Kalkoen/stift-vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Kalkoen/stift-vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 10:58

Hallo,

Ik heb een paar vragen over kalkoenen/stiften, hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

De bak is bij ons nu net een zwembad, en dat wordt in de winter alleen maar erger.
Omdat ik toch wel graag dressuurmatig wil blijven rijden, is rijden in het weiland een optie.
Maar, Heraut staat op ijzers, dus dan is het gebruik van kalkoenen wel handig.

- Hoe vaak gebruiken jullie kalkoenen? Is het nadelig voor de beenstand?
- Wanneer gebruik je welke soort? (Nat/droog-punt/geen punt)
- Waar hebben jullie je kalkoenen gekocht in Zuid-Holland?
- Hoe duur is het bij jullie om kalkoengaten te laten zetten?
- Wat zijn jullie ervaringen in het algemeen?
- Wat zijn jullie ervaringen met bevestigen van de kalkoenen?
- Moet het paard er erg aan wennen?

Alvast bedankt!

Groetjes, Marleen.

Krijtje

Re: Kalkoen/stift-vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:15

Ik gebruik de kalkoenen altijd buiten op gras. Bij nat weer dan die dikke vierkantenen op een harde bodem die met een punt.
Hoe duur het is weet ik niet, mijn smid beslaat voor en doet er automatisch al propgaten in, vraagt er 50,= voor.
Over het bevestigen, de eerste keer ging wat latig maar het went heel snel Lachen
Je maakt het gat goed schoon (vraag je hoefsmid of ie een nagel verheeft, die zijn ideaal om mee uit te pulken) borsteltje er door en aandraaien Lachen Pak daar even een moersleutel voor Lachen
Mijn paard hoefde er niet aan te wennen, had nog nooit ijzers onder gehad maar leip met ijzers en proppen weg alsof het gewoon normaal was Lachen

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:55

-normaal gebruikte ik ze alleen op wedstrijd als we op gras moeten starten en thuis bij het springen op gras, dressuurmatig train ik heel veel op gras zonder kalkoenen erin, maar nu het zoveel heeft geregend vind ik het toch wel makkelijker om ze er wel in te draaien. In het gras is het niet nadelig, dan zakken ze weg, op de harde is het natuurlijk wat minder.
-ik gebruik meestal de kleine, rechte en als het erg glad is de grotere met punt.
-uhm ja ik woon in Limburg Knipoog maar die kun je bij elke ruitersportzaak kopen.
-kalkoengaten is gewoon een extra service bij ons, krijgt al genoeg geld Tong uitsteken
-paard is veel zekerder op gras, glijdt niet weg en dus veel fijner te rijden.
-als je er zelf een beetje aan gewend bent met draaien, dan gaat alles er snel genoeg in en vind ik het ook niet erg om meerdere paarden per dag te draaien. Ik maak het altijd schoon met een kleine schroevendraaier, tap er doorheen, schroef erin en aandraaien.
-die van mij hebben er nooit aan hoeven te wennen eigenlijk.

hoop dat je wat hebt aan mijn antwoorden Knipoog

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 12:28

Bedankt, heb er zeker wat aan! Lachen

Verdere reacties zijn welkom natuurlijk!

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:42

Ik gebruik ze als ik op gras rijd. Met ijzers zonder kalkoenen zou ik nooit op het gras gaan rijden. Ik heb nu alleen nog maar vierkante, maar voor drogere grond lijken me die met een punt wel handig. Je kunt ze in bijna elke ruitersportzaak wel kopen. Mijn hoefsmid maakt de gaten gratis en je krijgt de kalkoenen er gratis bij Lachen Het bevestigen valt heel erg mee, zolang de gaten maar goed schoon zijn draai je ze er zo in. Mijn paard hoefde er ook niet aan te wennen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 20:53

Bedankt! Lachen Ik zal de smid eens bellen wat de kosten ervoor zijn, ben benieuwd.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:41

MarrieLeen schreef:
Hallo,
- Hoe vaak gebruiken jullie kalkoenen? Is het nadelig voor de beenstand?
Ik gebruik ze alleen op de wedstrijden. Rij thuis wel eens op gras (zomers eigenlijk altijd) maar draai dan nooit proppen, mijn paard heeft alleen voor ijzers, en ik rij thuis niet op gras als het nat is. Mijn paard heeft verder een behoorlijk correcte beenstand en heeft er geen last van.
- Wanneer gebruik je welke soort? (Nat/droog-punt/geen punt)
Ik heb één soort proppen liggen, standaard vierkante zonder punt, ik geloof iets groter dan een centimeter.
- Waar hebben jullie je kalkoenen gekocht in Zuid-Holland?
Nvt. Maar die dingen kun je echt overal kopen hoor!
- Hoe duur is het bij jullie om kalkoengaten te laten zetten?
Kost niet extra bij mijn smid.
- Wat zijn jullie ervaringen in het algemeen?
Handig, al draai ik geen proppen als het niet nodig is (wedstrijd met een goede bodem). Het wringt natuurlijk wel met de ijzers/hoef waardoor de boel wat eerder los gaat zitten, dat is niet zo handig.
- Wat zijn jullie ervaringen met bevestigen van de kalkoenen?
Ik vind het een K*tklusje en ben blij dat ik een makkelijk paard heb waar ik gewoon op mn hurken naast lan gaan zitten en haar hoef op mijn knie kan leggen, na een paar paarden proppen draaien kom ik haast niet meer overeind Duivel
- Moet het paard er erg aan wennen?
Over het algemeen valt dat wel mee.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 17:15

