Welk zadel is geschikt voor mij ???

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 19:18

Hallo allemaal,

Op mijn vorige paard, Elan, had ik een Euroriding Luxor, maar daar ontwikkelde ik als beginnende ruiter een stoelzit op. Die ben ik natuurlijk hard aan het afleren.
Nu heb ik een ander paard, de Luxor past niet op hem, dus moet er een ander zadel komen.
Het zadel moet natuurlijk goed passen op mijn paard, daar kijkt de zadelmaker naar maar nu ik nog... Ik wil dus geen zadel meer met een hele diepe zit en ook een gedwongen zit wil ik niet.
Welke merken komen in aanmerking voor mijn wensen ? M.a.w. in welk zadel zit ik niet zo gedwongen en kan ik mijn zit goed ontwikkelen/aanleren ??? Alle tips zijn welkom. Als je weg bent van je eigen zadel, vertel dan vooral waarom dat eventueel ook bij mij zou passen.

Bedankt alvast voor jullie suggesties Haha!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 19:20

Passier PSL heeft een vrije zit, je moet echt zelf je houding zoeken.

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:12

Stübben heeft veel zadels met een redelijk vlakke zit.

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 20:15

In een barefoot zit je totaal niet gewongen, je krijgt er echt een goede onafhankelijke zit van.
Ik heb het standaard model, maar bij de barefoot london (de dressuur-versie) kun je ook kniewrongen erbij doen enzo..
Ik kon zelf in het begin heel moeilijk zonder zadel zitten, draf lukte maar een heel klein beetje.. Toen bijna een jaar niet meer gedaan, en toen ik het weer probeerde kon ik ineens supermakkelijk galopperen, zelfs zonder handen, geen probleem Lachen
En het zadel zit gewoon heel lekker Haha!

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:05

Daaleman heeft ook heerlijke zadels met een niet te overdreven diepe zit waardoor je lekker je eigen balans kan 'zoeken'. zonder in een gedwongen houding gedrukt te worden..

ineke_

Berichten: 1631
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:05

ik vind een KN symphonie wel vrij en een stubben scandica ook wel, ik word iig niet in en houding gedrukt

Maaaikea

Berichten: 808
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:09

Krijg je van een zadel met een diepe zit de stoelzit? Aangezien ik last snel last van me rug heb zoek ik een zadel met een diepe zit en stevige kniewrongen, zo moet ik dus me rug recht houden en heb ik dus minder snel last van me rug. Is het dus verstandig dat dan maar niet te doen?

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:10

Ik wil ook absoluut geen gedwongen houding, en daarom vind ik euroridiing ook helemaal niets. KN Passier en Kieffer zijn daarom in mijn ogen het beste voor jou. Op al deze merken moet je zelf je eigen houding zoeken. Ik rijd zelf al jaren op een KN om die reden. Passier is natuurlijk steengoed, alleen aan de prijzige kant.

Barco

Berichten: 2609
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Harmelen

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:11

@Maikymouse: het is voor iedereen weer verschillend. Dus gewoon zelf uitproberen.

@TS Ikzelf heb de KN allegro. Een heerlijk zadel! Iets dieper dan de Kn symfonie (die je ook zou kunnen proberen) Maar ik vind hem niet gedwongen zitten.

ElanII

Berichten: 1253
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-06 10:45

@Misser: is dat een dressuurzadel ? en is die er ook in 18"?
@BasjeGuwrl: Ik heb weleens hier op Bokt gelezen dat Stübben heel erg hard zit. Is dat met de allernieuwste ook nog zo ?
@MysticTinker: Ik wil graag wedstrijden gaan rijden dus de barefoot valt af.
@Yvonniej: Aan die mogelijkheid heb ik ook al gedacht. Mijn zus heeft nog een echte oude Daaleman, is daar ook helemaal weg van...
@ineke_: Ik had mijn oog eerst ook laten vallen op de KN Symphonie. Een stalgenote heeft een vrij oude, die precies past en ook nog heerlijk zit... dus ik op een tweedehandse uit. De eerste was kapot, de tweede scheef en de derde was een vrij nieuwe en zag er goed uit. Helaas... was die qua zitmaat te klein. Kennelijk zijn de nieuwe KN"s 17,5" die volgens mij iets dieper zitten, kleiner dan de vlakker liggende oudere KN's... Ik heb met mijn toch niet extravagant grote zitvlak echt een 18" nodig...
@maikymouse3: Heb jij een antwoord of een suggestie voor mij ? Voor een vraag die jou betreft open je liever je eigen topic Boos!
@Tulandro: Bedankt voor de suggesties. Ik had de Passier ook in gedachten maar duur inderdaad. Nu zag ik gisteren een tweedehandse staan op de site van mijn zadelmaker, ook nog prijzig maar minder dan een nieuwe. Als die volgende week vrijdag (zaterdag komt die) nog niet verkocht is, dan vraag ik of hij die ook meeneemt...
@Barco: De Allegro is mij om die reden afgeraden...

