werking kneveltrens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

werking kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 18:23

mijn zusje heeft net een dubbelgebroken kneveltrens voor haar onbeleerde paardje gekocht, in eerste instantie leek me dit best overbodig. een dubbelgebroken bit was toch ook goed genoeg!

maar omdat mijn paard steeds weigerde alleen buiten te rijden. en ik het bit door de mond trok omdat ik wel op de weg moest blijven en niet in het water Sigaar . heb ik de kneveltrens van mijn zusje geleent, ik merkte dat het echt hielp. als ik aan een kant stuurde. reageerde die veel directer, en probeerde die er niet eerst tegenin te gaan.

ik vroeg me af, heeft het dezelfde zachte inwerking als een gewone dubbelgebroken bustrens?
of is het toch scherper. en mag je het gebruiken bij wedstrijden?. want het leek me nu toch een
geod idee om toch zo'n bit aan te schaffen, omdat ik wil verkomen dat het bit door de mond schuift bijv tijdens buitenritten. en als ik bijv een volte moet sturen, dat hij niet zich sterk maakt, maar directer erop reageert zonder iets 'scherpers'

alvast bedankt

Wesco

Re: werking kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:26

een kneveltrens heeft door de lange scharen een andere inwerking je kan het bit niet door de mond trekken en als je afwend word je paard gedwongen om afte wenden door de lange scharen die dan druk geven tegen de zijkant

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:26

Ik vind het wel goed om aanteschaffen voor buitenritten, of je het voor wedstrijdne mag gebruiken weet ik niet. Maar het lijkt me wel, dat door dat hij sneller reageert, dat tog iets hem meer 'tast' bij zijn mond. Maar zoals op buitenritten lijkt het me wel verstandig. Als dit bit niet scherp is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:42

In de reglementen van de knhs kun je nakijken of je het mag gebruiken.
En het mag dus.

De werking is dat het bit stil in de mond ligt, je kunt het er niet doorheen trekken (kun je dat op een trens wel mag je wel eens vraagtekens bij je hand gebruik zetten)

De scharen van de kneveltrens drukken tegen de zijkant van het hoofd aan en zo krijgt hij daar ook een aanwijzing.
Eigenlijk op dezelfde manier als je er naast staat en je drukt met je hand zijn hoofd op zij.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 19:44

runningkawa schreef:
In de reglementen van de knhs kun je nakijken of je het mag gebruiken.
En het mag dus.

De werking is dat het bit stil in de mond ligt, je kunt het er niet doorheen trekken (kun je dat op een trens wel mag je wel eens vraagtekens bij je hand gebruik zetten)

De scharen van de kneveltrens drukken tegen de zijkant van het hoofd aan en zo krijgt hij daar ook een aanwijzing.
Eigenlijk op dezelfde manier als je er naast staat en je drukt met je hand zijn hoofd op zij.

ik stel geen vraagtekens aan mijn hand, want in het 'dressuur' rijden, heb ik een hele rustige hand. maar als mijn paard alle kanten opspringt. en ineens zichomdraait richting de sloot. probeer ik hem tegen te houden. en tsja, dan trek ik hem teveel door. en als die stil blijft liggen heb ik net wat 'meer' te zeggen. het is ook de bedoeling om het bit 'erbij' te gebruiken. en vooral voor buitenritten.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 19:49

volgens mijn springinstructrice mag het niet op dressuurwedstrijden, maar ik heb de regels niet doorgelezen. die zei ook dat dat bit vooral inwerkt op de zijkanten van de mond, terwijl een normaal bit op de tong werkt.
ik heb het een tijd gebruikt omdat het aan het hoofdstel van mn paard zat, heb nu een normaal bit en merkte weinig verschil

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 20:33

mij is altidj geleertdat de kneveltrens een vriendelijk bit was.
omdat het stil in de mnd ligt en het paard ook een aanwijzingen aan de zijkant van zn mond krijgt zonder dat er extra kracht op komt...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 14:44

Dennis word ook op een knevel trensje gereden, enkel gebroken.

Dit bit ligt stiller in zijn mond en hij reageerd er erg fijn op. Een gewone enkel gebroken trens vind hij niets. Ik ben hierbij gekomen omdat mijn ongebroken trensje versleten was en in zijn maat op dat moment niets anders kon vinden.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:37

Lotte, je doet me na Haha!

Ik heb kneveltrens aangeschaft(mijn lieve zusje, TS van dit topic gebruikt hem voor buitenritten momenteel) om mijn paardje te gaan beleren. Ik wil graag een goed bit, zodat die stil in de mond ligt. En ben van plan de eerste tijd veel buitenritten te maken. En daarvoor vind ik dat een ideaal bitje! Ja

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 12:17

een knevel is heel zacht, ik ben echt een voorstander van dit bit, het ligt stiller in de mond en het is duidelijker voor je paard.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 21:54

ik denk erover om dit bit zoiezo aan te schaffen, alleen wat vinden jullie

'overal' voor gebruiken

of alleen buitenritten/springen

en niet voor dressuur?

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 05:44

Superzacht bit, bevorderd een mooie stille ligging, erg prettig voor het paard. Wedstrijden rijden mag, RK zei dit ook al. Ik heb er dressuurwedstrijden mee gereden tot in de L1, maar zelfs in de Z zou je er mee mogen rijden als je dat zou willen. Regelementair gezien mag het.

dollie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:45

ik heb er ook 1 besteld.
mijn paard valt wel eens over de buiten schouder weg en dat kun je met dit bit ook makkelijker corrigeren.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 17:47

ik denk inderdaad dat ik hem ga bestellen, ik ben niet 'ruw' in mijn hand. maar zoals in het laatste berichtje gezet werd, als die over het buiten hadn weg valt. kan je net wat beter je 'hulp' duidelijk maken. zonder ruw te worden. Bloos

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 18:16

het lijkt mij ook een heel fijn bit,ik zit erover te denken om het ook uit te proberen,het paardje waar het voor is kan soms wat heftig zijn met haar hoofd,en om dan te zorgen dat het bit wel stabiel in de mond blijft tijdens zo'n bui
ze bestaan alleen in de enkel- en dubbel gebroken uitvoering he

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 19:33

Snoevie schreef:
het lijkt mij ook een heel fijn bit,ik zit erover te denken om het ook uit te proberen,het paardje waar het voor is kan soms wat heftig zijn met haar hoofd,en om dan te zorgen dat het bit wel stabiel in de mond blijft tijdens zo'n bui
ze bestaan alleen in de enkel- en dubbel gebroken uitvoering he

ik denk het wel. maar ik wil zoiezo een dubbelgebroken bit!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 17:19

ik heb waarschijnlijk al zo'n bit gevonden Haha!