extra houvast voor buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

extra houvast voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 12:25

dag bokkertjes !

Ik ben nu niet bepaald een voorstander van het gebruik van hulpteugels en zwaardere bitten enzo, maar nu ga ik toch even jullie raad vragen welke hulpteugel/bit ik in dit geval best zou gebruiken.

Mijn paard Beau is een exdraver van 8jaar, hij kan niet zo heel veel en we doen ons best om hem dressuurmatig een beetje de basis bij te brengen, maar we gaan ook heel veel op buitenrit.
Daar is hij echter een gevaarlijk geval, hij komt regelmatig in verzet waarbij hij dan steigert of gaat rennen, als hij gaat rennen en je probeert hem bij te sturen of te stoppen gaat hij naar grachten lopen. Er is echt niets mee te beginnen op zo'n moment, van zodra jij een hulp geeft gaat hij resoluut op de sloot af. Het enige wat je dan kan doen is springen en hem zo stoppen. Natuurlijk is dit een heel gevaarlijke situatie.

voorlopig niet meer gaan wandelen is spijtig genoeg geen optie aangezien onze bak maar af en toe berijdbaar ligt.

Rustig blijven helpt heel soms eens, maar dus niet als hij gaat rennen.
bij steigeren : de logica is voorwaarts drijven maar als je hem aandrijft met je been dan krijg je een nog groter verzet, bij een goed geplaatste tik van de zweep krijg je ook een omgekeerd effect ( hoger steigeren).

De vele tips die ze mij een tijd geleden op RT gegeven hebben blijken ook niet direct iets uit te halen. Ik blijf ze wel toepassen, maar ondertussen blijft het een heel gevaarlijke situatie.

Daarom mijn vraag , welke hulpteugel/bit kan mij helpen zodat ik in die gevaarlijke momenten toch net dat ietsje meer te zeggen heb?
ik rijd nu gewoon met martingaal en dubbelgebroken( rond tussenstuk )bustrens

al heel veel dank !

8nnemiek

Re: extra houvast voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:36

Tegen steigeren zal je denk ik geen hulpteugel of bit kunnen vinden. Misschien eens proberen een mep te geven met een vuist op zn hoofd, zodat ie het idee heeft dat hij tegen een tak ofzo op botste. Ik heb wel eens gehoord dat ze daar dan flink van schrikken en het niet meer doen.. Maar nooit zelf nodig gehad..
Om hem te stoppen als ie er vandoor gaat zou je hem misschien tegen een boom kunnen stilzetten? De eerste keer loopt ie er misschien tegenop, de tweede keer zal ie het wel uit zn hoofd laten! Dat heeft bij mij paard wel gewerkt.
Als je echt een scherper bit wil dan zou je misschien een pessoa bit kunnen proberen met een teugel in de grote ring (dan heeft het geen effect) en een teugel in de laagste ring. Dan kun je die tweede teugel altijd aannemen als je het nodig vind. Het is niet zo goed om constant met zo'n hefboom-bit te rijden omdat ze dan toch gaan wennen eraan en later nog gewoon er doorheen lopen.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 12:39

Mystictinker : als hij gaat rennen en ik probeer hem te sturen loopt hij dus gewoon naar de sloot, dus naar een boom sturen heeft geen effect ( en hij doet het enkel als er sloten in de buurt zijn :S )

Aangezien pessoabitten omhoog schuiven als je de onderste teugel aanneemt, geven ze dan geen druk omhoog, dus nog meer aanleiding tot steigeren? ( dat was mijn bedenking, want ik dacht ook aan pessoa met 2 teugels)

ik weet dat dit vooral een opvoedingsprobleem is, maar ik kan het thuis echt niet oplossen want onze bak is meestal een modderpoel ( het is dan ook niet echt een bak) en voor de dichtsbijzijnde manege moeten we toch weer een halfuur buitenritten.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:25

Wel eens een martingaal gebruikt? Ik weet niet of het zal helpen, en mijn pony steigert niet, maar normaal nam hij altijd een loopje met mij in het bos, en nu heb ik eindelijk wat te zeggen! Maar ik betwijfel of het helpt bij jouw paard. Misschien een slofteugel??

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:03

een pessoa heeft wel een lichte hefboomwerking als je de teugel op de grote ring vastmaakt,omdat het bakstuk aan het ringetje erboven vastzit.
idd denk ik dat een pessoa met 2 teugels wel een hulp kan zijn,dat je de onderste teugel erbij pakt als je paard de kolder in zn koppie krijgt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:20

Ik vind een martingaal of slof wel een beetje eng bij een paard wat steigert.
Als ik een buitenrit maak gebruik ik oop een pessoabit. Ik rij op de bovenste teugel, en inderdaad de onderste teugel als noodrem.

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:25

Ik heb geen oplossing, maar ik zou er zeker geen slof of martingaal aan hangen, want dan kun je omkieperen als hij gaat stijgeren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:39

Mijn fjord had ook kuren. het op de meest onverwachte momenten op een lopen zetten en vervolgens niet meer te stoppen zijn. Toen heb ik er ook een pessoabit ingehangen. Met de bovenste teugel is er inderdaad niks aan de hand. Zodra ze de kop echter verkeerd zet pak ik de onderste en dan is het binnen no time afgelopen. Voor ons heeft dit gewerkt.

