zadelmaker maakt zadel scheef --> wel of niet betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

zadelmaker maakt zadel scheef --> wel of niet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 13:05

Hoi allemaal

Ik zit met een probleem. Mijn paard heeft laatst vastgelegen in stal en is daarom onlangs behandeld (rechtgezet). Nu moet ik weer gaan opbouwen, vooral rechtuit rijden, maar nu stuit ik dus op het volgende:

Mijn zadel lag niet helemaal goed, iets overvult in het midden en de kussens waren iets te hard. Een zadelmaker erbij laten komen, die heeft hem helemaal recht gemaakt in zijn winkel (dus nog niet op het paard gepast) en vervolgens is hij langsgekomen om het zadel op het paard op maat te maken. Dit laatste is dus niet gebeurd.. hij zei dat het zadel geod lag zoala hij hem had gemaakt. (raar zonder paard???)
Nu ben ik er dus opgegaan en het zadel schuift onwijs naar rechts aan de achterkant. Tevens zijn de kussens achter nog steeds veels te hard waardoor mijn paard zijn rug wegdrukt. Nu kan ik dus niet rijden met dit zadel terwijl ik juist nu moet gaan opbouwen. probleem 1
ik heb een rekening gehad maar nog niet betaald omdat ik er niet tevreden mee ben. Nu wil ik eigenlijk ook niet dat deze zadelmaker nogmaals aan mijn zadel gaat zitten prutsen en breng hem liever bij iemand anders. Maarja dat kost ook weer meer geld. Nu is mijn vraag, wat zouden jullie doen in dit geval met de rekening van de andere zadelmaker?? Ga echt niet het gehele bedrag betalen want mijn zadel is nu slechter dan het eerst was.

thanx voor de hulp!

Ludora

Re: zadelmaker maakt zadel scheef --> wel of niet betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:09

Tsja, ik zou van de zadelmaker eissen dat ie komt kijken, doet ie dat niet dan niet betalen. Doet ie dat wel dan kan hij het goed maken, net zo lang tot het goed is.

Ik snap dat je nu je vertrouwen in em kwijt bent maar ja, je moet em wel een kans geven zijn werk te doen, herstellen, doe je dat niet moet je em ook betalen.... Pas als hij onwillig wordt kan je op je strepen gaan staan en niet betalen !!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:10

hij moet dat maar zorgen dat dat zadel goed komt. als jij hem precies vertelt wat jij wil (ofwel het bericht hier boven) dan kan die dat best wel en hij krijgt zijn geld pas als jíj tevreden bent.

suc6!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 13:12

ja dat kan, maar moet eerlijk zeggen dat ik er weinig vertrouwen in heb dat hij het de 2e keer wel goed doet, hij vond zelf nl dat het zadel goed lag terwijl het hartstikke scheef was. Dat is dus het moeilijke, ik ga liever naar een ander eerlijk gezegd. maarja wat doe je dan met de rekening van de eerste? kosten van de 2e eraf trekken ofzo?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:14

als ik in jou geval was zou ik dus toch nog naar die ene gaan dat hij het maar goed doet en dan pas krijgt hij zijn geldt. tjah en anders. ik zou niet weten wat je met die rekening moet doen dan

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:15

Tsja ik denk echt dat je hem, ondanks dat je em niet vertrouwd, een kans moet geven het goed te maken, anders als je niet betaald, je zelf geen poot hebt om op te staan.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 13:27

dat zegt mijn vriend idd ook al, nou ja dan moet ik maar wachtten tot dinsdag want dan is hij pas weer bereikbaar. Wel balen want in de tussentijd moet ik mijn paard dus longeren wat eigenlijk niet de bedoeling is, hij moet nl zoveel mogelijk rechtuit gereden worden. Echt onwijs balen dit!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:36

Sja je kunt niet zomaar niets betalen ook al heeft hij dan niet helemaal goed zn werk gedaan. Ik zou hem zowieso laten komen kijken naar het zadel en samen een oplossing proberen te vinden.
Ik zou wel nog een andere zadelmaker laten komen, kijk wat die ervan vindt.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 13:39

k heb er gisteren een andere zadelmaker naar laten kijken en het eerste wat die zei is: wat ligt dit zadel scheef zeg, daarna ging hij naar de kussens kijken en zei hij letterlijk: prutswerk....als je dit wilt herstellen moet je helemaal terug naar de basis wol en daarna weer langzaam opvullen nadat er een tijdje op is gereden. Zo krijg je hem niet meteen meer recht.

