Even in het kort: de boom van mijn Stubben dressuurzadel is scheefgetrokken. Daarmee bedoel ik dat de voorkant en de achterkant van mijn zadel niet meer recht achter elkaar staan. Als ik ermee te paard zat, had ik de voorboom (?) onder mijn linkerbovenbeen en het rechterkussen drukte recht op de ruggengraat van mijn paard.
Nu schijnt het repareerbaar te zijn, maar ik weer het kostenplaatje nog niet. Een ander zegt weer dat het na reparatie binnen de kortste keren weer scheeftrekt. Kortom: ik kan waarschijnlijk mijn zadel weggooien.
Zijn er hier mensen met ervaring met zo'n scheefgetrokken boom en wat hebben jullie gedaan?
Ik heb bij mijn vorige zadel ook zo'n probleem gehad, de boom voor was helemaal scheef/uitgezakt naar rechts. Ik ben er meteen mee naar de zadelmaker gegaan en blijkbaar was er een schroef in de boom geknapt waardoor het begon te zakken. Als ik het zadel niet meteen had weggebracht was hoogstwaarschijlijk mijn boom gebroken. Nu was het voor € 25,- opgelost door er een nieuwe schroef in te doen. (heb intussen toch maar een nieuw zadel aangeschaft)
Nee het is de boom zelf als je naar het zadel kijkt. Volgens de zadelmaker was hij enkele maanden geleden bij het opvullen wel recht, dat is toen gecontroleerd. Dinsdag gaat hij bekijken wat er aan de hand is. Ik hoop zó dat het een kwestie van een schroefje is.
En dat van STubben? Dat had ik niet verwacht. Welk type zadel heb je? Ik heb wel eens op een 35 jaar oude stubben gereden en de boom was nog steeds recht. Ik heb geen ervaring met het recht laten maken van bomen. Wat wel eens kan gebeuren is dat de kop van de 'spijkers' die op het kopijzer van de boom zitten eraf willen knappen. Dat kan zo weer gemaakt worden. Ik weet niet of de boom dan ook scheef wordt.
Gewoon een boom joh , dat is een vrij simpel en stevig iets... jouw scheef klinkt toch wel serieus scheef en als je kijkt naar bovenstaand plaatje dan moet er toch wel iets raars aan de hand zijn wil je zo'n boom scheef hebben...
pmarena, even tussendoor, mij is voor het betreffende paard al een boomloos voorgesteld, maar ik twijfel nogal om de reden dat ik bang ven dat het mijzelf niet genoeg steun geeft (heb heup- en bekkenprobleem). Heb jij hier ervaring mee?
Dat is een beetje persoon-afhankelijk in de praktijk.
Het zadel geeft van zichzelf niet veel steun , dwz. je wordt niet helemaal opgesloten in een bepaalde houding.
Vooral na 1 of 2 ritjes vinden veel mensen het dan ook erg wiebelig zitten. Maar na een week of 2 weken flink uren maken is dat bij bijna iedereen wel voorbij , dan heb je juist het gevoel dat je veel en veel steviger zit dan je voorheen met je boomzadel ooit zat.
Omdat je veel dichter op je paard zit , dus veel directer contact hebt op en om je paard heen , ipv dat je op zo'n torentje ergens erboven zit. En omdat het zadel je niet in de houding vastzet , leer je zelf je houding goed aan te passen aan het paard. Je zit dus veel actiever en dat maakt je lijf ook sterker en soepeler. Daarnaast is het geheel ook zachter en zit je met 2 vloeiende lijven op ekaar zonder hard ding ertussen , en dat werkt ook erg fijn op zere lijven van zowel ruiter als paard.
Ikzelf had voorheen altijd dat m'n heup / dij op slot ging ofzo na een uurtje in het zadel , erg pijnlijk en naar , je kunt dan even niks meer.
Sinds de Torsion / Barefoot heb ik dat nooit meer gehad.
Maarja al hebben 10 mensen met dezelfde klachten er baat bij , dan nog kan het voor jou niet werken of toch niet lekker op je paarden liggen....echt altijd een kwestie van proberen.
hmmm, een scheve boom wordt nooit meer recht is mij altijd geleerd. wens je daarom veel succes! mocht je een second opinion willen: www.bestfitzadelservice.nl is erg goed.
Update: er bleken inderdaad enkele belangrijke klinknagels (?) losgeschoten te zijn (ouderdom?). Het zou dus in principe op te lossen moeten zijn, ben benieuwd.
KUn je dat laten repareren??? Hmm effe meelezen mijn zadeltje heeft dat sinds kort ook en ga er zo echt niet mee rijden. Rijd nu gewoon veilig op mijn westernzadel
Mits het secuur wordt gedaan en met de juiste kennis van materialen en zadelbomen is het in 9 van de 10 gevallen op te lossen. Maar het ene probeem is het andere niet.....
Update: er bleken inderdaad enkele belangrijke klinknagels (?) losgeschoten te zijn (ouderdom?). Het zou dus in principe op te lossen moeten zijn, ben benieuwd.
Kootstra in Groningen kan dit. En dan is het zadel niet scheef meer. Maar ik zou dit niet bij elke willekeurige zadelmaker laten doen.