Ervaring met zadelboom vervangen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

salean

Ervaring met zadelboom vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 19:26

Hoihoi,
Wie van jullie heeft wel eens z'n zadelboom laten vervangen?
Goeie ervaringen mee?? Is het erg prijzig?

Het is namelijk zo, ik heb een heel leuk zadel gekocht, en bij aankoop lag 'ie redelijk goed.
M'n paardje liep wel wat kort, maar ik dacht, dat wend wel, het zadel moet zich gewoon nog zetten.
Maar nu 2/3 maanden verder ligt het nog steeds niet optimaal, het probleem lijkt zich zelfs te verergeren!
Hij krijgt al kleine druk plekjes op naast de schoft, boven de schouders zeg maar.
De winkel zegt het zadel wel te willen opvullen, maar daarmee is het probleem volgens mij nog niet de wereld uit.

shabbay

Re: Ervaring met zadelboom vervangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:21

je kan bij vanTriest in Meppel de zadelboom voortak versmallen of verbreden, dus passend maken op je paard. je bent ongeveer 175 euro kwijt. het kan niet bij de goedkopere type zadels. hun werken het liefst met stubben, barnsby, passier of kn. succes!

salean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 20:35

Dankje! Haha!
Hej, heb je dat zelf ook al een keer laten doen? Of gewoon gehoord ergens dat het kan?

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:59

een goede vriendin van mij heeft er al bij 2 stubbens laten doen, verbreden....en ik zelf ben er op dit moment mee bezig om er een te laten versmallen. Er zijn in de harachement topics nog wel meer dingen te vinden over van Triest, eigenlijk alleen maar positief!

Is het puur een probleem dat de boom te breed/smal is over spelen er ook nog andere dingen mee?

salean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 13:06

Okej, thnx!
Neej, geen andere problemen, ik denk na het opvullen en verbreden dat ie dan wel goed ligt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:11

Hoe word dat gedaan dan? Verbreden van een boom lijkt me niet goed voor de kwaliteit van de boom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:28

Dat ligt eraan, als de boom in een bankschroef wordt gedaan en er een paar flinke klappen tegenaan gegeven worden, dan gaat de kwaliteit er idd op achteruit.

Ik meen dat ze bij kunststofbomen, ze ze verwarmen, maar hoe ze het bij houten bomen doen, dat weet ik niet.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:35

heb geen idee hoe ze het doen hoor maar het is een erg betrouwbare zadelmaker en nog echt een vakman. Ze kunnen ook niet alle soort bomen aanpassen. Als je ze belt willen ze vast graag uitleggen hoe of wat.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:02

Bitch schreef:
Ik meen dat ze bij kunststofbomen, ze ze verwarmen, maar hoe ze het bij houten bomen doen, dat weet ik niet.

Kunststoffen bomen worden idd verwarmd en geleidelijk aan breder gemaakt. Een proces dat 3 dagen zou duren. Maar of dat waar is??
Maar is dát dan wel goed voor je zadel? De drukverdeling wordt toch anders, neem ik aan. Is dat dan niet belastend voor de boom?