Hier baalde ik wel van, maarja ik zal hem di eens bellen. *** zooi!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:45

Wat een slechte zadelmaker zeg Scheve mond

Wat ik in zo'n geval zou doen...
Hem laten weten dat ik niet blij ben met het door hem verrichte werk d.m.v. een brief en dat ik ook niet van plan te betalen voor het werk.
In feite kan hij nu weinig doen. Hij zou het via de juridische weg kunnen spelen, maar dan heeft hij meer kans dat hij opdraait voor de rekening van jouw nieuwe zadelmaker *LOL*

Ik heb een keer zoiets gelijks meegemaakt, alleen betrof het geen zadel, maar iets anders Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:47

ik zou hem er wel eerst zelf naar laten kijken en zijn eigen mening laten geven over het zadel.
pas daarna zeggen wat de andere zadelmaker heeft gezegt.

ben wel benieuwd wat hij zelf over het zadel gaat zeggen.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:51

orsini schreef:
ja dat kan, maar moet eerlijk zeggen dat ik er weinig vertrouwen in heb dat hij het de 2e keer wel goed doet, hij vond zelf nl dat het zadel goed lag terwijl het hartstikke scheef was. Dat is dus het moeilijke, ik ga liever naar een ander eerlijk gezegd. maarja wat doe je dan met de rekening van de eerste? kosten van de 2e eraf trekken ofzo?

Je hebt geen poot om op te staan als je de kosten van de 2e eraf trekt zonder dat je de 1e de kans gegeven hebt e.e.a. te herstellen. Helaas ben ik het afgelopen jaar door praktische ervaring wat wijzer moeten worden en op basis van het juridisch adviestraject wat ik doorlopen heb zou ik jouw situatie de klacht schriftelijk bevestigen aan de zadelmaker en hem/haar de mogelijkheid van herstel geven en samen bespreken op welke manier je bepaalt dat dit herstel goed is uitgevoerd. Als dit herstel niet goed is uitgevoerd hoef je niet te betalen, als het wel is gebeurd betaal je de rekening. Als de persoon in kwestie geïnteresseerd is in een goede reputatie dan zal hij het oplossen door of goed te herstellen of geld te retourneren. Als iemand van slechte wil is - en helaas was dat bij mij het geval - eindig je met eindeloze procedures (momenteel is door mijn advocaat beslag gelegd op de bedrijfs-inventaris en de bankrekening van deze zadelmaker omdat hij nu al een ruim een half jaar weigert een correct zadel te leveren en probeert er onder uit te komen geld te retourneren). Je kan overwegen met de huidige zadelmaker af te spreken een bindend advies van een derde te vragen (zal denk ik wel gevoelig liggen), een thermografische foto te laten maken (hierin zie je exact wat een zadel doet, maar het kost een paar centen), een drukpuntmeting te doen, ik ken een osteopaat die er mee werk (maar een heel volle agenda heeft:) http://www.equinetotaal-webshop.com/ind ... 796.079653 die dat doet en www.greendistance.nl (zie ook viewtopic.php?sid=&f=69&t=576200&view=unread). Mocht je er helemaal niet uitkomen dan heb je in Nederland een gecertificeerde zadelmaster die ingeval van juridisch geschil als getuige op mag treden bij 'engelse' zadels: http://www.ny-international.nl

En zo zullen er wel veel goede adressen zijn denk ik. Ik hoop dat je eruit komt! Een slecht passend zadel heeft zoveel vervelende consequenties. Alle sores rond mijn zadel hebben mij geleerd alleen op uitstekende referenties af te gaan in de toekomst en op goede ervaringen over de service van zadelmakers/leveranciers want er wordt zoveel onzinnige praatjes verkocht in dit vakgebied. Er zijn ook prima vakmensen beschikbaar en daarmee voorkom je een hoop ellende met blessures etc. etc.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 13:56

Maar die man wil toch niet bij haar langskomen, of begrijp ik het verkeerd Verward
Dan kun je hem ook moeilijk een kans geven 'het wel goed te doen'.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:09

dit is een veelvoorkomend probleem
er zijn nl heel weinig ECHT goede zadelmakers
dat heb ik ook ondervonden
ik kan er wel een boek over schrijven Tong uitsteken
zelf rij ik helemaal met mijn paard naar een zadelmaker in Meppel (ik woon ook in ZH)
en ik kom daar al meer dan 10 jaar tot grote tevredenheid
was zo blij dat ik eindelijk iemand gevonden had met verstand van zaken Cool

als ik jou was zou ik het erbij laten zitten en met je zadel naar een andere zadelmaker gaan
want deze krijgt je zadel ws toch niet 100% goed anders had ie dat al gedaan
de kans dat je je geld terug krijgt is heel klein Sigaar
maar 1 ding heb je geleerd, bij deze moet je dus NIET meer zijn Knipoog

een goede zadelmaker hoeft eigenlijk nooit een 2e keer terug te komen
bij de onze is het ook altijd in 1 keer goed
daar hoef ik niet aan te twijfelen

verder het rechtuit probleem
je kan ook met je paard gaan fietsen..
dan kun je je paard hele stukken rechtuit laten draven en zelfs laten galoperen
ik doe het zelfs met de veulens al, worden ze lekker mak van Haha!
Laatst bijgewerkt door unamie op 26-08-06 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:13

Schimmelig schreef:
Maar die man wil toch niet bij haar langskomen, of begrijp ik het verkeerd Verward
Dan kun je hem ook moeilijk een kans geven 'het wel goed te doen'.

