Schapenwollen onderlegger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jess_vH

Schapenwollen onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 13:53

Zo een met zadeluitsparing aan de bovenkant en rand is bont en de gehele onderkant.
Wie rijdt er hiermee?

Rijden jullie met dekje eronder?
Ik heb er nl net ook een gekocht en de verkoopster zei dat het slecht was om met een dekje eronder te rijden?
Dat je dit zonder dekje moet gebruiken dus rechtstreeks op de paarden rug.

Is dit zo? Want ik wil mijn paard niet onnodig last bezorgen.

Alvast bedankt!

Miiej

Re: Schapenwollen onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:14

ik heb hem ook ik rij met dekje er onder.
zadelmaker zei dat het gewoon kan hoor. Mijn zadel licht er ook nog iets veel beter door.!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:21

Schapenbontjes (de echte, de synthetische zijn helemaal rotzooi) horen idd op de rug van het paard, met evt. daarover dan een schabrakje.
Let op de ligging van je zadel, een bontje vult ruimte op die ingenomen hoort te worden door de rug van je paard.

Ik vind zelf die bontjes gewoon grote rotzooi maar dat is mijn persoonlijke en niet zo subtiele mening Haha! Er is maar een enkel paard dat werkelijk een gevoelige rug heeft en geen rugklachten door een niet-passend zadel of rijproblemen ed.

@Miiej - is het dan niet tijd om je zadel aan te laten passen in plaats van te gaan lopen modderen met een bontje?!

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 14:35

ik heb zo'n echte gehaald, maar er werd dus wel streng geadviseerd er geen dekje onder te doen. Velen doen het zei ze voor de mooiheid, maar het is niet goed.
Ze zie dat de bonteonderlegger direct op de rug moet en geen dekje eronder, dat zou zelfs slecht zijn!
Nu ben ik hier erg benieeuwd naar wat waarheid is. WIl echt mijn paard niet onnodig pijn doen of last bezorgen!

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:38

Urielle schreef:
Schapenbontjes (de echte, de synthetische zijn helemaal rotzooi) horen idd op de rug van het paard, met evt. daarover dan een schabrakje.
Let op de ligging van je zadel, een bontje vult ruimte op die ingenomen hoort te worden door de rug van je paard.

Ik vind zelf die bontjes gewoon grote rotzooi maar dat is mijn persoonlijke en niet zo subtiele mening Haha! Er is maar een enkel paard dat werkelijk een gevoelige rug heeft en geen rugklachten door een niet-passend zadel of rijproblemen ed.

@Miiej - is het dan niet tijd om je zadel aan te laten passen in plaats van te gaan lopen modderen met een bontje?!

En blijkbaar hoort mijn paard bij die enkele paarden! Mijn zadel ligt helemaal goed, maar toch loopt ze beter met zo'n bontje er onder!
Maar ja, die van mij heeft dan ook een GEVOELIGE rug!

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:39

Jeszibell schreef:
ik heb zo'n echte gehaald, maar er werd dus wel streng geadviseerd er geen dekje onder te doen. Velen doen het zei ze voor de mooiheid, maar het is niet goed.
Ze zie dat de bonteonderlegger direct op de rug moet en geen dekje eronder, dat zou zelfs slecht zijn!
Nu ben ik hier erg benieeuwd naar wat waarheid is. WIl echt mijn paard niet onnodig pijn doen of last bezorgen!

Bij mij zit er ook gewoon een sjabrak tussen het bontje en de rug van mijn paard, en die heeft nergens last van!
heb ook nog nooit gehoord dat dat slecht voor je paard zijn rug kan zijn!

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 14:42

ik verder ook inet dus ben vanmiddag naar de ruitersportzaak gegaan om er een te halen.
Zij vertelde mij dit dus voordat ik alles aanneem, want ook al werk je in een ruitersport zaak hoeft dit per definitie nog niet veel te zeggen, dus dat het met dekje slecht zou zijn en er grote schuurpekken zouden ontstaan. Misschien is het nut wel groter zonder dekje, maar is het dan ook slecht met dekje of alleen nutteloos?

