zadel haflinger??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 13:19

Ik heb een groot probleem.
Ik heb een hafje van 3 jaar, en ik heb er al veel verschillende zadels opgehad, maar er is er geen 1 die goed ligt op haar..
Gister is de zadelmaker geweest, met ook nog een aantal verschillende zadels, maar het probleem bij haar is, zoals bij alle hafjes, ze heeft geen schoft..
Het zadel ligt dan achter goed, en de voorkant, dus de kamer is veel te hoog, dus die moet worden verlaagd.
Als hij dat verlaagd, dan gaat de achterkant weer omhoog, dus dat kan ook niet.

Het is echt een heel groot probleem.
Hij komt as maandag weer met wat andere zadels, en anders moet ik zeer waarschijnlijk een boomloos zadel, wat ik zelf eigenlijk niet wil, maar als er echt niks anders opzit moet ik natuurlijk wat..

Heb ik echt zo'n moeilijke haf?
Ze is van het nieuwe type, zonder schoft en een mooie rechte rug.

Heeft iemand dit probleem ook gehad, en wat voor zadel heb je daar op gelegd, wat uiteindelijk wel goed lag?

Ik hoop snel wat te horen!!!
Alvast bedankt!

Jurjen

Berichten: 2541
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Enschede

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:13

Is een wintec niet iets voor jou? Dat past bijna wel op alle paarden door de verwisselbare boom.

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 14:42

Die gaan we nog proberen, maar hij dacht niet dat dat zou passen, maar as maandag komt hij, dus dan weet ik het..

Anoniem

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:40

Ik heb een Kieffer Athen Olimpic (dressuurzadel) die wat verwijd is, bevalt me tot nu toe erg goed.

Ik ben hier gekomen via een Wintec 2000 vzh, die ligt in principe wel goed, maar door haar brede schouders sluit het zadel niet mooi aan en schuift het wat. Volgende optie : westernzadel, past lekker, maar draagt ook niet op de hele rug. Dus naar een boomloos zadel, zelfde verhaal als western, draagt niet op hele rug. Daarom naar een dressuurzadel, die ligt nl achter de schouder.

Wel typisch dat jij een rijtypische haf hebt zonder schoft. Dat heb ik nog niet eerder gezien. Overigens maakt het niet zoveel uit als er veel ruimte in de kamer zit, zolang het zadel maar wel goed aansluit en goed draagt. Mijn Kieffer is ook uitgesneden, dus heb een zee van ruimte eronder (bij normale paarden zie je daar een schoft Knipoog ) maar dat levert geen probleem op.

GirlyMelis
Berichten: 1586
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Kamerik

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:46

Ik ben ook op zoek naar een passend zadel voor mijn haflinger .. ik houd dit topic dus ff in de gaten , alleen ik heb juist een ouderwets type .. ook zonder schoft en dat zadel wat ik nu heb daar kan ik zo onderdoor kijken en voor bij zijn schoft kan er zowat een vuist onder .. niet helemaal de bedoeling rij er ook niet elke dag mee hoor want anders gaat haar hele rug eraan !
Nouja succes met zoeken nog Knipoog

mellamoshan

Berichten: 4262
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 17:57

ik voor m'n fries zonder schoft rechte rug, wintec pro (3000?)
ligt super!

Loezoe
Berichten: 1234
Geregistreerd: 30-11-05

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 18:14

JC Saphir lag geweldig op m'n haffie, ik had de dressuuruitvoering

Saroosh_S

Berichten: 1897
Geregistreerd: 02-07-06
Woonplaats: Almere

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 01:46

iemand van stal, heeft pas wintec gehad, nu nieuw zadel..
Wintec, had ze zoo erge last van, en die kwaliteit ook niet echt goed..

mariska1989
Berichten: 3522
Geregistreerd: 26-02-05

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 10:51

Wintec is juist erg fijn, handig aan te passen e.d.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 11:46

ik heb ook een wintec en die ligt er prima op, waarschijnlijk zegt je zadelmaker dat omdat hij daar verder niks aan kan veranderen en dus ook niet verdienen.