Okee, ook bedankt! Lachen

Even over het vraagje waar je ze kan kopen, dan kan ik beetje kijken naar de prijs,
dat ik niet bij de 1 €5,- meer betaal, terwijl ik ze bij een ander goedkoper kan krijgen. Knipoog

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 19:32

Eigenlijk als je in de modder rijd (een bak) heb ik mij laten wijsmaken dat het niet veel uithaalt. Tegenover je op gras rijd of op wedstrijd een vastere bodem

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 21:39

Ik was ook niet van plan om in de bak met kalkoenen te gaan rijden. Knipoog

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 16:14

Verder nog iemand ervaringen? Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 16:19

Volgende week kan ik je meer vertellen. Dinsdag ga ik mijn pony beslaan en maak ik ook gaatjes in mijn ijzers.

Mijn andere pony loopt alleen voor op ijzers, die heeft geen gaten en zelfs nu het nat en blubberig is gaat die niet glijden!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 09:13

Ja, ik durf eigenlijk het risico niet te nemen om het eens te proberen,
Hij heeft natuurlijk wel vierkant ijzers, dat is misschien iets anders dan bij jou.

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 19:49

Nou had ik eigenlijk ook wel een vraagje na aanleiding van dit topic.
Mijn paard is heel vlug met haar benen en ik vind het schoonmaken van de stiftgaten dus ook een zeer ongemakkelijk klusje. Ze trekt zo haar hoef uit mijn hand terwijl ik er net de zelftapper in heb zitten, dan breekt het zweet mij al uit! Stel je voor dat ze echt een keer de kans krijgt haar hoef neer te zetten!! Daar moet ik niet aan denken! Hoe doen jullie dat en volstaat het bv. ook als ik de stiftgaten alleen schoonmaak met een borsteltje? Graag een oplossing hiervoor(als die er is).

Groetjes Henrike

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:11

Ik haal mijn stiften meestal bij Mr. Ed
Die roestvrijstalen stiften van hem vind ik de fijnste die ik tot nu toe gehad heb en hij heeft veel verschillende. Hier in de regio kan ik die stiften iig nergens krijgen voor zover ik weet, alleen die standaarddingen.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:20

Ik gebruik ze alleen bij een wedstrijd.
Bij mij kosten kalkoengaten niets extra.
Geen slechte ervaringen mee, ideaal Haha!
Mijn paard houd haar been netjes omhoog als ik de kalkoenen indraai, zo niet, dan geef ik een brul en luistert ze weer Tong uitsteken
Bij springen op het gras bij training doe ik ze niet in...

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 00:51

Henrike schreef:
Nou had ik eigenlijk ook wel een vraagje na aanleiding van dit topic.
Mijn paard is heel vlug met haar benen en ik vind het schoonmaken van de stiftgaten dus ook een zeer ongemakkelijk klusje. Ze trekt zo haar hoef uit mijn hand terwijl ik er net de zelftapper in heb zitten, dan breekt het zweet mij al uit! Stel je voor dat ze echt een keer de kans krijgt haar hoef neer te zetten!! Daar moet ik niet aan denken! Hoe doen jullie dat en volstaat het bv. ook als ik de stiftgaten alleen schoonmaak met een borsteltje? Graag een oplossing hiervoor(als die er is).

Groetjes Henrike

Ik hoef nooit stiften in te draaien bij mijn eigen paard (die doet alles blootvoets), maar ik ga regelmatig mee als groom met een stalgenootje, en draai bij haar paard ook de stiften in. Dat paard is ook nogal vlug en staat bovendien de hele tijd te trekken met zijn benen en te draaien, inderdaad vreselijk irritant als je dan een tijd bezig moet zijn.....
Die gaten pulk ik alleen even snel een beetje schoon, en daarna gaan er zelftappende stiften in, ideaal, de stift zelf werkt dan gelijk als tap.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 01:06

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er is een alternatief voor ijzers met kalkoenen, voorheen waren er quick settings, maar die worden niet meer gemaakt. Kijk even op www.ferro-fix.com voor verwijderbare kalkoenen, heb je geen speciale ijzers bij nodig.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 07:38

Ja, die heb ik al eens zien staan, maar vind het erg duur, voor maar 2 hoeven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:34

Reken eens even uit hoe veel je kwijt bent aan kalkoengaten, kalkoenen, en hoe lang je bezig bent met indraaien/schoonmaken van de gaten? Tijd is ook geld, en zo spaar je ook je rug...

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 18:28

Kalkoengaten hoeven niet persé geld te kosten, en kalkoenen zijn ook niet zo duur. Knipoog