Nou ja, de zadelmaker kan wel niet willen, maar je zal hem juridisch gezien wel in de gelegenheid moeten stellen. En als je kunt aantonen dat hij daartoe niet bereid is dan kan je pas de volgende stap nemen. Maar kun je dat niet aantonen dan staat hij stevig en in het ergste geval eist hij gewoon zijn nota op. Er zijn verschillende websites over consumentenrecht en daar staan een aantal regels aangegeven. Helaas is het soms wat omslachtig en ik ben het met je eens dat het in de gegeven situatie moeilijk is om hem een kans te geven en iemand zijn/haar werk niet goed doet als hij op afstand een zadel wil corrigeren. Maar ja.... helaas werkt het toch min of meer zo.

(overigens ging het bij mij over 2000 EUR, als het over enkele tientallen euro's zou gaan zou ik naar een goede c.q. ' echte' zadelmaker gaan. Corrigeren op afstand is al van de zotte lijkt me, zegt al iets over de kwaliteitsnorm van de persoon in kwestie lijkt mij)
Laatst bijgewerkt door Papaya op 26-08-06 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:19

@ Papaya:

De TS zou dus een aangetekende brief kunnen sturen, om hem in de gelegenheid te stellen het zadel te komen aanpassen op de plek?

Mocht hij dat van de hand doen, heb je geloof ik alle reden om niet te betalen.

Het 'incidentje' waar ik het over had betrof een keukenvloer (dus geen zadel, maar wel ongeveer hetzelfde principe).
De vloer was scheef gelegd en er werd dus geweigerd voor de vloer te betalen. Er werd aan de aannemer verzocht de vloer recht te komen leggen, daarna zou hij wel betaald krijgen. Dit wilde hij echter niet en hij ondernam juridische stappen... Vervolgens heeft de rechter hem in het ONgelijk gesteld *LOL*
Hij moest een behoorlijke schadevergoeding betalen, ook kwam er een andere vakman (rekening voor de prutser) Lachen

Zo kan het ook lopen. Dit duurde overgens niet heel lang gelukkig Lachen

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:33

Schimmelig schreef:
@ Papaya:

De TS zou dus een aangetekende brief kunnen sturen, om hem in de gelegenheid te stellen het zadel te komen aanpassen op de plek?

Mocht hij dat van de hand doen, heb je geloof ik alle reden om niet te betalen.

Lijkt me wel een goed plan. Al zou ik het eerst even in mondeling overleg doen en per fax of brief de situatie en de gemaakte afspraken bevestigen. Mondeling werkt altijd wat beter dan direkt op aangetekende brieven te gaan en je kan in een gesprek even aftasten wat de zadelmaker voor mogelijkheden aanbiedt (of niet...).

Maar als hij/zij bij voorbaat weigerachtig is het te komen checken vermoed ik wel dat je sterk staat. Bij een rechtswinkel hebben ze een (kosteloos) inloop-spreekuur en telefonisch spreekuur. Daar zou TS altijd voor de zekerheid nog even kunnen checken of dit voldoende is en hoe de brief het beste geformuleerd zou kunnen worden.
Laatst bijgewerkt door Papaya op 26-08-06 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 14:35

hoi allemaal
bedankt voor jullie reacties. Om alle ellende maar te voorkomen ga ik de zadelmaker dinsdag maar eens bellen. Hoop dat hij dan snel langs kan komen om ernaar te kijken. Wel heb ik besloten dat als het de eerstvolgende keer weer niet naar mijn zin is, ik dus wel eventjes duidelijk ga maken dat ik niet van plan ben om ervoor te gaan betalen. Maarja inderdaad uridisch gezien moet hij de kans krijgen om zijn fout te herstellen, alleen ben ik er niet echt zeker van dat het goed gaat....

Overigens had ik deze zadelmaker als referentie doorgekregen van een bekende dierenarts dus ging ik er eigenlijk wel vanuit dat hij goed werk leverde.
Als hij het de volgende keer niet goed maakt ga ik zeker naar een ander. Alleen de vraag is natuurlijk wie is er wel goed. Is nu al de 2e keer dat ik vervelende ervaringen heb met twee verschillende zadelmakers.

heb de rekening overigens nog niet betaald

allemaal bedankt voor jullie reacties!
Laatst bijgewerkt door orsini op 26-08-06 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 14:36

laatste vraagje: wat nou als hij volhoudt dat het zadel goed ligt en ik het er niet mee eens ben? wat dan????