Meerdere suggesties natuurlijk nog steeds welkom...
Het gaat dus om een dressuurzadel, 18". Het zadel mag geen voorsingel hebben...
Laatst bijgewerkt door ElanII op 07-09-06 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ineke_

Berichten: 1631
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Fryslan

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:49

ElanII schreef:
@ineke_: Ik had mijn oog eerst ook laten vallen op de KN Symphonie. Een stalgenote heeft een vrij oude, die precies past en ook nog heerlijk zit... dus ik op een tweedehandse uit. De eerste was kapot, de tweede scheef en de derde was een vrij nieuwe en zag er goed uit. Helaas... was die qua zitmaat te klein. Kennelijk zijn de nieuwe KN"s 17,5% die volgens mij iets dieper zitten ook, kleiner dan de vlakker liggende oudere KN's... Ik heb met mijn toch niet extravagant grote zitvlak echt een 18" nodig...


KN werkt niet met inchmaten maar met centimeters, ze hebben een 43 en een 45 zit, en de 45 is maar een fractie kleiner dan een 18" ik geloof dat het 17,7" was, omgerekend

8nnemiek

Berichten: 43537
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:52

ElanII schreef:
@MysticTinker: Ik wil graag wedstrijden gaan rijden dus de barefoot valt af.


Met n barefoot zadel kun je gewoon wedstrijden rijden Lachen Als het er engels uit ziet (dus met engelse beugelriemen) mag je gewoon wedstrijden rijden.
Zeker met het dressuurmodel, dat zal niet eens iemand opvallen..

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:55

Ik zal niet snel voor een boomloos gaan. Ook omdat ik niet overtuigd ben van de goede drukverdeling en de vrijheid van de ruggenwervel.

Voordeel aan Daaleman vind ik ook dat ze niet zo 'breed' zijn, dus vrouw vriendelijk Knipoog

Maaaikea

Berichten: 808
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 14:38

ElanII schreef:
@maikymouse3: Heb jij een antwoord of een suggestie voor mij ? Voor een vraag die jou betreft open je liever je eigen topic Boos!

Jemig.. sorry hoor! Nors opkijken

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:50

Die Passier is er idd in dressuur en ook in 18 inch. Hij staat op www.passier.de en dan bij dressuurzadels.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:53

maikymouse3 schreef:
ElanII schreef:
@maikymouse3: Heb jij een antwoord of een suggestie voor mij ? Voor een vraag die jou betreft open je liever je eigen topic Boos!

Jemig.. sorry hoor! Nors opkijken

Nou dat kan best een beetje minder Elan.

Ze vraagt jou mening over zadels met een diepe zit. Dan is het toch niet veel moeite om daar gewoon antwoord op te geven?

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 19:40

ElanII schreef:
@BasjeGuwrl: Ik heb weleens hier op Bokt gelezen dat Stübben heel erg hard zit. Is dat met de allernieuwste ook nog zo ?


Durf ik je eerlijk gezegd geen antwoord op te geven.
Ikzelf heb een zadel met diepe zit, maar een stalgenoot vertelde dat ze haar Stübben met vlakke zit fijner vond.
Tegenwoordig zijn er ook Stübben zadels met diepe zit, en Kieffers met een zachte (want ik persoonlijk vond de oude Kieffers Wien/Lech ed. vreselijk hard).
Ik denk dat je eens moet rondvragen, er zijn iig genoeg zadels met een niet al te diepe zit.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 14:49

Daaleman.

Micha
Berichten: 411
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: overijssel

Re: Welk zadel is geschikt voor mij ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 15:20

Je zegt een stoelzit, dit heeft niet met de diepe zit uit te staan (Of je geeft de benaming aan iets anders) je zit dan eigenlijk iets te veel op de voorkant van de boom, dit lijkt veelal te komen door de diepe zit, echter dit is veelal een probleem met goedkopere en bijv. in spanje en zuid amerika geproduceerde zadels en/of bomen. Het dieptepunt en de balans ligt niet helemaal goed daardoor kun je dan ook niet helemaal ideaal je bekken in de goede houding zetten. Veel in engeland, duitsland, Frankrijk en andere west europese landen geproduceerde zadels kennen dit probleem niet of minder. (uitzonderingen vormen de regelmaat). Maar er zijn absoluut zadels te krijgen met een diepe zit die niet deze stoelzit veroorzaken, Helaas is dit wel vaak in het iets duurdere segment. Maar succes met het vinden van een passende oplossing.