Het stijgeren zou ik absoluut niet oplossen met een klap op het hoofd. Het paard schrikt daar inderdaad van, maar dat hoeft niet te betekenen dat ie ook omlaag komt. Het kan zelfs gebeuren dat hij hoger stijgert van schrik en daardoor zijn evenwicht verliest. Kun je hem tijdens de buitenrit niet zodanig aan het werk zetten dat hij al zijn concentratie bij jou nodig hebt? Ook dressuuroefeningen kun je prima buiten doen. Ga bijv. slalommen, en rijd veel overgangen.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 16:50

Misschien helpt het als je samen met een ander paard naar buiten gaat? Misschien blijft hij dan rustiger? Misschien kun je eens ipv een martinggaal een thiedemanteugel proberen (bij het paard van mijn kennis werkte die wel goed, kwam minder snel omhoog en makkelijker te houden, en hij werkt alleen maar als je paard iets wil doen wat fout is). Scherper bit zou ik echt niet doen, waarschijnlijk krijg je alleen maar meer verzet en je creeërt angst door pijn.

Zoek eens uit wanneer hij het precies doet. Doet hij het alleen bij die sloot?? Misschien slechte ervaring en probeer hem op dat punt het af te leren met bijvoorbeeld een brave pony erbij.

Het stijgeren zou ik niet afleren door klap op het hoofd, heb ik inderdaad ook wel eens gehoord, of met een plastic fles ofzo op zijn hoofd slaan, nou ik zou het niet doen... Je wilt hem braaf hebben en ontspannen en niet onder angst en dwang iets laten doen... Zo maak je geen fijne buitenrit...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:40

Als ik jou was zou ik een enkel gebroken kneveltrens aanschaffen. Kan je niet door de mond trekken, en kan hij ook niet zo goed vastpakken als een dubbel gebroken kneveltrens. Verder zit ik te denken aan een slof of martingaal.

Zolang je de slof niet te strak pakt. dus als die braaf is echt los laat, is er niks slechts aan. maar als er wat gebeurd heb je toch wat meer te zeggen. Ik vind dat met zon probleem beter helpen dan een martingaal!

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:49

Een martingaal vind ik persoonlijk ook niet zoveel helpen, als je paard dan gaat rennen krijg je hem nog steeds niet terug. Een slof zou je wel kunnen proberen, dat werkt echt goed tegen het rennen, maar bij steigeren vind ik het toch wel wat gevaarlijk... Misschien kun je een beugelriem ofzo om de hals hangen en de slof daar doorheen halen, dan kan hij niet met zijn benen in de slof vast komen te zitten. En inderdaad goed los laten als hij braaf is.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:06

_karin_ schreef:
Wel eens een martingaal gebruikt?

Citaat:
ik rijd nu gewoon met martingaal en dubbelgebroken( rond tussenstuk )bustrens

Dat zegt ze toch? Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:06

Ik zou er persoonlijk geen hulpteugel aan hangen, aangezien hij steigerd. Lachen
1) Voor het steigeren: Op het moment dat je merkt dat hij ook maar iets omhoog wil komen ruimte aan de voorkant geven en meteen vooruit schoppen (hard!) desnoods nog een mep op zijn hol... geef hem niet de kans om omhoog te gaan. Daarna zal hij waarschijnlijk wel gaan rennen... dus gaan we nu naar onderdeel 2 Haha! Clown
2) Voor het rennen: Je kan wel een thiedemann bitje in doen, met twee teugels eraan, bovenste rij je gewoon op, is ook niet veel scherper als een ander bit. Tweede paar teugels maak je aan de onderste ringen vast, wanneer hij met je aan de wandel gaan pak je deze er bij als noodrem.

Je moet je paard echt hard aanpakken, want zo te horen heeft hij schijt aan je Knipoog Clown
En imo kan je beter eenmaal heel hard en kort optreden (een mep, been, ruk aan de teugels o.i.d.) Dan de hele tijd eraan te moeten werken... dit is voor beide niet prettig Knipoog

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 21:59

Ik zou persoonlijk geen ander bit of een andere hulpteugel gaan gebruiken. Je paard gaat niet voor niets in protest Knipoog. Mijn pony die steigerde ook altijd uit protest (lag ook aan de opvoeding, voor zover ze die ooit heeft gehad). Misschien aan de hand wandelen een ideetje? Zodat hij ook meer vertrouwen in jou krijgt?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 23:10

aangezien mijn paardje bijna niets van dressuuroefeningen kent kan ik hem heel moeilijk "bezighouden" op buitenrit, ik doe mijn best maar daar wordt hij dus nog heter van

we gaan wel vaker met een ander paard mee op buitenrit, het paard staat bij hem op de weide dus hij is er aan gehecht, maar toch doet hij nog lastig als hij samen met dat andere paard is ( die overigens wel braaf en kalm is)

het is niet op 1 bepaalde plaats, het is gewoon overal waar hij liever richting huis gaat, en dus liefst nog een gracht in de buurt heeft om mij op stang te jagen

