Boomlooszadel en zonder speciale pad rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Boomlooszadel en zonder speciale pad rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 23:30

In mijn ogen moet dat kunnen, je verdeeld ook natuurlijk de druk met je lichaam, als je zonder zadel rijdt heb je immers ook geen pad met inlages. En bij een nette zit vind ik dat je ook zonder de speciale pads met inlages zou moeten kunnen rijden.

Hoe denken jullie hierover?

8nnemiek

Re: Boomlooszadel en zonder speciale pad rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 23:51

Het ligt denk ik erg aan de bouw van het paard. Mijn tinker heeft een gootje in plaats van een ruggegraat Tong uitsteken En zelf weeg ik maar 50 kilo. We rijden ook alleen korte ritjes, recreatief. Dus ik zou eigenlijk best zonder speciale pad kunnen rijden inderdaad. Ik heb er ook wel eens over nagedacht om er eens een gewone western pas onder te leggen omdat ik dat ook wel mooi vind, maar toch nooit gedaan.
Ik denk dat het grootste probleem zonder zadel, en zonder speciale pad is dat je zitbeenknobbels op één plek op het paard duwen. Voor even is dat geen probleem, en als je niet veel weegt ook niet, maar heb maar eens drie uur lang 70 kilo op twee kleine plekjes, dat lijkt me niet zo goed. En voor paarden met een hogere ruggengraat is het niet goed om zonder zo'n pad te rijden omdat dan toch het zadel vooral op de ruggengraat ligt. Het is dan wel heel flexibel, maar erg zit toch wel wat vorm in..

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:01

Ik rijd zelf altijd met een 'normaal' dekje ipv. de speciale pads.
Het gaat al ruim een jaar prima bij ons Haha!
Ik heb een paar jaar geleden ook lange tijd zonder zadel gereden, en dat ging ook allemaal goed.
Ik wil niet zeggen dat dat bij iedereen zo is, het ligt denk ik erg aan de vorm van de rug van je paard, je zit en misschien ook je gewicht.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 00:02

Ik heb zelf dus ook een haflinger die ook niet de ruggegraat 'op' haar rug heeft liggen en wij rijden ook geen buiten ritten van 3 uur of langer.

Ik weeg normaal zo'n 55 kilo (nu een stuk zwaarder ivm met zwangerschap).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 08:03

Natuurlijk kan het zonder speciale pad , ik heb zelf ook een half jaar zelfs helemaal zonder iets onder m'n Torsion gereden en kreeg geen klachten van Rena.

Maar de reden waarom de speciale pads zo "opgedrongen" worden is , dat er echt problemen kunnen ontstaan zonder die inlages. En dan heb je de poppen aan het dansen want dan zijn de paarden beschadigd en de klanten boos , en als verkoper voorkom je dat liever.

De speciale pads met inlages zijn er als hele belangrijke aanvulling op de Barefoot-type boomloze zadels.

Het zadel heeft geen boom voor de gewichtsverdeling en geen kussens voor schokdemping.

Dus als je in je stijgbeugels staat dan komt in theorie dat hele gewicht direct op de ruggegraat of vlak daarnaast terecht. Ook het verhaal van de zitbeenknobbels die kunnen "prikken" , al is dat wel een erg overdreven benaming hoor , die dingen zijn nog behoorlijk rond Knipoog

Maar met een pad met inlages die dik genoeg zijn los je dit op.

Je krijgt een kanaaltje boven de ruggegraat zodat de stijgbeugelbevestiging daar als een bruggetje overheen loopt en niet op de doornuitsteeksels kan drukken. Onder de ophangringen waar ook best wel druk kan komen , zeker als je riemen met een gesp aan de bovenkant gebruikt , heb je de verende inlages liggen waar druk in weg kan vloeien. Zelfde verhaal onder de rest van de zitting van het zadel , druk en puntbelasting kunnen mooi wegvloeien in de verende inlages.

