beugels boven of onder het zweetblad langs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

illy123

beugels boven of onder het zweetblad langs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 23:54

hoi allemaal,

ik ben sinds afgelopen dinsdag samen met mijn paardje Knipoog de trotse eigenaar van een euroriding titan II, hij zit superfijn en ligt super op mijn paard.
alleen wat ik me afvroeg wat is nu beter voor het zadel of voor het paard zelfs, de beugels boven langs het zweetblad of onderlangs?
onderlangs zit op zich wel fijn, omdat je benen minder heen en weer kunnen bewegen en het zweetblad blijft mooi krasvrij, maar ik hoorde iets van dat het slecht zou zijn voor het zweetblad of voor het zadel.
dus vandaar mijn vraag, heeft iemand hier antwoord op of weet iemand hier iets van?

groetjes Ilse

_Luziream

Re: beugels boven of onder het zweetblad langs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:57

Ik heb hetzelfde zadel. HEERLIJK!!!!!! Wil niets anders meer.
Ik heb mijn beugels onder het zweetblad. Beter voor je zit en nog beter voor je zadel.
Het maakt niets uit hoor. Boven je zweetblad kan natuurlijk het leer meer beschadigen. Maar tis maar net wat je zelf lekker vind zitten.

Kijk maar naar al die dressuurruiters die hebben hun beugelriemen ook onder het zweetblad
Laatst bijgewerkt door _Luziream op 06-09-06 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:59

ik draag ze als het kan ook onder het zweetblad, zit lekkerder. En je zadel blijft mooier!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 00:02

ik heb ze ook onder het zweetblad van mijn kentaur, wat ik gehoord heb is dat je je been minder kan bewegen en dat dat nadelig zou zijn als je hoger in de dressuur rijd, maar als ik wil kan ik nog wel mijn been zowat op dr kont leggen.

ik vind eronder lekkerder en minder krassen op me zweetblad

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 01:13

Ik ga eigenlijk helemaal met bovenstaande antwoorden mee Haha!
Ik heb een Wintec 2000 (met dat suede) gebruik hem nu ruim een jaar en er is nog geen krasje te zien.

Het enigste nadeel aan beugelriemen onder je zweetblad vind ik dat ze , als je zonder beugels rijd , een beetje vreemd en moeilijk voor je zadel te hangen zijn Clown (Bij mij tenminste Knipoog )

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 01:25

Ik heb het beiden gehad, momenteel heb ik ze erboven zitten, waarom? Geen idee Clown

Wel vond ik een nadeel van eronder dat het hele zadel zo smerig wordt aangezien ik weer of geen weer altijd buiten rijd, nog een nadeel vond ik dat ik soms het idee had "vast" te zitten, dat ik niet eens een keer flink kan uithalen met m'n been.

nadeel van erbovenop is de "beschadiging" maar wees eerlijk, als jij erop zit, ziet niemand dat Knipoog

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:41

Ik heb ze er wel onder als dat kan. Vind het wel mooi dat het zadel dan niet beschadigen kan. Maar ik vind het wel mega irritant met opruimen van je zadel want dan is je zadel zo dik. Eigelijk zou ik ze dus liever erop doen. Maar dat vind ik weer zonde.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:47

Ik vind t fijner met de beugels eronder.
Mijn zadelmaker adviseerde me wel om de eerste 2 weken zowiezo met de beugels er boven te rijden. Zodat de zweetbladen netjes op z'n plek blijven. Die willen nl als je ze er onder hebt nog wel eens iets naar voren gaan tijdens t inrijden van het zadel.

Jaike, ik vind t juist zonde als de blub aan de "goeie" kant van m'n zadel komt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:06

Mork schreef:
Kijk maar naar al die dressuurruiters die hebben hun beugelriemen ook onder het zweetblad

Is dat zo???

Ik heb de beugelriemen bovenlangs.
Onderlangs vind ik niet prettig, ik ben niet zo groot en ik heb dan maar weinig bewegingsvrijheid.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:09

Ik heb dan wel niet het zelfde zadel, maar heb mn beugel riemen ook onder langs, ook ivbm de beschadigingen op het zweetblad door de riemen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:16

Op het zadel van de eigenaar van Duvel liggen de beugels onderangs. Ik vond dat nooit zo prettig rijden. Ik heb nu een eigen zadel en heb daar de beugels bovenlangs liggen.
Ik heb geen korte benen, maar vond toch mijn benen 'te vast' liggen.
Bovendien is onder het zweetblad minder veilig, omdat de veiligheidssluiting van de beugelophanging minder of niet werkt wanneer je van je paard afvalt. Niet dat ik nu zo vaak val hoor, maar om die reden is het bijvoorbeeld bij springwedstrijden verboden om met beugelriemen onder de zweetbladen te rijden.

Jenbuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:33

ik rij ook bovenlangs met me beugelriemen
omdat als ik ze onderlangs doe me zweetblad opkrult als ik aandrijf en ik zit te vast in het zadel heel raar maja.
voor mij dus boven op.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:20

Ik heb mijn beugelriemen onderlangs en het bevalt me prima, mijn benen blijven wat dichter bij mijn paard. Helaas kan het niet bij elk zadel, best jammer.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:23

Ik vertrouw sowieso niet op de 'veiligheids sluiting' daarom heb ik al een aantal jaren de quick out beugels. En die bevallen goed eigenlijk.

burnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 11:00

Ik heb het een geprobeerd om mijn beugels onder het zweetblad te doen, maar vond het niet prettig rijden. Maar wat ik me afvroeg is: Hoe steken jullie je beugels op na het rijden? Ook onder het zweetblad?
Dan gaan de zweetbladen toch wel heel erg naar buiten staan?

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:18

burnie schreef:
Maar wat ik me afvroeg is: Hoe steken jullie je beugels op na het rijden? Ook onder het zweetblad?
Dan gaan de zweetbladen toch wel heel erg naar buiten staan?

Ik schuif mijn beugel omhoog onder het zweetblad maar sla de beugelriemen niet om de beugel heen, die laat ik gewoon omlaag hangen. De beugel steek ik tot ongeveer halverwege op, zodat het zweetblad mooi glad blijft hangen.

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:23

Onder het zadel!!!!!

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:31

ik heb de beugels ook onder het zweetblad. vind het veel fijner rijden. kreeg van de zadelmaker te horen dat dit wel slecht voor je zadel is. waarom weet ik niet. ook heb ik de sluiting aan de onderkant (dressuurbeugels zegmaar).

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:37

Ik rijd zelf met een BR competition en heb de beugels ook onder het zweetblad zitten! Vind het echt een stuk fijner als erboven!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:43

Ik heb mijn beugelriemen bovenlangs. Mijn paard wil nog wel eens een draai van 180 graden draaien en als ik mijn beugels onderlangs heb, denk ik niet dat ik dat uitzit, dan raak ik mijn beugels kwijt.

En wat minstens zo belangrijk is: Volgens mijn zadelaker vervalt de garantie op de boom, als je de beugels onder het zweetblad doet!!!!

Ik heb wel de gespen beneden trouwens, dus niet onder mijn been.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:47

Jasmijn schreef:
En wat minstens zo belangrijk is: Volgens mijn zadelaker vervalt de garantie op de boom, als je de beugels onder het zweetblad doet!!!!

Als dat zo is, waarom maken ze die zweetbladen dan zo dat de beugelriemen eronder kunnen? Dat vind ik dan persoonlijk raar. En weet je ook waarom de garantie op de boom vervalt?

Ik rijd dus zelf ook met beugelriemen over de zweetbladen, ze kunnen er bij mijn County Competitor wel onder, maar ik vind het zelf echt niet fijn. Ik heb wel ook de gespen vlak boven de beugel en niet onder mijn dijbeen zitten.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:54

Iik heb een Wintec 500 Dressuur en heb ze eronder zitten. Vind het veel mooier en volgens de zadelmaker kon het ook best, zonder dat de garantie vervalt (daar heeft hij in ieder geval niets over gezegd, hij prees het juist aan als +punt). Ik haal mijn beugels er altijd af, misschien wat omslachtig, maar die 2 sec werk. Zo blijft het altijd netjes als ik het zadel opruim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 13:59

Ik heb ze bovenlangs
Met een wat happy paard vind ik de bewegingsruimte wel prettig Lachen
Ik vind het ook geen fijn gevoel dat ik niet heen kan met mijn benen waar ik wil Lachen

En ik kan mijn beugels idd opsteken en mijn zadel zo fatsoenlijk in de kast kwijt Lachen
Ook dat vind ik wel handig.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:31

Marije_jiplover schreef:
Jasmijn schreef:

Als dat zo is, waarom maken ze die zweetbladen dan zo dat de beugelriemen eronder kunnen? Dat vind ik dan persoonlijk raar. En weet je ook waarom de garantie op de boom vervalt?

Ik rijd dus zelf ook met beugelriemen over de zweetbladen, ze kunnen er bij mijn County Competitor wel onder, maar ik vind het zelf echt niet fijn. Ik heb wel ook de gespen vlak boven de beugel en niet onder mijn dijbeen zitten.

Ik weet alleen dat het slecht voor de boom is. Ik heb me er verder niet in verdiept, omdat mijn voorkeur toch niet naar onderlangs gaat.
Bij mijn zadel (Euroriding Luxor) moet je trouwens wel zelf een stukje het leer insnijden, om de beugelriem onderlangs te doen. Dat zal daar wel mee te maken hebben.

MonAmieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:42

Harnessmaker hier op Bokt vertelde mij dat je bij een nieuw zadel eerst een paar maanden met de beugels boven het zweetblad moet rijden omdat het zweetblad nog moet vormen en je anders een knik in je bovenste zweetblad kan krijgen.