Wie kan mij iets vertellen over de veiligheid van western/endurance-beugels? De westernbeugels zijn groot en breed, dus daar kan je voet doorheen schieten - denk ik. Dan zijn er nog een soort endurancebeugels met breed steunvlak, maar die omsluiten als het ware je hele voet. 't Is wel comfortabel rijden omdat je zoveel steun hebt, maar wat gebeurt er als je van je paard valt: dan zit je voet vast in de beugels en daar hang je dan.... Geen prettig vooruitzicht. Ook het idee dat bij de brede, gladde westernbeugels je voet door de beugel heen kan schieten vind ik niet zo lekker. Ik ben een totale leek op westerngebied, dus heel graag de mening van ervaringsdeskundigen!
Ik heb de westernbeugels die bij mn barefoot zadel zitten. Mij lukt het eigenlijk helemaal niet om een voet door de beugel te duwen! Misschien wel omdat ik altijd met gewone laarzen van de scapino rij, die zijn misschien hoger ofzo.. Ik weet t niet. Maar ik kan dus echt niet doorschieten. Die beugels die de hele voet omsluiten van voren die zijn erop gemaakt dat je niet kunt doorschieten, dus ik denk ook niet dat je daarbij kunt blijven hangen.. Ik denk eigenlijk, juist omdat de westernbeugels zo groot en breed zijn, en heel rustig hangen door de fenders, dat je er bijna niet doorheen kunt schieten.. Die engelse beugels zwabberen zo naar alle kanten, je voelt ze bijna niet zitten, daar heb ik veel sneller een voet doorheen!
De endurance beugels waar jij het over hebt heb je er bverschillende van. Je hebt ze met of zonder korf wat het doorschieten dus tegengaat. Ik rijd zelf met flex rides en daar zit een korf bij. Nog een bijkomend voordeel is dat ze veren en je minder snel last van je knieen krijgt.
De westernbeugels zijn groot en breed, dus daar kan je voet doorheen schieten - denk ik.
Ik denk dat jij dat verkeerd denkt Als je schoeisel met een hal aan hebt zul je hier juist minder snel doorschieten dan een smalle beugel. Je voet wordt meer ondersteund en heeft een groter wrijvingsvlak/
't Zal denk ik ook afhangen van het soort beugels. Flexride en Easyride zijn idd ideaal, maar die zijn lekker licht en niet zo zwaar en lomp. En wat dat doorschieten betreft weet ik ook wel dat de kans klein is; gewoon niet met gympen rijden!
ik heb deze (zie plaatje) Er zit een verend voetbedje in omdat ik gevoelige knieen heb en door het korfje kun je er niet doorschieten. Ze ogen erg lomp maar zijn super fijn. en mijn paard staat weer dom op de foto :o
De mooiste (kun je van buiten niks van zien dus kun je ook gewoon op wedstrijden mee rijden) en meest veilige (komt in diverse situaties volledig los van't zadel, maar niet té makkelijk) maar helaas ook meest dure (goedkoopste optie net boven de $300) vind ik nog altijd de Break Away Stirrup. Ga d'r voor sparen, maar die wil ik t.z.t. nog echt een keer aan m'n zadel (kaal besteld en bekleed door Sablou, is ook mogelijk).
Veiligheid voor alles idd en je ziet al in het topic diverse variaties op de gewone westernbeugel. Belangrijkste is in elk geval je schoeisel, geen gympen, maar iets met een hak. Ik heb zelf bij mijn zadel een paar tapaderos 'voor de mooi' hihih. maar ook lekker warm in de winter.
nu ik met flex rides rij, dus met de korf erop rijd ik met fitness schoenen. super rijd dat. heeft welliswaar geen hak maar is niet nodig kan niet doorschieten namelijk