Enkele vragen over bitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BounceBabe

Enkele vragen over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 23:47

Ik probeer wat bitten uit bij mijn paard maar het valt me op dat hij bij elk soort bit weer een andere maat nodig heeft. Klopt dit? Waarschijnlijk komt het omdat het deel bij de mondhoeken dikker is dan bij het andere bit.

Nog een vraag, wanneer weet ik nou zeker dat het bit niet te strak in de mond zit of te los. Ze spraken vroeger altijd wel over 2 plooien in de mondhoek, maar dat kan ik nou ook niet bepaald duidelijk zien. Is er een richtlijn? Bijv dat je met je vingers zo de strakte van de neusriem meet, maar dan ook met de bakstukken die in verbinding zijn met het bit?

mariz

Re: Enkele vragen over bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 10:48

het zou best kunnen dat de maat van het bit verschilt, een dunnerbit ligt anders in de mond dan een dikkerbit, dus dat kan dan best kloppen.

ik weet ook niet echt een maatstaaf met de rimpels in de mondhoeken, bij mij op stal hebben sommige hem er los inhangen en de ander weer strak.

als ik het niet vertrouw doe ik de mond open en kijk of het bit wel op de lagen ligt en niet tegen de tanden aan kan komen.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 15:20

Hmm inderdaad, ok bedankt voor je reactie...

Merk wel dat er niet veel meer mensen zijn die weten hoe het echt zit, we wachten af! Knipoog

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:04

Ik houd nog steeds de regel van 2 plooien aan. Bij m'n dunnere bit (14 mm) moet ik een maat groter hebben dan bij een dikker bit, dus bij mij zit daar wel degelijk verschil in. Ja

Overigens ga ik ook een beetje op m'n gevoel af, en ik merk het aan m'n paard als het bit te los of te strak zit.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 17:07

Ik merk dus amper wat aan mijn paard, hij geeft niet echt aan welk bit hij wel leuk vind en welke niet. Dat van die plooien hou ik aan, maar zo duidelijk is dat niet te zien.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:30

er loopt op dit moment een topic over myler bitten,...