Je moet in principe alle basisoefeningen met een gewoon trensje kunnen, dus volgens mij kan je de stangteugel gewoon los laten hangen en alles op de trensteugel rijden. (heb zelf nog nooit met stang en trens gereden, denk even logisch na)
vroeger werd de stangteugel wel gebruikt voor t afbuigen volgens mij (en nu nog door de minder verfijnden onder ons) de stang geeft door de hefboomwerking druk op het hoofd en op de kin (kinketting) en als het paard afbuigt wordt die druk minder. lijkt me niet zo ontspannen ritje voor het paard...
Heb weleens gehoord(of gelezen) dat men vroeger de beide stangteugels in 1 hand hield en de trensteugels gewoon in 2 handen voor het sturen. zo kom ik dus ook op die theorie van het afbuigen...
Ik blijf gewoon lekker op een gewone trens rijden, als de piaffe mij dan lukt....(duurt nog wel even) dan mag ik pas met stang en trens rijden van mezelf
misschien wordt t trouwens ook wel simpeler. je kan een seintje geven met de trensteugel om een richting op te gaan en een seintje met de stangteugel om even te zeggen opletten.
nou ja, misschien kan beter iemand die met stang en trens rijdt t uitleggen