Slofteugel, waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Slofteugel, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 19:48

Hoi Allemaal,
Ik ben pas heel laat gaan rijden (ik was 40 *LOL*
en ik heb nooit iets begrepen van alles wat er steeds aan de paarden wordt gehangen.

Ik zie mensen met een slofteugel rijden, maar waarom gebruiken jullie die eigenlijk?

Ik rij zelf enkel op hoofdstel en bit en gewone teugels en het liefst nog met een one-ear hoofdstel met bijna niks aan mijn paardje.

Dus ik was nieuwsgierig.

Ik hoor het graag!

djinnie

Re: Slofteugel, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 21:05

Hmmm... ik rijd zelf niet met slof, maar met een western hoofdstel zonder neusriem en soms met een touwhalster, maar de werking van een slof is niet zo lastig te doorzien. Een slof loopt van de ruiterhand via het bit tussen de voorbenen door naar de singel (bij wijze van, kan ook langs de benen terug naar het zadel, dus niet tussen de benen door...). de slof beperkt het paard dus in de beweging om het hoofd in de lucht te gooien. Een correct gebruikte slof hangt los zodra het paard op normale hoofdhoogte loopt of nageeflijk (een paard kan ontspannen in een normale houding lopen zonder de gewenste nageeflijkheid). Hij kan echter niet zijn hoofd omhoog gooien, omdat dan de slof in werking treedt en het hoofd tegenhoudt. In goede handen is een slof een vriendelijke hulpteugel, in verkeerde handen een vervelend werktuig. Je kan met een slof helaas een paard letterlijk over de kop trekken... Verdrietig Maar als je de slof dus netjes gebruikt is het een vriendelijk hulpmiddel...

Fijn toch, dat je paardrijd zonder al die poespas.... Als het niet nodig is waarom zou je het dan gebruiken Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 00:08

Ik rijd regelmatig met een slofteugel. Soms de hele training, maar vaak alleen met losrijden.

Ik heb de Ziekte van Bechterew. (Dat is een soort reuma) Ik kan het lichamelijk niet aan als Prisca ineens een klap op de teugels geeft, bijv. als verzet, als ze schrikt of als ze geen zin heeft. Ik heb de slof dan om, om ervoor te zorgen dat die klap op de slofteugel komt en niet op mijn rug.

Soms gebruik ik hem met losrijden nog extra, om haar net even door haar eigenhouding te rijden. Dat gaat dan iets makkelijker. Dan slof eraf en lekker verder rijden.

Met de slofteugel zelf is echt niets mis. Het gaat erom hoe je ermee omgaat. Zie je hem als standaard uitrusting en wordt je paard ongelooflijk sterk of dwars als je hem een keer niet om hebt, ben je fout bezig. Het moet dus echt een HULPteugel blijven. Dit laatste geld natuurlijk voor alle hulpteugels. Een thiedemann kan je ook te strak zetten, net zoals bijna iedereen zijn martingaal te kort heeft afgesteld, om het nog maar niet te hebben over halsverlengers (elastiek)...

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 01:03

dit wordt gebruikt door paarden die moeilijk rond te krijgen zijn Nors opkijken
ik vindt dat het jou probleem is als je paard moeilijk rond te krijgen is..
Je moet het gewoon zelf voor elkaar krijgen..
Te vaak en te strak is niet goed..
te strak is, dat hij zijn hoofd afbuigt, dit is niet aan de teugel zoals sommige mensen dat zeggen.
Dit is gewoon naar beneden trekken door een strak dwingende touw.
Er zijn ook mensen die dit handig gebruiken, losjes, en gewoon wat meehelpend.
Ik rij nooit met slof omdat het paard kramp kan krijgen in de spiertjes in z'n hals.
Verder is het een soort hulpteugel..
maar een slofteugel is gewoon niet goed (vindt ik)

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 01:04

net zoals PriscaZ worden het ook als hulp gebruikt, en soms wordt het gebruikt bij drukke paarden, maar dit is heel gevaarlijk, want als je paard bokt of steigert, kan je omkiepen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:25

Ik gebruik de slof op buitenritjes. Mijn pony is ontzettend sterk in haar hals en ik heb weinig kracht vanwege rug/nek/schouderproblemen. Elke keer dat ik zonder sjof gereden heb, kon ik de dag erna in bed blijven liggen van de rugpijn. De slof hangt overigens gewoon los als ze rustig is, begint mijn pony druk te worden dan pak ik hem vast.

Ik heb de slof in het verleden wel gebruikt om mijn pony rond te krijgen, dit was niet mijn keus, maar de instructeurs van de ponyclub vonden het beter dat ik die gebruikte (onder begeleiding).

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 15:21