uitleg voor paard te meten om goed passend zadel te kopen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doom

uitleg voor paard te meten om goed passend zadel te kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 21:07

ik hoop dat ik het hier goed plaats zoniet moderators excusses daarvoor en of je het zou kunnen verplaatsen naar waar het wel mag staan.!

ik heb een vriendin die een paardje mag "hebben" van de opa van haar vriend.
nu heeft zei niet veel geld en moet dus stalling etc gaan betalen voor de paard.

ze is op zoek naar een goed zadel voor dit paard alleen kan gewoon geen zadelmaker betalen.
wie kan mij hier op bokt goed uitleg geven hoe je het paard moet opmeten om er achter te komen wat voor zadel je nodig heb..??

en heb geen zin in commentaar van als ze dat al niet kan betalen hoe moet het dan met als het dier ziek wordt.

die opa betaalt namelijk nog wel de smid en dierenarts kosten dus graag in dit topic geen opmerkingen daar over graag Haha!

ik hoop op een goede uitleg !
alvast bedankt!
dominique en tessa

tienus63

Re: uitleg voor paard te meten om goed passend zadel te kope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:11

Als ze een gebruikte Stubben, Passier, Kieffer, KN o.i.d. koopt, kunnen deze vrij gemakkelijk door een goede zadel maker pas worden gemaakt op ieder paard.

Soms moet de kamer verbreed of versmalt worden, dit kost bij Van Triest in Meppel ongeveer € 150,-. (toevallig deze week geïnformeerd)
Zadel laten opvullen of vulling laten aanpassen kost ongeveer € 50,- bij hem.

Hij heeft ook nog wel wat 2ehands spul liggen.
Verder is op de site www.passier.de een schets te zien hoe een zadel hoort te liggen.

nina_royco

Re: uitleg voor paard te meten om goed passend zadel te kopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:13

als er een ruitershop in de buurt is, kun je vragen naar zadelpasdienst (aan huis) en dan op zoek naar een mooi (2dehands) zadeltje. wijzelf zijn ook op zoek naar een dressuurzadel. Knipoog

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 21:17

nina_royco schreef:
als er een ruitershop in de buurt is, kun je vragen naar zadelpasdienst (aan huis) en dan op zoek naar een mooi (2dehands) zadeltje. wijzelf zijn ook op zoek naar een dressuurzadel. Knipoog

ja idd daar weet ik van alleen dat kost geld ...

ze had van iemand gehoord dat je het zelf kan meten ofzo ..
en zo wil ze bijvoorbeeld op bokt of marktplaats een zadeltje kopen 2 de hands vandaar ..
dus ik hoop dat iemand dat weet van dat meten

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 21:18

tienus63 schreef:
Als ze een gebruikte Stubben, Passier, Kieffer, KN o.i.d. koopt, kunnen deze vrij gemakkelijk door een goede zadel maker pas worden gemaakt op ieder paard.

Soms moet de kamer verbreed of versmalt worden, dit kost bij Van Triest in Meppel ongeveer € 150,-. (toevallig deze week geïnformeerd)
Zadel laten opvullen of vulling laten aanpassen kost ongeveer € 50,- bij hem.

Hij heeft ook nog wel wat 2ehands spul liggen.
Verder is op de site www.passier.de een schets te zien hoe een zadel hoort te liggen.

hardstikke bedankt voor de info!

Sellino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:50

Ik denk niet dat je zelf moet gaan meten. Heb zelf veel problemen gehad door een niet passend zadel. Bij ons in de buurt kan je bij de ruitershop vragen naar een tweede handszadel. Dan komt iemand kosteloos!!! met een auto vol zadels en gaat die dan samen met je passen. Als er niet bijzit betaal je ook niets.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 17:54

hallo heb via www.huppa.nl een mal gekregen die je kunt aanpassen op jouw paard pony en die je kunt meenemen een tweedehands zadel te bekijken maar je zou ook de hierboven staande kunnen volgen wat dat is nog altijd het beste natuurlijk maar goed bij mee heeft dit geholpen kijk onder het kopje op de site paardentips

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:12

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:30

een goed passend zadel zul je niet nieuw noch 2e hands vinden! In beide gevallen zul je een zadelmaker moeten laten komen (ja ...ook bij een nieuw zadel). Alle zadels komen standaard af-fabriek maar paarden hebben geen standaard ruggen.

Wil je een boel zadelproblemen al voor zijn zou ze boomloos kunnen gaan rijden. Die zadels zijn rond de 700 euro...dus hele andere bedragen als Kieffer etc. en altijd passend!

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:29

Paarden hebben geen standaard ruggen nee, maar wij toch ook geen standaard voeten??
Ik denk dat langsgaan bij een ruitersport winkel en daar passen het goedkoopste en handigste is. Als het past zou ik ook even vragen of je het een weekje op proef mag, dan kan ze het zelf even uitproberen.
Ik heb zelf nooit gehoord dat je het kan meten.
Succes

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 20:19

naja ik denk dat ze een mal bedoeld die kun je vormen naar de rug van je paard en daaraan kunnen zij gaan kijken wat erbij past maar goed denk dat je het beste zadels kunt proberen bij divoza mag een 4 weken een tweedehands zadel lenen je betaalt hem eerst wel blijkt ie niet goed te liggen mag je een andere en ook als ze bij je komen zijn ze niet duur!!!!das tog wel de beste keuze ook voor iemand met een kleine beurs

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:27

dit wil je vast niet horen, maar zelf gaan lopen 'rommelen' met zadels en ruggen, terwijl je daar geen verstand van hebt (en dat heb je duidelijk niet), is vragen om grote moeilijkheden.
even de kiesjes op elkaar, en toch een goede zadelmaker laten komen. die mensen zijn er niet voor niks. Knipoog
misschien kan ze geld ervoor vragen voor verjaardag/sint/kerst?
succes, hoop dat jullie een goede oplossing vinden. er lopen heel veel paarden met een slecht passend zadel, vaak door bezuinigingen op dat vlak. laat dit paard niet de volgende in die lange rij worden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 00:16

hm, ik vrees dat als je vriendin niet eens geld heeft voor goed tuig ze er niet aan moet beginnen. Oke de smid enz word wel betaald maar een goed tuig is enorm belangrijk. Ze wil zelf (zonder er verstand van te hebben) kijken of het zadel past of niet?
Dat gáát niet, dat ruggetje is veel kostbaarder dan eender welk zadel ooit kan zijn....Dus geef liever daar wat meer geld aan uit dan aan een mooi setje of een nieuw frontriempje oid