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:44

Jeszibell schreef:
ik verder ook inet dus ben vanmiddag naar de ruitersportzaak gegaan om er een te halen.
Zij vertelde mij dit dus voordat ik alles aanneem, want ook al werk je in een ruitersport zaak hoeft dit per definitie nog niet veel te zeggen, dus dat het met dekje slecht zou zijn en er grote schuurpekken zouden ontstaan. Misschien is het nut wel groter zonder dekje, maar is het dan ook slecht met dekje of alleen nutteloos?

Waarom zouden er schuur-plekken ontstaan?
Dat heeft je paard nu toch ook niet zonder dat bontje?
Zou wel raar zijn, als dat nu opeens wel zou ontstaan, die van mij heeft ze in ieder geval niet!

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 14:47

ik weet er iig niets vanaf vandaar ik het hier vraag Knipoog

Want stel dat het slecht zou zijn voor het paard zijn er een hoop mensen die het dus doen en dat baart mij zorgen.
Is het alleen nutteloos en verliest de onderlegger izjn functie is het geen ramp als iedereen ermee blijft rijden.
Wil gewoon precies weten hoe het zit.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:49

nou, je paard kan schuurplekken, op de rug krijgen, doordat je zadel dan bloot ligt misschien..??
Lijkt me wel logisch, en helemaal als je paard een gevoelige rug heeft..

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 14:51

geenn idee, eff voro de duidelijkheid: de schuurplekken etc en gevoelige ruggen gaan over in het algemeen, niet over mijn paard.

Ik hoor gewoon iets en wil het fijne er van weten.
Urielle heeft een goede uitleg gegeven via pm Lachen

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:52

1 ding weet ik zeker, als het niet goed zou zijn voor m'n paard en ik zou haar pijn doen in haar rug dan had ze dat allang aangegeven!
Haar rug is zo slecht en gevoelig dat daar echt wel op zou reageren!
Maar dat is mijn ervaring!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:52

Kippie83 schreef:
En blijkbaar hoort mijn paard bij die enkele paarden! Mijn zadel ligt helemaal goed, maar toch loopt ze beter met zo'n bontje er onder!

Dat kan prima zijn Kippie, een enkeling heeft dat idd. Helaas komt het aantal paarden dat met een bontje gereden wordt niet overeen met het aantal paarden dat een gevoelig rugje heeft. Als jij er zeker van bent, dat jouw paard geen rugproblemen heeft door een niet passend zadel of andere oorzaken (ongeluk op stal of wei, verkeerd gereden geweest, zich verstapt... noem maar op) en je hebt dat uitgebreid laten nazien dan weet jij toch dat je er goed aandoet om wel dat bontje te gebruiken en hoef jij je toch niet aangesproken te voelen door mijn eerdere post? Lachen

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 14:55

Ik voel me ook totaal niet aangevallen, ik vertel alleen maar mijn ervaringen met het bontje zijn en hoe ik het gebruik!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:44

Ik gebruik hem heel soms, en rij er inderdaad met een dekje onder. maar als ik een pad gebruik, gebruik ik geen bondje!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:59

Ik heb er ook 1 besteld, deze:

Afbeelding

Ik ben van plan om er geen dekje onder te doen, gewoon direct op de rug voor op buitenrit. Lachen Deze onderlegger is overigens van echt schapenwol, namaak hoef ik niet.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:42

Kippie83 schreef:
Urielle schreef:

Hetzelfde geldt voor mij, mijn paard heeft ook een gevoelig ruggetje, met een bontje loopt ze ook beter dan zonder. Het zadel ligt nog steeds even goed en m'n paard ondervind er ook geen last van ze vindt het alleen maar prettig.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:35

Jeszibell schreef:
Misschien is het nut wel groter zonder dekje, maar is het dan ook slecht met dekje of alleen nutteloos?

