele gewone rug/schoft, dus ik weet niet hoe het zit met hoge schoften, maar volgens mij is het zeker de moeite waard om eens te informeren.

Henri de Rivel zadels worden geïmporteerd door www.bestfitzadelservice.nl en zij zijn ook de importeur van KN. Verder verkopen ze ook nog vele andere merken, zijn ze naar mijn mening deskundig en komen ze bij je thuis.

Het zadel dat op mijn paard goed lag en ik ging kopen is evengoed nog verder opgevuld om 'm nog beter passend te maken op mijn paard, echt op hem afgestemd. Super dus!

Succes met het maken van je keuze, want ik vond het in ieder geval niet meevallen!

Groeten Ellen

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:47

Heb ook een Ainsley, vind dit een fijn zadel, maar zit ook wel eens te denken over een ander zadel.
Heb van een vriendin de KN Symfony een uurtje geprobeerd, vond het in vergerlijking met de Ainsley:
- Eerst beroerd zitten, maar na een half uurtje was mijn lichaam er wat aan gewend en kon ik gaan voelen
wat ik er verder van vond
- Minder gladde zit
- Minder gedwongen
- Bredere zit
- Stillere beenliching
- Kon met dit zadel veel beter de galop uitzitten

Zij heeft ook nog een Fryso zadel die ik ook een keer mag proberen.

Aanschaf van een nieuw zadel vind ik een hele uitgave en vind het erg moeilijk om een zadel te kiezen na een minuut of 10 rijden.
Voordat ik mijn Ainsley kocht heb ik een paar weken een Ainsley van een vriendin mogen gebruiken, mijn paard liep geweldig met dit zadel.
Dus de zadelmaker laten komen, toch nog verschillende zadels (10-15 min.) geprobeerd maar toch de Ainsley gekozen.
Volgens de zadelmaker moest ik ipv een fit 3 en 18 inch een fit 2 en 17 inch hebben.
Nu ja zij hebben er verstand van dus ben ik accoord gegaan.
Het zadel kwam maar bleek scheeft te zijn, terug gebracht en ik kreeg een nieuw zadel.
Het zadel lag prima, maar mijn paard liep hopeloos ze wilde voor geen meter meer.
Op wedstrijden vroeg de jury zich vertwijfeld af hoe ik de B door was gekomen, met veel winstpunten en prijzen zei ik.
Het zadel van mijn vriendin opgehaald dat erop en ze liep weer als voorheen.
Zadelmaker gebeld, maar het zadel was voor mijn paard gemaakt en omdat het een fit 2 was moeilijk weer te verkopen en dus moest ik veel bijbetalen voor een fit 3 18 inch.
Na veel geharrewar heb ik uiteindelijk een paar honderd gulden bijbetaald en een fit 3 18 inch gekregen.
Probleem opgelost mijn paard liep de volgende dag gelijk weer in de prijzen.

Wat ik met bovenstaande wil zeggen, probeer wanneer mogelijk eerst een een paar keer verschillende zadels van ruiters om je heen, en dan niet een kwartiertje maar een les lang en misschien een paar dagen later nog eens, want je ontdekt steeds nieuwe positieve en minder positieve dingen aan een zadel.
En als je jaren op een bepaald zadel hebt gereden is je lichaam daar zo aan gewend dat het eerst protesteerd tegen een andere houding.

Succes.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:04

Als ik een nieuw zadel nodig heb dan laat ik www.bestfitzadelservice.nl komen. Een paar weken terug mijn eigen zadel weer netjes pas laten maken op mijn paard. Ligt weer helemaal super.

Door het altijd links opstappen wordt het rechter kussen dunner en ging het zadel wat naar links hangen.

Je kunt overal een zadel kopen, maar een goed passend zadel aan laten meten en weten waar het zadel opgevuld moet worden, daar heb je vakmensen bij nodig.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 11:07

Ik heb nu de Kentaur op mijn paard gehad, zat wel okee. Maar ik heb liever een hele goede kwaliteit. Ook een KN Allegro erop gehad, zat voor mij niet ideaal nog al breed. De zadelmaker zei al dat mijn paard een niet al te makkelijke rug heeft. NU wil ik wel wat meer zadels gaan passen. Vooral nu ik weet dat ik op de KN wel een goede houding heb en mijn benen niet naar voren schieten. Er moet toch iets zijn wat past en lekker zit???

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 11:48

Dat wordt dan waarschijnlijk toch ook een andere ruitersportzaak of zadelmaker erbij halen. Jammer genoeg heeft geeneen uitersportzaak alle merken in zijn winkel.