zadeltje wisselen in Aken, springfinale

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elise88

zadeltje wisselen in Aken, springfinale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-06 18:21

- hopende dat 'k het op de juiste plek heb geplaatst.

Hier op bokt, sowieso in het paardenwereldje, maakt iedereen zich zorgen over het harnachement, en dan met name het zadel .. dat is toch wel erg belangrijk .. dat het goed past ..

Keek 'k zojuist naar de springfinale in Aken, waarbij men dus constant van paard moest wisselen, blijkt iedereen met eigen zadel te rijden ..
nu is bijvoorbeeld het paard van Jos Lansink totaal anders gebouwd dan die van bijvoorbeeld Meredith Beerbaum .. maar ze legt tóch gewoon even haar eigen zadel erop ..

vond 'k toch eigenlijk bnest apart .. dat constant zadeltje wisselen is én onhandig, en het lijkt me niet echt super voor het paard .. maar oke .. jullie mening?

MarleenM

Re: zadeltje wisselen in Aken, springfinale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:33

Ik had preccies hetzelfde als jou... en zat er over te twijfelen of ik een topic zou openen maargoed dat heb jij dus al gedaan...

Ik lees even mee wat de rest van de bokkers er van vinden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:38

hier dacht ik dus ook al aan, gelukkig hoefden ze er niet al te lang op rijden maar ja het lijkt me niet prettig voor de paarden.
Hoewel ik wel zag dat de ruiters er een bontje onder hadden liggen, die zijn dan wel weer zacht en zorgen er wel voor dat het zadel wat 'zachter' ligt.

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:40

ik dacht hier ook aan, vond het ook wel raar dat ze steeds op hun eigen zadel deden rijden alsof ze niet op een ander zadel kunnen rijden.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:42

wisselden ze allemaal van zadel?
of niet alle ruiters?

ik kan er opzich iets bij voorstellen dat een klein vrouwtje als meredith niet bepaald lekker zal zitten op het zadel van Jos...
aan de andere kant, wat jullie al zeggen, die paarden zijn behoorlijk verschillend, dus even zadel wisselen lijkt me niet heel fijn voor die paarden..

weer aan de andere kant: ik neem aan dat ze allemaal kwaliteitszadels hebben en meestal zal die paar minuten met een ander zadel niet een groot probleem opleveren.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:56

aan de enne kant kan ik het snappen idd wat noukie zegt dat ze neit allemaal fijn zitten op een ander zadel maar je zag wel hoe het paard van meredith erop reageerde, die flipte op een gegeven moment helemaal tsja dan zet ik mijn vraagtekens daarbij Lachen

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:58

inderdaad...
mijn paard is ook waanzinnig gevoelig op zadels... vandaar dat ik me kan voorstellen dat het geen fijn idee is..
maja, zet mij op een 17inch springzadel met mn 1.80 en ik kom echt met mn benen in de knoop, dus ja.
voor beide kanten is wat te zeggen eigenlijk Haha!

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:59

Misschien had ze al gekeken of haar zadel ook op het paard van Jos Lansink paste?
Ik zou 't niet weten. Haha! Als 't paard het niet prettig had gevonden, had ze het wel gemerkt. Vork

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:59

Ik vond het ook wat merkwaardig en maakte precies dezelfde opmerkingen toen ik er naar keek.

Shutterfly werd erg onrustig, maar dat hoeft niet te komen door de zadelwissels. Behalve het zadel komt er ook een andere ruiter op, daar kan het paard ook wat gefrustreerd van raken.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:01

Ik vond het ook erg apart. Kan me toch zo voorstellen dat je een paard met een brede schoft geen zadel met een nauwe kamer moet opleggen, maar blijkbaar was dat niet zo belangrijk.
Wel gaaf dat Jos heeft gewonnen!!!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:03

Dat zadel wisselen was niet de reden dat Shutterfly flipte hoor, da's dagelijkse kost schijnt het.

Ik kan niet springen op een 17 inch springzadel, ik kan me voorstellen dat Jos dat ook niet kan. Daarnaast ligt het zadel maar 5 minuten op een ander paard en de meeste tijd zweef je er boven. Niemand heeft een zadel met een gebroken boom of hobbelige kussen, dus veel kwaad kan het niet. Ik kan me wel voorstellen dat een zadel van een volbloed knijpt op een brede holsteiner. Maar daar rijd je hem in 5 minuten niet mee kapot. Hij gaat hooguit slechter springen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:08

Die ruiters rijden niet op goedkope "Argentinas Economic Start", maar op super-kwaliteitszadel die gewoon op heel veel paarden netjes blijven liggen. Verder gaat er onder het zadel nog een drukverdelende pad en vaak ook nog een dikke laag bont.

Komt nog bij dat het allen warmbloedpaarden waren en die zijn toch echt wel redelijk gelijk van bouw hoor. De rompbreedte maakt vrij weinig uit voor de boommaat (zweetbladen buigen wel mee), en bij schoft en begin romp lijken warmbloedpaarden echt wel heel veel op elkaar. Durf eigenlijk wel te zeggen: alle 4 paarden hadden kamermaatje medium Haha!
In die grote professionele stallen heeft niet elk paard zijn eigen zadel, en dat is bij een goede kwaliteit zadel en een stal vol paarden van vergelijkbare bouw ook helemaal niet nodig. Diverse singels wel Knipoog

En dan nog, zelfs al past het niet helemaal zoals je het liefste zou zien, dan nog kan het die 10 minuten echt niet zo heel veel kwaad.

