Barefoot schuift scheef, iemand ook dit probleem???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marina

Barefoot schuift scheef, iemand ook dit probleem???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 23:23

Het zadel lijkt van voren zo goed als recht te liggen, maar het "zitje" aan de achterkant zit altijd scheef naar links. Ik zit dus scheef op mijn zadel. De pad ligt wel recht.
De laatste tijd erger ik me hier heel erg aan, omdat ik bang ben dat het hele zadel daardoor scheef trekt, en ik dus in de ene beugel meer druk zet als in de ander (dus mijn paard niet gelijk belast).

Iemand hier die dit bekent voor komt?

8nnemiek

Re: Barefoot schuift scheef, iemand ook dit probleem???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:37

Ik heb t ook wel eens gehad in het begin. Dat kwam toen omdat ik zelf nog niet zo'n goed evenwicht had, mn paard heel erg rond is, ik bij het opstappen te veel aan de beugel ging hangen en ik heb de standaard pad..
Welke pad heb jij? En welke singel?
En je zou eens kunnen proberen om met een krukje op te stappen zodat het zadel met opstappen niet verschuift.
Heb je trouwens wel al gekeken of het zadel zelf wel helemaal recht is?

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 23:37

ja dat had ik eerst ook. Nu mijn houding is verbeterd heb ik het niet meer. Bij mijn eerste pad had ik dit, bij mijn tweede niet. Duidelijk verschil. Rijd je veel op 1 been licht, galloppeer je links en rechts even veel?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 23:44

Ik heb de standaard grandeur pad met dubbele inlages.
Ik gebruik een normale singel omdat hij van de barefoot singel schuurplekjes krijgt.
Gisteren heb ik het zadel uitgebreid bekeken en op de foto gezet en voor mijn gevoel is het zadel wel scheef, ik zal daar nog even een objectief persoon naar laten kijken. De achterkant van het zadel onder het "zitje"zit ook een soort rare bobbel in.
Lichtrijden doe ik het liefst op het linkerbeen, maar ik wissel dit wel vaak af. Galopperen doet hij op beide handen evenveel.
Verder heb ik een voor mijn gevoel heel prima evenwicht in dit zadel.

(foto's staan op mijn telefoon, ik krijg ze niet op de computer momenteel)

Sueper bedankt voor het meedenken!!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 00:28

Ik zie heel veel mensen op hun paard naar één kant hangen terwijl ze dit zelf niet in de gaten hebben. Dan zijn lessen toch wel belangrijk. Paard krijgt dan ook last van vastzitten met alle problemen vandien.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 00:31

ja klopt, op de stichting paardr gehandicapten hebben ze ook een barefoot gekocht, en die ligt vanaf het begin scheef...
het rottige is dat er verschillende mensen in zitten, en de meesten kunnen niet mooi recht zitten....

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 00:36

Dat is een enorme belasting voor de rug van zo'n paard, zeker met een boomloos zadel. Een goed passend zadel met boom zou dan denk ik beter zijn hoor.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 00:40

ja denk het wel, maar voor sommige ruiters is goed contact erg fijn, ze wisten voor aanschaf niet dat het scheef zou trekken...
denk je dat het zadel recht wordt als 1 persoon op 1 paard het zou gebruiken?
dus bij verkoop aan particulier?
(ik zou het er met ze over kunnen hebben dan misschien, of dat particulier het zadel recht inrijd of kan dat niet.. ?)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 00:46

Ik denk het wel. Je zou Pmarena er eens over kunnen pm'en. Bij een boomloos zadel moet je gewoon een goeie balans hebben of dat aanleren. Bij een gehandicapte mens gaat dat al moeilijker.