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 12:40

De zadelmaker komt as maandag, als het goed is neemt hij ook Wintec mee, dus ben erg benieuwd.
Verder heb ik gevraagd voor JC zadels, mijn vriendin had er 1 en volgens ons lag die toen goed op haar, dus hij zou even kijken wat hij had.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:41

of een maatzadel, in de juiste boommaat.. (hulsebos/daaleman)

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 12:43

Ja, het probleem is dat mijn budget niet zo heel erg hoog is, en ze is nog jong, dus wil ook niet gelijk een zadel van 1000 euro, aangezien ze nog helemaal moet gaan ontwikkelen..
Daar had ik nl ook al aan gedacht.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:45

daar heb je gelijk aan, hoewel als je paard groeit kan een zadelmaker je zadel wel aanpassen.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:47

Ik had hetzelfde probleem met mijn Haffie. Heb nu 3/4 jaar met een boomloos gereden (echt het enige wat lukte) en ga binnenkort een Hulsebos aan laten meten.

Direct aan laten meten durfde ik ook niet aan.

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 12:52

Ja, hij raadde mij ook aan om boomloos te gaan, maar ik weet het niet, het lijkt me zo raar, en volgens mij heb je ook geen houvast, of valt dit mee?

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:10

boomloos zitten voor en nadelen aan.. bijvoorbeeld het belasten van de ruggegraat, die bij een boomzadel vrij ligt..

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 13:15

ok, dan is het voor mij al heel snel duidelijk, dat ik die dus niet wil.
Ik wil iets wat haar rug zo min mogelijk word belast, helemala omdat ze zo jong is, dus dank je wel, dan valt deze dus helemaal af..

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:18

zo denk ik er ook over en zeker bij een jong paard. en zeker voor een haf.. want 3 is voor een haf nog echt jong.

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 13:22

Ja, inderdaad.
Ze is ook nog erg jong, maar iedereen om mij heen, ook mensen die heel veel verstand hebben van jonge paarden, zeggen dat ze echt heel erg graag aan het werk wil.
Ik heb haar gister even gestapt zonder zadel aan een longe, dat ging erg goed, ze is erg braaf, maar heb toch liever een zadel..

Maar de zadelmaker weet niet echt meer een zadel wat zou kunnen passen, vandaar maar even mijn wanhopige oproepje..
Ik heb toch niet een, althans qua bouw, hele aparte haflinger, dus ik snap het probleem niet helemaal, ik ben toch niet de enigste met een haflinger??

Ellen21

Berichten: 84
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Doetinchem

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:23

Ik heb voor mijn haflingermerrie een Thorrowgood kunststofzadel speciaal voor haflingers (dressuur) bevalt me prima. Haha! Mijn haflinger heeft ook geen schoft. Ik heb er wel een bontje onder(ik weet niet precies hoe je dat noemt maar zoeen die van achteren iets ophoogt, sleutelgatmodel zeg maar) Dan ligt hij mooi recht. Hij koste me ongeveer (helemaal compleet) € 650,-. Is nog te doen dacht ik zo.. Als je nog vragen heb mag je me ook pben Haha!

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:24

ik vind persoonlijk Thorrowgood baggerkwaliteit, je kunt beter wintec hebben.

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 13:25

Ik heb ook op het haflingerforum gekeken, en daar heb ik heel veel reacties gezien ovr Thorrowgood, en de meeste waren negatief, dus ik weet niet zo heel goed of dat wel een goed zadel is.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:26

ik zou gewoon gaan voor een leuk zadel met een wijde kamer/boom. Die zijn vaak wel passend te maken. Struin eens wat op marktplaats, dan kom je al een heel eind.

Ellen21

Berichten: 84
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Doetinchem

Re: zadel haflinger??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 13:26

Ik heb daar nog helemaal geen problemen mee gehad. Ik vind het een prima zadel voor een redelijke prijs en het past ten minste!