De groom van Shutterfly was op ARD te horen toen ze op de ringmeester reageerde met zoiets als "zo deed ie vorige week ook tijdens de ereronde" (maar dan in het Duits natuurlijk Bloos ), dus dat kwam niet alleen van de zadelwissel.

Ik vond het al met al helemaal niet vreemd dat de ruiters hun eigen zadel meenamen naar het andere paard. Zo gaat het al jaren. Als ik op een ander paard stap, gebruik ik ook het liefst mijn eigen zadel, heb je tenminste nog iets bekends onder je bips Haha!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:10

Jaa, ik vond het ook heel appart. Nagelbijten / Gniffelen

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:12

ik vind dat ze gewoon het zadel moeten laten liggen op het paard waar die van is. straks past die niet goed ofzo. misschien wel rugklachten ofzo..
lijkt me ook niet goed Haha!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:00

ja ik dacht er ook aan om er een topic over beginnen! Idd heel apart vond ik het. Een paard kan er natuurlijk wel tegen om even met een ander zadel gereden te worden Tong uitsteken
Maar diegene die zegt dat ze kwaliteitszadels hebben die op veel paarden goed liggen: ik neem aan dat deze mensen idd kwaliteitszadels hebben die ook helemaal zijn aangepast naar de rug van het paard. Ik zou het iig raar vinden als deze mensen gewoon maar een zadel op hun paard kwakken. Dus dan ligt je aangepaste zadel niet helemaal 100% op een ander paard. Dus dan vind ik het apart dat ze wisselen, ook al kan het voor zo kort niet echt kwaad.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:04

ik volg dus niet echt springen enzo op tv maar nu ik thuis zit met rugblessure vond ik het wel leuk om te kijken maar k vroeg me wel af waarom ze van paard ruilden? Hoort dat bij die wedstrijden of is dat altijd met van die grote wedstrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:07

Ik heb op een paar handelstalletjes gereden en het zal je verbazen hoe goed een goed merkzadel op veel paarden redelijk past.
Niet zo perfect zoals je het voor je eigen paard wilt hebben, maar ook niet zo slecht dat je ze ermee kapot zult rijden.

Dus laat staan voor die 10 min hier, dan rij je echt de rug en de spieren niet de vernielig in.
Dat krijg je pas als elke dag, diezelfde verkeerde druk op dat punt krijgt.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:08

De meeste ruiters die meerdere paarden rijden hebben inderdaad zadels van zo'n kwaliteit dat ze op meerdere paarden goed liggen.
De dressuurruiters rijden vaak ook al hun paarden gewoon met 1 en hetzelfde zadel, soms zit er een paard tussen dat echt een lastige rug heeft en dan doen ze er een ander op of gewoon wat tussen.
Ik was niet verbaast dus dat ze gewoon dat zadel overlegden. Daarbij zullen ze heus wel hebben gekeken of dat zadel goed lag hoor!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:10

ik ga weleens mee naar wedstrijd om te helpen enzo hun hebben ook weleens een zadel voor 2 of meerdere paarden gehad vaak geen probleem maar zit idd weleens een paard tussen die wat breder of juist smaller is maar goed deze ruiters rijden zolang dat ze denk ik wel weten wat ze doen toch!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:10

inderdaad RK en MV
ken een aantal grote (inter)nationale stallen (zowel dressuur als spring) waar de zadels gewoon op meerdere paarden gaan. Natuurlijk, met een echt lastige rug wordt er wel even iets anders gezocht, maar veelal passen die kwaliteits zadels dus wel op meer paarden.
Ik bedoel, kijk eens om je heen, hoeveel dieren lopen er niet onder passier, prestige, stubben en kn? (om maar wat te noemen)
Vast niet omdat die zadels een lastige pasvorm hebben Knipoog

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:29

Krijg ik nou heel bokt over me heen als ik zeg dat ik mijn stubben gewoon overal op leg? Ik ga echt niet voor 5 paarden 5 zadels kopen.. Dit zadel ligt eigenlijk overal goed op. En zoals al eerder gezegd, die kwaliteitszadels liggen gewoon op 9 van de 10 paarden goed genoeg. Die zadels van de ruiters (zoals in Aken) worden juist vaak aan de persoon aangepast en ze nemen een standaard maat die op de meeste paarden goed ligt..

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:50

Ben ik nu heel dom, waarom deden ze dan allemaal hun beugels op maat?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:57

ik merk dat het bij mij per paard een gaatje kan verschillen hoe mn beugels zitten...
beetje afhankelijk van hoe groot een dier is en hoe je erop zit (hoe zeg ik dat, hoe je benen komen te liggen, beetje afhankelijk van de vorm van de ribben oa)

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:36

Die paarden hebben echt niet zo'n last van 5 minuutjes een ander zadel met een vederlichte perfect zittende ruiter erop.

Bovendien zijn springruiters toch al minder precies met hun zadel, die gebruiken vaak dikke onderleggers en hetzelfde zadel bij ieder paard, tenzij het echt niet goed ligt. Maar door de dikke onderleggers worden kleine onvolkomenheden verminderd en zal het paard in die korte tijd echt geen last hebben.

Liever een iets minder passend zadel met een goed zittende lichte ruiter, dan een perfect passend zadel met een beginner.. IMO dan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 18:50

idd er liggen een stuk of drie lappen onder Clown

En Shutterfly's uitbarstingen zullen niet door het zadel komen, het is gewoon echt een bloedpaard dat beest (prachtig paard trouwens Vork ) En snel onrustig bij dit soort dingen... het publiek e.d. is vaak al genoeg voor dat paard om het op zijn heupen te krijgen Haha!