Welk zadel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_

Welk zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 23:25

Hallo,,,,

Wat voor een zadel zou jij of heb jij op je paard gelegd toen je hem zadelmak ging maken?
Ik zit na te denken wat voor een zadel ik het beste kan gaan aanschaffen als me paard zo ver is om zadelmak gemaakt te worden.
Kan ik dan het beste een veelzijdigheids-zadel naar spring/dressuur, spring-zadel of een dressuur zadel nemen Verward

Ik kan nu wel zeggen ik ga springen en neem meteen een springzadel maar mocht mijn paard totaal niet willen/kunnen springen en dressuren heel leuk vind en t goed doet ga ik meer die kant op.
De eerst 1,5 a 2 jr wil ik toch eerst de basis goed onder de knie hebben voor ik een sprongetje ga maken.

Maar welk zadel kan ik dan t best nemen en met welk merk hebben jullie ervaren en wat voor een boom?

di_Segno

Re: Welk zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:28

Ik denk gewoon veelzijdigheid, zit lekker stevig, je kan ermee dressuren, en je kunt ermee springen.... lekker veelzijdig dus Tong uitsteken

Een goed 2e-handsje? Hulsebos vind ik persoonlijk erg fijn..
En verder, tsja.. gewoon kijken welke goed past, lekker zit, en een beetke binnen het budget ligt *LOL*
Succes

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 23:32

Mijn keuze gaat eerder uit naar een nieuwzadel denk ik aangezien ik vanaf t begin wel een goed zadel wil hebben en goed ligt op ze rug ligt.

Nu kan een 2e hands natuurlijk ook goed liggen maar is een op maat gemaakt zadel vanaf t begin niet beter voor zijn rug ect??

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:37

Ja, maar de rug verandert geheid nog. Je kunt ook bij verschillende zadelmakers met 2ehands zadels vragen of ze die ook komen aanpassen.

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:09

inderdaad, het is wel beter als het zadel helemaal op maat gemaakt is natuurlijk, maar het zou toch erg zonde zijn, als het zadel na een klein jaartje niet meer zo goed past toch?

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 02:20

Volgens mij heeft dit niets met sgw te maken, heb het al gemeld Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:03

sgw -> har

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:49

Voor het zadelmak maken gebruik ik het liefst een springzadel, hoeft niet nieuw te zijn, als het maar past. Ik zou proberen of je een goedpassend zadel kunt lenen, een nieuwe kopen betekent vaak dat je straks weer moet, je paard zal ontzettend gaan veranderen.

Succes Lachen

Magicjuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:52

ik zou een zadel naar jou wens pakken waar je het beste op zit dat is het beste

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 16:10

Dat is waar, maar omdat ik ze rug wel erg belangrijk vind dacht ik dat een nieuw op maat gemaakt zadel t beste is.
Wat voor een zadel kan ik dan t beste nemen buiten of het een nieuwe of een tweede handse is.
Kunnen alle tweedehands zadels eigelijk aangepast worden??

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:02

Als ik jou was, zou ik gaan voor een goed (A-merk dus) tweedehands zadel. Laat deze door een bekwame (!) zadelmaker aanpassen aan jouw paard en je kan er zonder problemen mee rijden. Het voordeel van een tweedehands A-merk is dat ze vrijwel hun waarde blijven behouden en moest het zadel toch te klein worden dan kan je hem voor een mooi prijsje weer verkopen.
Ik zou voor een groen paard iig geen nieuw maatzadel kopen. Het paard gaat nog sterk veranderen en voor je het weet, is je nieuwe en vaak dure zadel te klein. En ik spreek uit ervaring Vork
Als je paard een paar jaar onder zadel is, kan je een nieuw zadel kopen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:15

Ik rij hem in met een kieffer garmisch zadel. en als die 4 jaar is en al wat spieren heeft koop ik er een kieffer bij voor hem, Zodat elk paard zijn eigen dressuur zadel heeft. en als ik op 3 jarige leeftijd een nieuwe koop. ben ik bang dat die na een jaar niet goed meer past

Ik ga niet speciaal voor hem alleen een oud zadeltje aanschaffen. het kan prima met onze kieffer veelzeidig, die wordt toch bijna niet gebruikt.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:21

Precious20 schreef:
Als ik jou was, zou ik gaan voor een goed (A-merk dus) tweedehands zadel. Laat deze door een bekwame (!) zadelmaker aanpassen aan jouw paard en je kan er zonder problemen mee rijden. Het voordeel van een tweedehands A-merk is dat ze vrijwel hun waarde blijven behouden en moest het zadel toch te klein worden dan kan je hem voor een mooi prijsje weer verkopen.
Ik zou voor een groen paard iig geen nieuw maatzadel kopen. Het paard gaat nog sterk veranderen en voor je het weet, is je nieuwe en vaak dure zadel te klein. En ik spreek uit ervaring Vork
Als je paard een paar jaar onder zadel is, kan je een nieuw zadel kopen.

Mee eens ! Ik hoop dat mijn kieffer vzh zadel op mijn 3jarige past volgend jaar, anders ga ik opzoek naar iets soortgelijks, wel 2e hands. (Ga mijn kieffer niet laten aanpassen omdat ie perfect op mijn andere paard ligt)

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:29

Een veelzijdigheidszadel of een KN.
Let er in ieder geval op dat het eenmodel boom heeft dat op veel paarden past.

wilson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:15

ik rijd mijn 3,5 jarige haf met een ainsley net als mijn andere haflinger (6)

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:20

ik heb een veelzijdigheid zadel jah en je apard zal nog wel veranderen stubben is wel heel fijn dus dat is ookwel een aandarder die licht ook erg goed op de rug ik zal gewoon een 2e hand koen en waneer hij helemaal volgroeid is en goed kan open er een nieuwe op laten gooien

sjuuleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:23

Ik maak ze altijd zadelmak met een springzadeltje. Je moet een zadel kiezen waar jij het beste op kan blijven zitten. Ook zou ik een zadel gebruiken waar je al vaker op gereden hebt, zodat je het zadel qua pasvorm etc. kent.
De een vindt een springzadel fijner omdat je kort zit (en zelf dus wat flexibeler bent), de ander juist een dressuurzadel omdat je dan lang zit (en dus meer grip hebt met je benen).
Je paard gaat door het werk nog veranderen, vooral qua bespiering waardoor aanpassing van het zadel noodzakelijk is. Koop pas een zadel als je paard een heel eind uitgegroeid is en dan weet je misschien ook wat voor een zadel dat je wilt.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 19:30

Rijd je ze ook verder door met een springzadel en tegen de tijd dat hij veranderd is een ander zadel??

sjuuleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 10:18

Mandy_ schreef:
Rijd je ze ook verder door met een springzadel en tegen de tijd dat hij veranderd is een ander zadel??

Afhankelijk wat ik verder met dat paard wil gaan doen. Normaal rijd ik ze eerst een tijdje door met een springzadeltje en als ze braaf zijn dan gaat er vaak een dressuurzadel op voor het dressuurmatig trainen. Vaak gooi ik er een gelpad onder of een bontje, dit zou de meeste ongelijke drukverdeling opvangen.
Voor buitenritjes ed gaat er eigenlijk altijd een springzadel op.