Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarrieLeen schreef:Hallo,
- Hoe vaak gebruiken jullie kalkoenen? Is het nadelig voor de beenstand?
Ik gebruik ze alleen op de wedstrijden. Rij thuis wel eens op gras (zomers eigenlijk altijd) maar draai dan nooit proppen, mijn paard heeft alleen voor ijzers, en ik rij thuis niet op gras als het nat is. Mijn paard heeft verder een behoorlijk correcte beenstand en heeft er geen last van.
- Wanneer gebruik je welke soort? (Nat/droog-punt/geen punt)
Ik heb één soort proppen liggen, standaard vierkante zonder punt, ik geloof iets groter dan een centimeter.
- Waar hebben jullie je kalkoenen gekocht in Zuid-Holland?
Nvt. Maar die dingen kun je echt overal kopen hoor!
- Hoe duur is het bij jullie om kalkoengaten te laten zetten?
Kost niet extra bij mijn smid.
- Wat zijn jullie ervaringen in het algemeen?
Handig, al draai ik geen proppen als het niet nodig is (wedstrijd met een goede bodem). Het wringt natuurlijk wel met de ijzers/hoef waardoor de boel wat eerder los gaat zitten, dat is niet zo handig.
- Wat zijn jullie ervaringen met bevestigen van de kalkoenen?
Ik vind het een K*tklusje en ben blij dat ik een makkelijk paard heb waar ik gewoon op mn hurken naast lan gaan zitten en haar hoef op mijn knie kan leggen, na een paar paarden proppen draaien kom ik haast niet meer overeind![]()
- Moet het paard er erg aan wennen?
Over het algemeen valt dat wel mee.
Henrike schreef:Nou had ik eigenlijk ook wel een vraagje na aanleiding van dit topic.
Mijn paard is heel vlug met haar benen en ik vind het schoonmaken van de stiftgaten dus ook een zeer ongemakkelijk klusje. Ze trekt zo haar hoef uit mijn hand terwijl ik er net de zelftapper in heb zitten, dan breekt het zweet mij al uit! Stel je voor dat ze echt een keer de kans krijgt haar hoef neer te zetten!! Daar moet ik niet aan denken! Hoe doen jullie dat en volstaat het bv. ook als ik de stiftgaten alleen schoonmaak met een borsteltje? Graag een oplossing hiervoor(als die er is).
Groetjes Henrike