wat voor zadel voor shetlander?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

whissie

wat voor zadel voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:36

Hoi,

Mijn shetje van 1.03m is inmiddels 3,5 jaar en geeft aan dat ie wel wat meer wil doen dan lekker in het land staan en gepoetst te worden. Go jij! Go jij!
Nu ben ik aan het rondkijken voor een zadeltje om hem straks te gaan beleren en te laten berijden door mijn buurmeisje. Maar ik vraag mij af... waarom heb je voor shetlanders alleen maar van die pannekoekzadeltjes en niet een model van engelse zadels? het echte pannekoekje laat zelfs geen ruimte vrij bij de ruggegraat. het pinokkiozadel laat wel een beetje ruimte vrij, maar dat is weer met klitteband te veranderen...gaat dit klitteband dan niet verplaatsen terwijl er op gereden wordt? Verward

heb ook al bij barefoot gekeken, daar twijfel ik wel over, want het shettymodel is net zo duur als een gewone cheyenne, welke ik heb voor mijn paard, wat trouwens wel het eerste zadel van mijn paard is waar hij perfect onder loopt! Haha!

wie kan mij advies geven? want een shetlanderrug is net zo belangrijk als andere paardenrug!

Mariiska

Re: wat voor zadel voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:38

bij mij verzorgshet gebruiken we zo'n pinokkio zadel en die bevalt me wel goed Ja alleen de stijgbeugels zijn veel te kort dus rij ik zonder Clown

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:40

bij m'n verzorgshetlander hebben ze gewoon een kunstof zadel. Het zadel rijd fijn, volgens een klein meisje wat erop rijd, en hij is iig makkelijk in het onderhoud Haha!
En ik denk dat je 3.5 jarige shet vast nog wel zal groeien dus een passend zadeltje heeft nog weinig zin.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:41

bij mij verzorgshetlander daar is het gewoon zadel en ik haat pannekoek zadels bare foots en al die andere troep

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:49

Volgens mij zijn er wel gewoon engelse zadels in shet maat, ik heb er wel eens een gezien, maar dat is wel even zoeken inderdaad.
De barefoot shetty lijkt me wel fijn, maar inderdaad wel erg duur. Het zal wel beter liggen met een pad eronder dan zo'n plat pannekoekzadel. Dat lijkt me dan wel weer beter voor de rug. Tis maar hoeveel je er aan uit kan geven..

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:51

Kippiej
en de klitteband onderdelen gaan niet verplaatsen tijdens het rijden? er gaat straks een klein meisje van 7 jaar op klimmen:)

henrieke:
ik kan alleen maar "gewone" zadeltjes vinden van minimaal 15", dat is toch veel te groot voor een shet van 1.03m?
zo'n pinokio is er in slechts 10" en 12"

fleur_laura:
over een pannekoekzadel ben ik het met je eens.... en al die namaak boomloze zadels ook.
maar ooit wel es een barefoot geprobeerd??:p ze ruggegraat blijft vrij, de schouders zijn vrij, vrijer dan gewoon zadel, de druk word over gehele rug verdeeld ipv alleen op de kussens, je voelt je paard veel beter aan...alleen het lichtrijden is even wennen, want je moet ineens je evenwicht goed kunnen gebruiken, oftewel, je gaat ineens veeeeel beter zitten, wat weer veeeel beter voor je paard is. maar ieder zijn eigen mening Lachen
en ik ben niet alleen voor barefoot, heb ook gewone engelse zadels gehad, zolang ze goed liggen is er niks mis mee, maar ik wil niet meer terug naar de gewone zadels. maar ik ben ook een pure recreatieruiter. als wedstrijdruiter moet je wel engelse zadels gebruiken wil je verder komen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:53

Ik heb er nu een 16 inch zadel op liggen. Qua breedte perfect, lengte iets te lang. Verder heb ik een westernzadel, maar dat schoof. Nu ga ik deze verkopen en net zo lang zoeken tot ik een goede heb van 15/15,5 inch. Hoor veel over de wintec 500, rijden ook een aantal bokkers mee, die hebben ook een verstelbare boom.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:55