Ik dènk dat een goed zadel mèt boom beter is voor mensen zonder goed evenwicht.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 00:49

bedankt voor je reactie.
ze hebben erg veel verschillende zadels, en per kind of persoon wordt gekeken wat het beste voor hem of haar is.
ik zal het doorgeven, ben zelf net bij de stichting weg maar heb wel contact, bedankt nogmaals.
en ik zal pmarena morgen wel even pm men ik ga nu even slapen Lachen

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 00:55

Graag gedaan, welterusten Knipoog

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:13

Ik hang ook erg naar 1 kant. En merk het ook, vooral op een barefoot. Let ook goed op dat je aan allebei de kanten even ver aansingeld. Scheelt bij een hele hoop in ieder geval

marina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 09:20

flicka schreef:
Ik zie heel veel mensen op hun paard naar één kant hangen terwijl ze dit zelf niet in de gaten hebben. Dan zijn lessen toch wel belangrijk. Paard krijgt dan ook last van vastzitten met alle problemen vandien.

Ik heb les Knipoog
Ik laat mensen regelmatig kijken of ik recht zit, ook met buitenritten, zij zien mij nooit scheeft zitten.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 09:23

Marjo_Wystan schreef:
Ik hang ook erg naar 1 kant. En merk het ook, vooral op een barefoot. Let ook goed op dat je aan allebei de kanten even ver aansingeld. Scheelt bij een hele hoop in ieder geval

Dat doe ik ook, precies hetzelfde gaatje.

Mijn beugels zijn ook even lang, daar heb ik al naar gekeken, eerst dacht ik dat dat het probleem was.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:25

Kan het ook niet zijn dat je paard aan de ene kant meer bespiering heeft dan de andere kant? Het kan natuurlijk een gevolg zijn van een scheef zadel, maar als je paard niet helemaal symmetrisch bespierd is kan zijn evenwicht, bespiering en manier van lopen er ook voor zorgen dat jij en het zadel niet in evenwicht zijn op de rug. Met een ´gewoon´ zadel zal dit misschien minder snel opvallen als dit het geval is en met boomloos wel.

Misschien heeft ook de singel invloed op het evenwicht van het zadel? Als je met de originele singel rijdt, is het dan ook?

marina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 09:31

Ik kan het weer eens proberen met de originele singel (als ik die kan vinden Knipoog )

Het rare vind ik is dat alleen de achterkant van het zadel scheef gaat, de voorkant ligt prima.
Ik ga mijn paard vandaag maar weer eens goed bekijken op bespiering, voorheen heb ik daar geen verschil in gemerkt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 09:37

of misschien dat je de fabrikant kan benaderen?
misschien gebeurd het meer en hebben ze tips?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:07

Het is ook niet dat je dekje scheef gaat en dat het gevoel geeft van scheef zitten ?

Dat komt wel eens voor.

Op zich zou je zadel best scheef kunnen zijn hoor , dat de boogjes net niet helemaal perfect tegenover elkaar staan.

Zadels blijven toch altijd handwerk en de nacontrole wordt ook gewoon door mensen gedaan , en mensen maken nu eenmaal wel eens een fout.

Ik heb inmiddels een paar honderd Barefoots verkocht en daarvan waren er 2 of 3 helaas niet helemaal recht....

Bij elk zadel is het toch wel zo dat als je er maar last van blijft houden dat je bvb. steeds het gevoel hebt dat je ene beugel langer is dan de andere , en je beide beugelriemen zijn even lang (op elkaar leggen om na te kijken) , de oorzaak kan zijn dat de ruiter scheef is (of ongelijke lengte benen heeft) , of dat het paard scheef bespierd is / scheef loopt , of dat je de pech hebt dat je zadel scheef is. Vanuit de fabriek waar hij niet opgevallen is , of in de loop der tijd scheef geworden.

Het kan altijd , bij alle zadels , met of zonder boom , duur of goedkoop....dus zeker iets om even goed na te kijken.
Je kunt het zelf wel zien of nameten , of als je bvb. een vader hebt met een timmermansoog dan ziet die dat zo Ja

marina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 00:04

Dank je wel voor je antwoord Pmarena!
Het dekje blijft recht op zijn rug liggen, ik dacht ook eerst dat dit het probleem was. I maak het dekje om deze reden ook nooit vast aan het zadel.
Vandaag weer gereden en ik zit er echt recht op je het vergelijkt met zijn ruggengraat.
Ik ga van het weekend eerst verhuizen, daarna ga ik het even nameten!