Meer controle touwhalster?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Meer controle touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 21:29

Heb je met een touwhalster meer controle over het paard dan met een gewoon halster?
Mijn lieftallige pony wil me nog wel een meesleuren in zijn zoektocht naar het lekkerste grassprietje Koe Hoewel hij zijn zin niet krijgt zou ik het toch fijner vinden dat 1 ruk voldoende zou zijn.

Orchid

Re: Meer controle touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:53

Mja dat denk ik wel.. Zo'n dun touwtje is scherper dan een brede band, mede de reden waardoor ik hem niet aan zou raden als trekmachine om grazen te verhinderen...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:38

Een touwhalster werkt zeker scherper in dan een stalhalster. Aan een touwhalster mag je echter nooit een 'ruk geven' zoals je omschrijft (en aan een gewoon halster ook niet Knipoog ).

Als je pony je van het ene grassprietje naar het andere trekt, bij wijze van spreken dan heb je alleen aan een touwhalster niet genoeg: je zal ook aan de rangorde moeten werken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:38

jup, op zich heb je meer controle, maar stel je gaat echt trekken,dan is dat niet bepaald fijn voor je pony ( lees, het kan gaan snijden achter de oren)
ik gebruik ook touwhalsters,maar zeker niet bij de dieren die zich buiten nog niet 100% gedragen zoals mijn jaarling. juist die krijgen een normaal halster om en neem ik een zweepje mee.
terug trekken win je toch niet, gewoon korte rukjes geven als hij je van de sokken sleept en reageert hij niet, tikje met de zweep Ja
Niet naar scherpere halsters grijpen, krijg je alleen maar een gefrusteerde ponu van en zelf zal je bloeddruk er ook niet beter om worden Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 12:54

ik wist niet dat ze nou zoveel scherper inwerkten Nagelbijten / Gniffelen
Nu ga ik zowiezo niet wandelen met mijn pony, dat is te gevaarlijk Nagelbijten / Gniffelen
Zweep heb ik er nooit bij, als hij vervelend is krijgt hij idd een paar korte rukjes en een NEE en als dat niet werkt en zwiep met het halstertouw.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 15:45

Een touwhalster werkt simpelweg scherper in omdat de druk over een kleiner oppervlak verdeeld wordt: bij een stalhalster zit er een brede band stof of leer achter de oren en op de neus, bij een touwhalster enkel twee dunne touwtjes.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:06

PeruaansePas schreef:
Een touwhalster werkt zeker scherper in dan een stalhalster. Aan een touwhalster mag je echter nooit een 'ruk geven' zoals je omschrijft (en aan een gewoon halster ook niet Knipoog ).

Als je pony je van het ene grassprietje naar het andere trekt, bij wijze van spreken dan heb je alleen aan een touwhalster niet genoeg: je zal ook aan de rangorde moeten werken.

ik vind deze steengoed, als ik ook lees dat ze met haar pony niet kan gaan wandelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 07:56

PeruaansePas schreef:

Tja, wat is een ruk. Als mijn paard om hoog wilt komen krijgt ze toch echt wel een mega ruk aan het touwhalster hoor. Ik vind een touwhalster dan weer een stuk vriendelijker en fijner werken dan een halster met een hengstenketting eraan.
Ja, je moet aan de rangorde werken enzo, dat scheelt al ontzettend veel, maar voor op de weg te wandelen heb ik toch veel liever een touwhalster.

Er staat bij mij niet altijd druk op, maar als ze naar het gras wilt wel. Met een normaal halster krijg ik haar niet snel 'terug', touwhalsters werken prima.

Citaat:
Niet naar scherpere halsters grijpen, krijg je alleen maar een gefrusteerde ponu van en zelf zal je bloeddruk er ook niet beter om worden Knipoog

Juist met een touwhalster aan heb ik een heel blij paardje en een bljie eigenaar :d Ze weet waar ze aan toe is. Als ik met gewoon halster ga wandelen, is het gras opeens een stuk groener, en blijven we maar wat 'vechten' waardoor paard en ik gefrustreerd kunnen raken. Met touwhalster weten we waar we aan toe zijn en hebben we dat vaak niet, en loopt ze gewoon heel netjes en rustig aan een hangend halstertouwtje Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 14:15

Dat hoopte ik idd ook, net zoals met een zweep: liever 1 tik dan continu moeten aansporen.
De rangorde is er wel, maar dat ik er niet (meer) mee kan wandelen heeft te maken met een ongeluk waarbij hij door een tractor ten val is gekomen en daardoor heftig op verkeer reageert.