Ik heb voor mijn volwasen shet een kunsstof zadel, de Thorowgood maxam, 16 inch. Dit zadel zit perfect en is heel licht.
Straks als mijn 2-jarige oud genoeg is zullen wij ook dit zadel gaan gebruiken om hem in te rijden en dan zullen we er zeker eentje bij kopen.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:56

De Thorowgood Maxam is in 15" en 16" te verkrijgen.
Zoek anders eens op marktplaats, of google eens op "ponyzadel"' ofzo. Er zijn veel merken die ook ponyzadels in hun assortiment hebben, variërend van Kieffer tot Pagony.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 19:00

ah, dus ik kan rustig naar de 15" en evt 16" gaan proberen. Thorowgood is zeker een optie dan, want persoonlijk heb ik veel betere ervaringen met thorowgood dan wintec.
ik dacht dat 15"alweer aardig groot zou zijn voor een middenmaat shet, maar zo te horen valt dat aardig mee. dan ga ik ook gewoon naar 15" zadels kijken naast de pinokkio en passen en dan zoek ik de best liggende uit.

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:04

IK ben een wintec 500 16 inch met verwisselbare boom. Hij ligt als een huis op mij nu 4jarige shet van 1.03.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 22:57

zou je mij een foto willen/kunnen sturen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:55

Ik heb voor mijn 3 jarige van 103 cm een Wintec 2000 16", voor mijn 5 jarige van 100 cm een Thorowgood Maxam 15", voor mijn 7 jarige een Wintec 500 16" en voor mijn 9 jarige een Wintec 500 15".
Er komt binnenkort een nieuwe Wintec 500 16" aan, alvast voor mijn 2 jarige(had een niet passend zadel voor mijn 3 jarige en die mag ik ruilen voor een Wintec 500 maar heb voor mijn 3 jarige inmiddels al wat passends via via gekregen, dus deze gaat alvast de kast in).

En voor op buitenrit heb ik de Barefoot Shetty. Ik vind hem niet echt fijn om mee te dresuren of te springen dus gebruik hem eigenlijk alleen op buitenrit en met het zadelmak maken van pony's die hier tijdelijk op stal zijn om ingereden te worden(past overal op en ligt op als een huis, ook op ronde pony's).

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:58

whissie schreef:
henrieke:
ik kan alleen maar "gewone" zadeltjes vinden van minimaal 15", dat is toch veel te groot voor een shet van 1.03m?
zo'n pinokio is er in slechts 10" en 12"

ik zal eens vragen wat voor soort zadel en hoeveel inch het precies is van die shet want die shet is nog kleiner dan de 1 meter.
Ik schat zo tussen de 85 en 95 cm.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 20:43

wauwie, want vind 15inch zadeltjes toch wat "meer" dan zo'n pinokkioachtig iets. en dan komt ook nog bij, 12inch gaat voor kinderen tot ongeveer 10 jaar...
dan ga ik lekker eerst naar 15" zadeltjes kijken en passen! dan kan ze die ook wat langer blijven gebruiken! Haha!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 22:03

www.paardensportonline.nl
hier hebben ze veelzijdigheids zadeltjes vanaf 12"! ik heb er geen ervaring mee... maar ben zelf ook een beetje aan het rondkijken voor een zadel voor mijn shet...!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 22:11

ja, die had ik ook net gevonden!!! Haha!
dat complete zadeltje "beauty" lijkt me wel wat, leuk om mee te beginnen!
dankjewel hè!! OK dan!

Mariiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 23:24

Citaat:
Kippiej
en de klitteband onderdelen gaan niet verplaatsen tijdens het rijden? er gaat straks een klein meisje van 7 jaar op klimmen:)

dat heb ik nog nooit gehad in de 2 maand dat ik dr elke dag rij. volgens mij valt dat reuze mee Ja

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 17:45

dank jullie wel allemaal! ik zal straks gewoon heel veel zadeltjes laten aanrukken en passen! maar nu weet ik iedergeval dat dat klittenband goed blijft zitten en dat de 15"over het algemeen ook goed kan!
thanx! Haha!

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 18:25

Wij hebben een wintec voor een shettie Haha!