rijden met stang en trens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

rijden met stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 21:57

Wanneer heb je nou een stang nodig? wat zijn de voor en nadelen?
Voordat ik heel bokt over me heen krijg het is gewoon een vraag. Zeg niet dat ik ermee ga rijden. Ik heb een pony die op M niveau loopt. Ik was gewoon benieuwd waarvoor je de stang eigenlijk gebruikt. Of hij ook je hulpen verfijnd b.v met zijgangen ofzo. En of jullie hem thuis gebruiken of alleen met wedstrijden. Ken zat mensen die thuis vaak zonder stang trainen dan vraag ik me echt af of die stang nou echt zo nodig is als ze het ook zonder kunnen.

quera

Re: rijden met stang en trens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:00

ben ik eigelijk ook wel benieuwd naar Bloos

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 22:48

Weet alleen dat het voor een hogere oprichting is. Maar volgens mij toch ook om de hulpen duidelijker te maken voor b.v zijgangen?
Mijn pony kent de beginsellen van een appuyement, wil nog niet gelijk helemaal lukken maar na een paar keer oefenen doet ze het tussen door wel eens een paar keer foutloos. Keertwendingen zitten er goed in. Contra galop gaat ook erg goed. Enige waar ze nog wel wat moeite mee heeft is travers. Het is een westernpaard geweest (quarter-horse) ben dus wel trots op haar dat ze het zo goed doet Haha!. Ga geen wedstrijden met haar rijden maar zeker wel lessen. Ik heb zelf nog een jongpaard waarmee ik wil gaan starten. Dus de pony leek me een goed leerpaard om mezelf wat bij te scholen Knipoog. Voor de duidelijkheid ik ga dus niet met stang rijden, maar als ik zover ben en les erbij heb wil ik het wel graag leren. Vooral omdat de pony al wat ouder is en erg braaf is.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:48

Je moet in principe alle basisoefeningen met een gewoon trensje kunnen, dus volgens mij kan je de stangteugel gewoon los laten hangen en alles op de trensteugel rijden. (heb zelf nog nooit met stang en trens gereden, denk even logisch na)

vroeger werd de stangteugel wel gebruikt voor t afbuigen volgens mij (en nu nog door de minder verfijnden onder ons) de stang geeft door de hefboomwerking druk op het hoofd en op de kin (kinketting) en als het paard afbuigt wordt die druk minder. lijkt me niet zo ontspannen ritje voor het paard...

Heb weleens gehoord(of gelezen) dat men vroeger de beide stangteugels in 1 hand hield en de trensteugels gewoon in 2 handen voor het sturen. zo kom ik dus ook op die theorie van het afbuigen...

Ik blijf gewoon lekker op een gewone trens rijden, als de piaffe mij dan lukt....(duurt nog wel even) dan mag ik pas met stang en trens rijden van mezelf

misschien wordt t trouwens ook wel simpeler. je kan een seintje geven met de trensteugel om een richting op te gaan en een seintje met de stangteugel om even te zeggen opletten.
nou ja, misschien kan beter iemand die met stang en trens rijdt t uitleggen

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:52

Ik groom bij iemand die op dit moment Z1 rijd en die gebruikt voor wedstrijden stang en trens (niet altijd trouwens) en zij doet het voor net de laatste verfijning en tevens voor het laatste beetje controle (hij wil het als de oevening moeilijker worden in de ring wel eens aanpakken) thuis rijd ze hem op een dubbelgebroken bitje Lachen

Dus naar mijn idee is het voor de verfijning van de hulpen Lachen (ik rij er zelf niet mee dus correct me if i'm wrong Lachen )