wat is het verschil? om welke reden doen mensen er een bareback pad op? geeft het stevigheid? of is het fijner voor de paardenrug? ik bedoel gewoon barebackpad zonder beugels enzo.
Mijn ervaring is dat het vooral slipvaster is en wat zachter om op te zitten. Of het fijner voor de paardenrug is? Ik weet het niet. Misschien dat een varebackpad van dikker materiaal wat 'schokdempend' is, maar dat durf ik niet te zeggen.
ja maar op die beugels mag je geen druk zetten toch, omdat het hele gewicht dan op 1 punt komt, en niet verspreid wordt over een groter oppervlak boven de rug? dus heb je dan beugels voor het idee?
De beugels heb je voor meer stabiliteit. Maar er zijn idd puristen die zeggen dat je meer risico loopt op een ernstig ongeluk als je met beugels rijdt, het paard een rare beweging maakt, de ruiter het evenwicht verliest en zo de barebakpad gaat schuiven, met idd potentieel catastrofale gevolgen. Ik heb zelf nog nooit op een barebackpad gezeten, met of zonder beugels, maar een engels zadel heeft speciale veiligheidsconstructies waardoor een stijgbeugel los kan schieten als je valt en met een voet in een beugel blijft hangen, hebben de bareback pads met beugels dat ook?
zo te zien aan de foto's in je link hebben de bareback pads dat niet he? ik ken het wel van de gewone zadels, maar volgens mij werkt dat helemaal niet goed in de praktijk (maar oke is een andere discussie). ik dacht altijd dat je met bareback niet op de beugels mocht leunen omdat de ophanging ervoor zorgt dat alle druk dan op 1 punt op de paardenrug terecht komt, terwijl met gewone zadels de ophanging zo is dat het aan een veel breder oppervlak op de rug vasthoud snap je? maar wat ik op je link zie is dat de beugels toch wel degelijk gebruikt worden. best een heel interessant zadel is dat zeg!! (ik loop te puzzelen en te wikken en wegen wat ik nou wil voor op mn fjord, rij nu zonder zadel en wil het wel graag lekker puur houden).
De veiligheidssluiting werkt bij engelse zadels wel, maar dan moet het zadel wel goed onderhouden worden. In de periode dat ik Engels reed op de manege stonden de haken van de beugelophanging altijd open.
Ik zou zelf niet zo snel kiezen voor een bareback pad, dan nog eerder voor een boomloos zadel. Maar op dit moment ben ik erg blij met mijn zadels met boom (western dan wel te verstaan).
waarom zou je er niet voor kiezen als ik vragen mag? en rijd je veel dan? ik rij nu haast nooit (veulen erbij), en straks alleen paar keer per week buiten rijden, en af en toe les denk ik. ik heb ook op een manege vorig jaar een boel zadels een onderhoudsbeurt gegeven, gewone gemiddelde engelse zadels, niks niet verwaaarloost ofzo, maar wát een gemartel om de beugelriemen er af en vooral er weer op te krijgen, kreeg echt geen beweging in de meeste ophangingen hoor! oja, en we hadden daar ook 1 boomloos zadel, (zo'n gewone barefoot), en dar zit ook geen veiligheids ophanging op!! instruktrice durfde het niet aan om de kids daar met beugels op te laten rijden!
ik dacht altijd dat je met bareback niet op de beugels mocht leunen omdat de ophanging ervoor zorgt dat alle druk dan op 1 punt op de paardenrug terecht komt
Dit klopt inderdaad. Barebackpads zonder beugels zijn fijne dingen, maar je doet je paard er vast geen plezier mee om er beugels aan te hangen!
bij die link van cassidy zitten er wel 2 banden voor de singel, maar de stijgbeugels zitten maar aan 1 band vast.. dus al het gewicht op 5 cm van de rug.. niet goed dus