zadel wordt bruin?!?!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

zadel wordt bruin?!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 14:13

Hallo!

Al 2 jaar heb ik een Ainsley Rubens dressuur zadel. Bij ons op stal hebben meer mensen zo'n zadel maar die van mij begint nu echt helemaal bruin te worden. Ik weet dat je bij de zadelmaker je zadel weer moor zwart kan laten maken maar is er ook een manier om je verkleuren zelf tegen te gaan?

Poetsen doe ik regelamtig dus dat kan het probleem niet zijn.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groetjes

Daisies

Re: zadel wordt bruin?!?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:38

Misschien een idee om terug te gaan naar waar jij je zadel 2 jaar geleden gekocht hebt. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je zadel na 2 jaar al verkleurt! Succes

EmmaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:41

Het zadel wordt bruin omdat het leer niet goed geverfd is. Ik vind ook dat diet niet kan bij een vrij nieuw zadel, dus de leverancier moet het overnieuw verven, je kunt ook hele goeie leerverf kopen ergens bij een zadelmaker in Friesland maar ik weet niet meer hoe hij heet

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:34

Mijn zadel heeft ook al een tijd een paar bruine stukken, wat ook wel eens wil helpen is invetten met zwartledervet Knipoog

EmmaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:33

Ja, zwart ledervet gebruik ik ook voor mijn zwarte leer

jolijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:37

Wij gebruiken altijd geel ledervet, en het zadel wordt ook bruin. Toch maar eens proberen met zwart dan Lachen Het lijkt wel of de verf erafschuurt ofzo Nagelbijten / Gniffelen

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 11:11

jolijn_ schreef:
Wij gebruiken altijd geel ledervet, en het zadel wordt ook bruin. Toch maar eens proberen met zwart dan Lachen Het lijkt wel of de verf erafschuurt ofzo Nagelbijten / Gniffelen

zwart ledervet laat vaak wel af aan je rijbroeken!

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 14:51

Zwart ledervet schijn je op dit zadel niet te mogen gebruiken. De Rubens heeft een speciaal leer wat ook maar met een bepaald spul schoongemaakt mag worden.

Dit is dus helaas geen optie

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 22:14

Ik werk bij een western zadelmaker. Het problem met zwart leer is dat het geverft is. Het is niet mogelijk het leer door/en/door te verven, dan wordt het onmogelijk om mee te werken. Door intensief gebruik zal er na verloop van tijd altijd slijtage optreden. Dit kan je uitstellen door je zadel goed in te oliën; daardoor blijft de verf beter, niet teveel, dan "spoel" je de verf ervan af. Je moet je voorstellen dat verf niets anders is als een kleurpoeder met bindmiddel. Bij olieverf bv lijnzaadolie, bij aquarel arabische gom, en bij leerverf ook een soort olie. Word je leer te droog slijt het droge pigment ook sneller, is het te olie-rijk spoel je het eraf. Je kunt bij ons goeie leerverf kopen, www.midwayusasaddlery.com voor adres. Je kunt ook bij schoenmakers en winkels vaak zwarte verf kopen. Die is niet zo sterk dus twee of drie keer herhalen, en omdat je dan vaak een soort olie-achtig laagje ziet, even oppoetsen met een heel klein beetje schoenpoets. Goed uitpoetsen met een doek. Vooral als je de volgende dag met je witte wedstrijdbroek op je paard springt. Succes!

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 15:49

Karoliefje_ schreef:
Misschien een idee om terug te gaan naar waar jij je zadel 2 jaar geleden gekocht hebt. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat je zadel na 2 jaar al verkleurt! Succes

Helemaal mee eens!