XchantjuhX : zo ver was ik ook al, heb genoeg ervaring met steigerende paarden, maar hem schoppen of slaan => hoger steigeren. Ik pak hem ook best hard aan enzo, ben niet het type dat veel geduld toont bij zulke gevaarlijke reacties, maar het heeft dus geen effect.

de Rijtechnische tips heb ik al allemaal gehad, dus gelieve zulke tips via PB te geven Ja zodat het hier een beetje ontopic blijft Knipoog
ik vroeg dus echt om een tip rond Harnachement Ja

pessoabit of Thiedemann bit, wat is het verschil? dat lijkt mij ook nog interessant te weten. Ik ken wel beide bitten, maar het verschil in werking en effect lijkt mij wel interessant Ja

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:13

Paljassofie schreef:
Daar is hij echter een gevaarlijk geval, hij komt regelmatig in verzet waarbij hij dan steigert of gaat rennen, als hij gaat rennen en je probeert hem bij te sturen of te stoppen gaat hij naar grachten lopen. Er is echt niets mee te beginnen op zo'n moment, van zodra jij een hulp geeft gaat hij resoluut op de sloot af. Het enige wat je dan kan doen is springen en hem zo stoppen. Natuurlijk is dit een heel gevaarlijke situatie.

haha! Mijn paard doet/deed precíés hetzelfde! Wat een naaistreek hè! Echt hopeloos. Maar bij mij ging het iets makkelijker: gewoon een paar keer flink meppen, zonder dat hij steigerde.

Als ik jou was, zou ik niet met een te sterke hulpteugel of bit gaan rijden, omdat je straks niet meer zonder kan. Ik zou het toch even volhouden met de martingaal en hem flink doorrijden. Als hij in verzet komt; Draven! Dan is het meestal snel weer over. En misschien gaat dat op dat moment niet zo gemakkelijk, alles doen, om hem in draf te krijgen.
Je moet gewoon denken: Ik laat niet over me heen lopen!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 23:15

Martine1232 schreef:
Paljassofie schreef:

haha! Mijn paard doet/deed precíés hetzelfde! Wat een naaistreek hè! Echt hopeloos. Maar bij mij ging het iets makkelijker: gewoon een paar keer flink meppen, zonder dat hij steigerde.

Als ik jou was, zou ik niet met een te sterke hulpteugel of bit gaan rijden, omdat je straks niet meer zonder kan. Ik zou het toch even volhouden met de martingaal en hem flink doorrijden. Als hij in verzet komt; Draven! Dan is het meestal snel weer over. En misschien gaat dat op dat moment niet zo gemakkelijk, alles doen, om hem in draf te krijgen.
Je moet gewoon denken: Ik laat niet over me heen lopen!

nog even volhouden , ik hou het al 8 maand vol Knipoog begin er stilaan genoeg van te krijgen Knipoog
en ik ga echt enkel met een noodsysteem rijden ( zoals dus 2 teugels aan pessoabit of thiedemann) en dan enkel voor buitenshuis. Ja

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:20

Krijg je les? Misschien is dat handig?
Persoonlijk zou ik wat grondwerk gaan doen, en zorgen dat je paard al respect voor je heeft als je naast hem staat.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 23:24

ik had net gevraagd RT-tips via pb te doen, want ik zou graag hebben dat dit topic op HAR blijft staan en niet verplaatst wordt...

join-ups heb ik mij al mee bezig gehouden, en naast het paard is er geen probleem. het grondwerk heeft geen positieve invloed gehad op het rijden. En verder heb ik geen mogelijkheid tot les aangezien onze bak bijna nooit berijdbaar is.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 12:45

niemand meer? Knipoog

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:02

Ik denk dat het toch een combinatie is van rij technische tips en eventueel wat ander harnachment.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 13:04

ja inderdaad, maar ik werk er dan ook rijtechnisch aan, maar ik vraag hier voor een harnachement waarmee ik een zekerheid heb als hij weer flipt. Want rijtechnisch los je dit natuurlijk niet op 1,2,3 op, maar blijft het wel gevaarlijk Ja

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:18

slof kan wel handig zijn als noodrem als hij gaat rennen, als je hem gewoon altijd los hebt hangen en hem er alleen dan bijpakt. Dat is geen oplossing voor het steigeren natuurlijk (dan moet je hem er maar vooral niet bijpakken Knipoog ) maar als noodrem kan het wel... pessoabitje met 2 teugels kan ook, heeft een ander soort werking maar kan ook werken (en ook daarbij natuurlijk normaal gesproken de 2e teugel er niet de hele tijd aanhouden) succes ermee iig.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 13:26

is die slof gevaarlijk als hij dan steigert?
en pelhamstang met 2 teugels?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 13:29

ik twijfel nu dus nog tussen :
*slof ( maar twijfel aan gevaar met steigeren enzo)
*pessoa met 2 teugels
*thiedemannbit " " "
*pelham " " " (stang, geen gebroken versie)

ik twijfel aan die pessoa aangezien die enkelgebroken is = notenkrakereffect

iemand hierrond nog exactere info? of nog een andere optie?