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:47

Ehm, dan toch even een andere zadelmaker contacteren voor een second opinion? Lachen

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:49

orsini schreef:
laatste vraagje: wat nou als hij volhoudt dat het zadel goed ligt en ik het er niet mee eens ben? wat dan????

Second opinion en hopen dat hij daarmee akkoord gaat. Maar ik zou dat eerst aftasten want als hij maling aan heeft dan heb je wel gelijk, maar doet hij er niets mee.
Misschien aangeven dat je veel mensen in de paardenwereld kent. En veel op fora ervaringen doorgeeft. En suggereren dat het voor jullie beide het maken van slechte reclame toch niet de beste weg is en een compromis zoeken? En dan duimen dat men daar gevoelig voor is ?

Het is een beetje afhankelijk om hoeveel geld het gaat. Maar één ding is zeker: de prijs van de ellende voor jou en jouw paard en de eventuele dierenartskosten als gevolg van blessures ontstaan door een verkeerd zadel liggen doorgaans hoger dan maar een verlies te slikken (als dat tenminste niet al te groot is).

(en het is altijd fijn als je andere paarden en liefhebbers voor deze 'zadelmakers' kunt behoeden!)

l_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 14:53

hij moet het vergoeden hij heeft het verkeerd gedaan dus ik zou hem niet betalen . tenzij hij het weer doet maakrt natuurlijk :p

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 14:56

Papaya schreef:
orsini schreef:

Second opinion en hopen dat hij daarmee akkoord gaat. Maar ik zou dat eerst aftasten want als hij maling aan heeft dan heb je wel gelijk, maar doet hij er niets mee.
Misschien aangeven dat je veel mensen in de paardenwereld kent. En veel op fora ervaringen doorgeeft. En suggereren dat het voor jullie beide het maken van slechte reclame toch niet de beste weg is en een compromis zoeken? En dan duimen dat men daar gevoelig voor is ?

Het is een beetje afhankelijk om hoeveel geld het gaat. Maar één ding is zeker: de prijs van de ellende voor jou en jouw paard en de eventuele dierenartskosten als gevolg van blessures ontstaan door een verkeerd zadel liggen doorgaans hoger dan maar een verlies te slikken (als dat tenminste niet al te groot is).

(en het is altijd fijn als je andere paarden en liefhebbers voor deze 'zadelmakers' kunt behoeden!)

dat is zeker waar, de ellende is alleen dat ik niet het geld heb om en hem en een andere zadelmaker te betalen om een zadel goed te laten liggen. Ben ook echt niet van plan om te betalen voor iets wat ik niet krijg, voordat ik mijn zadel bij hem bracht kon ik er nog heel goed meer rijden, alleen zou het nog net iets beter kunnen liggen. Nu kan ik er niet eens meer mee rijden!!! dat is toch niet normaal.
hou jullie wel op de hoogte wat eruit het telefoongesprek komt dinsdag. ben niet zo goed in dit soort dingen maar ik ga gewoon op mijn strepen staan!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 14:42

nou dat is helemaal mooi zeg, ik vandaag die zadelmaker gebeld en het probleem uitgelegd. Zegt ie doodleuk aan de telefoon, maar het kan niet aan het zadel liggen want dat heb ik rechtgemaakt!!

Nou mooi niet dus, de kussens zijn ongelijk opgevuld en ook nog eens veel te hard. Hij zou wel kijken of hij tijd had om misschien deze week nog langs te komen maarja.......
Nu zegt hij dus als het aan je paard aangepast moet worden dan komen daar wel extra kosten bij kijken.!!! Echt te gek voor woorden. Ik ga toch niet nog eens extra betalen voor iets wat allang goed had moeten zijn! natuurlijk moet elk zadel aangepast worden aan je paard! elk paard is anders hoe dacht hij het anders goed liggend te krijgen?

Nouja ben benieuwd wat hij ervan zegt als ie weer komt, want hij blijft erbij dat het zadel goed lag vorige week, maar als ik het zadel er nu op leg ligt het gelijk al scheef, en dat komt echt niet door een week in de kast liggen hoor!

echt niet leuk dit soort dingen , baal er echt verschrikkelijk van. Weet namelijk ook zeker dat hij er weer voor betaald wil krijgen en ik moet al zoveel betalen terwijl mijn zadel niet eens goed ligt!!!

echt poedersuiker! (om maar even in bokt termen te blijven)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 14:46

Wat balen zeg..mag ik misschien vragen wel zadelmaker je hebt*mag ook via PB*