Ander bit nodig..tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Franciska15

Ander bit nodig..tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 15:05

Ik was gister op concours en toen kreeg ik als commentaar van de jury, dat mijn paard teveel kauwde op het bit. Dat ik daarom niet de mond in handen had als het ware. Daarom adviseerde ze mij om een ander bit erin te doen.

Ten eerste heb ik altijd geleerd dat het goed is als een paard op het bit kauwt..? Ziek Goed, die van mij doet dat wel heel erg. Ook gewoon echt met zijn lippen opgetrokken.
Ik rij nu met een watertrens:
http://www.lidl.nl/C1256C790050C7BC/images/NL.06_0745/$file/06_0745_b.jpg
en ze noemde verschillende opties. Een zwaarder bit, een rubber bit een zachter bit enz. Nu heb ik niet veel verstand van bitten dus ik vroeg me af of iemand mij kon helpen..

Cassidy

Re: Ander bit nodig..tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:09

Ik zou deze vraag niet zozeer op bokt stellen, als wel aan de experts. Ik zou je advies willen geven om contact op te nemen met iemand die Myler bitten verkoopt, en vooral een adres die je een bit kan lenen om te kijken of hij voldoet. De zoektocht naar een geschikt bit kan toch aardig in de papieren lopen.

Ik heb weinig ervaring met ruitersportwinkels voor engelse dressuur, maar zou je kunnen adviseren om een keertje te bellen met westernsport speciaalzaken, die Myler bitten verkopen. Mij schiet de Western Import Company in Den Haag te binnen, en anders Arthurs Westernstore in Vorstenbosch. Misschien kun je de vraag op Western ook nog een keer stellen (met het risico op een TEM vanwege dubbelpost)

Ik zou als alternatief voor je trens de Myler comfort snaffle even proberen:

http://www.sustainabledressage.net/tack ... urved3.jpg

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:21

Het is goed als je paard een beetje op het bit kauwt, maar het klinkt bij jouw alsof je paard het zo erg doet dat je eigenlijk geen (rustig) contact met de mond kan hebben. Het kan zijn dat je paard er inmiddels een gewoonte van gemaakt heeft... en dus weet ik niet of een ander bit wel zal helpen. Ik denk dat je gewoon moet gaan proberen, misschien een rubber/kunststof bit, al heb je kans dat ie daar alloeen maar meer van gaat kauwen.
Probeer in eerste instantie gewoon lekker bitten uit (dubbelgebroken, argentaan, verzin t maar) die je kunt lenen van mensen, anders wordt het een duur grapje...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:37

Franciska15 schreef:
Ten eerste heb ik altijd geleerd dat het goed is als een paard op het bit kauwt..?

Zachtjes knabbelen of fanatiek knagen is nogal een verschil. Pakt je paard ook het bit vast?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:43

ik zou het overleggen met je instructeur. grote kans dat ie gewoon niet voldoende voorwaarts is. en dus niet de juiste aanleuning heeft. Wat je kan proberen is gewoon een bus of d trens. vaak maakt het neit zoveel uit wat voor bit je erin doet maar zal uiteindelijk ook blijken dat het wisselen van bit voor dit soort problemen vaak een tijdelijke oplossing is.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:39

Volgens mij ken ik het paard dat jij rijdt wel, Ponti liep eerst hier op de club. Hij knauwt altijd al veel op het bit.

Het is per paard verschillend hoe ze op een ander bit reageren. Je zou een dubbelgebroken met een rond tussenstukje kunnen proberen.

Als ik jou was zou ik het eens even met je instructie overleggen.