Het is slecht én nutteloos. Het is slecht omdat zo'n bontje je zadel alleen maar krapper maakt. Als je zadel goed past, doe er dan ook geen bontje onder! Zo'n bontje kan alleen wat handig zijn als je zadel iets te groot is (bijv. door verlies van spiermassa ten gevolge van ziekte) en je moet de boel een beetje opvullen. Dit is dan ook maar een tijdelijke oplossing!
Verder is het compleet nutteloos om een bontje tss dekje en zadel te leggen. Zo verliest het bontje nl. zijn functie als drukverdeler.
Wil je de druk écht beter verdelen dan leg je zo'n bontje onder je dekje. Maar ik wil wel nog opmerken dat een goed passend zadel zijn geen extra drukverdeling nodig heeft. Het zadel verdeelt zelf de druk!
De meeste mensen die het bontje op het dekje leggen, doen dat voor het "mooie". Echt nut heeft het niet.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:43

Ik heb ook zo bontje,,
Maar mijn paard heeft jaren voor de kar gelopen en toen ik mijn paar keer voor het eerst mijn zadel erop legde ging het totaal mis :N
niet dat mijn zadel niet goed ligt want er is een zadelpasservice bij geweest en die zei dat ie goed lag
Ondanks die alleen maar voor de kar heeft gelopen heb ik dat bontje gekocht maar bouw het langzaam af omdat hij nu aan het zadel begint te wennen en ik vind dat ie zonder veel beter loop

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:22

Ik rijd nu even tijdelijk met een lamsonderlegger maar wel direkt op de rug. Mijn zadel heeft luchtgevulde kussens en daar hoeft in principe helemaal niks onder. Met al de regen en kou werd hij iets gevoelig op de rug en ik merkte dat met een onderlegger het net ff wat beter ging. Ik denk omdat het dan iets warmer is en net wat zachter. Zodra het over is gaat het ding er weer onderuit. Maar ik leg het dus rechtstreeks op de rug met een dun sjabrakje tussen de onderlegger en het zadel. En op deze manier is het ook niet dikker dan een pad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:04

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:37

_Nicky schreef:

Hetzelfde geldt voor mij, mijn paard heeft ook een gevoelig ruggetje, met een bontje loopt ze ook beter dan zonder. Het zadel ligt nog steeds even goed en m'n paard ondervind er ook geen last van ze vindt het alleen maar prettig.
[/quote]

Dus je zadel is niet goed op maat?
Zonder bontje kun je dus niet rijden?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:30

Het is niet zozeer slecht om het bontje op je dekje te leggen, maar je benut een van de goede eigenschappen van het bont zo niet, namelijk dat door de warmte en de isolerende werking er een soort van luchtkussentje op de paardenrug ontstaat die de drukverdelende werking van het bontje versterkt.

Ik rij zelf met een schapenvachtchabrak omdat ik alleen een bontje niet lekker vond rijden. Ik had het gevoel dat ik dan meer 'op' mijn paard zat in plaats van met veel contact, omdat je alleen onder de boom opgehoogd bent. Met een chabrak is die verhoging overal gelijk en dat vond ik prettiger.

Het lijkt me met het oog op het zweten van het paard overigens ook beter om een heel chabrak te nemen in plaats van alleen met een onderlegger te rijden Knipoog

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:34

Ik ben het trouwens wel met de post hierboven eens, dat een onderlegger (en een dekje samen) wel verdikt en dus bij een zadel wat precies pas is (en dus geen onderlegger behoeft!) voor problemen kan zorgen. Maar dat spreek m.i. voor zich.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 00:18

BBreedveld schreef:
Ik rij zelf met een schapenvachtchabrak omdat ik alleen een bontje niet lekker vond rijden. Ik had het gevoel dat ik dan meer 'op' mijn paard zat in plaats van met veel contact, omdat je alleen onder de boom opgehoogd bent. Met een chabrak is die verhoging overal gelijk en dat vond ik prettiger.

Een schapenvachtsjabrak is dan ook een ander verhaal als een bontonderlegger. Zo'n sjabrak gebruik je ter vervanging van dekje en onderlegger. Het sjabrak behoudt zo ook zijn functie als drukverdeler en het maakt bovendien je zadel niet zo krap als dekje en onderlegger dat wél doen.
Het grote voordeel bij zo'n sjabrak is idd dat je niet zo "op" je paard zit.