Het is gewoon een beschermend en schokdempend laagje tussen paard en ruiter.

Ik zou nu zelf nooit meer zonder goede pad gaan rijden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 08:25

Heb je niet hetzelfde met een barebackpad dan?

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:42

zonder pad eronder is het denk ik ong. hetzelfde idee als een bareback pad, maar bij een bare back pad heb je geen beugels Lachen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 14:44

Er zijn ook barebackpads met beugels te koop

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:46

Ja , dat is hetzelfde.

Alleen is een Barebackpad met beugels dan nog simpeler en slechter...daar is gewoon domweg een riempje overheen gestikt , en het is ook een plat dekje.

Een Barefoot o.i.d. heeft tenminste nog schoftruimte , anatomisch gevormde ruglijn , en internet structuren ipv een simpel dun riempje waar het hele gewicht van de beugels op komt...

Dus lichtrijden met een BB-pad is echt uit den boze eigenlijk als de rug van je paard je lief is. Ze zitten er in principe ook alleen aan om je voeten te ondersteunen en makkelijker in evenwicht te blijven zitten , niet om in te gaan staan. Is ook link ook om in te gaan staan , als je paard opzij springt en je dus even met je gewicht op 1 been gezwiept wordt , heb je grote kans dat de bb-pad naar de zijkant glijdt....ze liggen vaak niet zo stevig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:54

Ik wil ook wel eens kunnen lichtrijden met mijn boomloze zadel. Daarom ook dat die speciale pad eronder zit, en zelfs dan vermijd ik het nog zoveel mogelijk. Voor mijn gevoel blijft toch de druk tijdens het staan teveel op die twee punten te komen, en kan zo'n pad dat niet helemaal afdoende verdelen over de rug. Dat is dus puur het gevoel van mij. Daarom dat ik bijna altijd en iig zoveel mogelijk doorzit met boomloos.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 22:07

pmarena schreef:
Is ook link ook om in te gaan staan , als je paard opzij springt en je dus even met je gewicht op 1 been gezwiept wordt , heb je grote kans dat de bb-pad naar de zijkant glijdt....ze liggen vaak niet zo stevig.

Dat is mijn zusje ook al overkomen met het boomloze zadel *LOL*

Maar ik ben nu wel overtuigd van het nut van de speciale pads.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:21

Ik heb het ook een keer gehad hoor , in de zomer , had me een beetje makkelijk van het aansingelen afgemaakt , ging een vrij lang spannend rondje met Rena doen , Rena druk / dribbelig / beetje hieperdepiep dus onderweg flink scheten laten (grasgas Haha! ) en die graspens slankt dan zienderogen af onderweg....moet je eigenlijk nog even nasingelen maarja daar heb je dan ook geen zin in...ben wel thuisgekomen dat je gewoon een vuist tussen pony en singel kon doen zonder moeite Bloos

We pakken een galopje , Rena erg hieperdepiep , ik zie in de verte in het gras een kale zwarte plek van een halve meter doorsnee ofzo waar geen gras staat , ken Rena langer dan vandaag en weet dat ze met een mega-sprong opzij naar rechts langs die plek heen zal tetteren terwijl ze flink extra snelheid maakt.

Afijn de hork ging er dus links langs en kwam in 2 stuiters tot stilstand , dus mijn hele gewicht kwam op rechts , zadel gleed als een speer opzij weg en ik werd getorpedeerd Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:36

Ai das niet zo best Nagelbijten / Gniffelen Als ze iets engs zien zijn ze ineens een stuk flexibeler he Clown
Je voelt het wel goed aankomen, zo'n sprong. Voel je echt de rug spannen!
Ik heb me toch maar een borsttuig gehaald om zoiets te voorkomen, zodat t zadl in ieder geval niet onder de buik in kan zakken, en ziet er nog leuk uit ook Haha!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:10

dat is ook handig Lachen