Zadelmarkt-zadel in stukjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zadelmarkt-zadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:02

Beste Bokkers,

Afgelopen week heb ik de kans gehad om een zadelmarkt-zadel ( type UNCELTOM) uit elkaar te slopen ( Vork Haha! ) !
Het zadeltje was van Odje, en zij is er ook bij geweest. ( zij heeft dit zadel gehad van een stalgenoot, echter nooit gebruikt!)

Aangezien hier vele topics lopen over goedkope zadels, waaronder die van zadelmarkt, alle aanverwanten leveranciers, die dat spul ook verkopen, en regelmatig een welles- en nietesspelletje ontstaat over de kwaliteit van zo'n zadel, leek mij dit wel een ludieke manier om erachter te komen wát er nu precies in zo'n zadeltje zit.

Tevens ontdekte ik vorige week deze link: de naakte waarheid over een westernzadel , en dus was ik nog meer gemotiveerd om een Engels zadel te slopen !

Het gaat om dit type zadel:
Afbeelding
geheel merkloos, stond geen plaatje in, 17" vzh.

Ik had alleen een scherp zakmes bij mij ( menner, he Knipoog ) , dus dat werd met liefde in de stiksels gezet.
Het was uiteindelijk nog een flinke klus om dat alleen met een zakmes te doen, maar, het vorderde zo:

Hier heb ik de kussens verwijderd, en kijk je dus tegen de boom aan:
Afbeelding
Zoals je al ziet, hout en verroest ijzer..

Hier heb ik het leer, wat nog op de boom zat, verwijderd, en kijk je dus tegen de opbouw van de boom aan:
http://img204.imageshack.us/img204/4526/zadel6yu6.jpg

Aangezien ik weinig tot geen geduld heb Bloos , en zeer benieuwd was naar wat eronder het zitvlak zat, heb ik gewoon het mes erin gezet, en ontdekte mooi wit schuim, voor de zachte bips.... dit was gewoon een opmaat gesneden stuk piepschuim wat onder het leer wordt geplaatst:
http://img201.imageshack.us/img201/2254/zadel7nv8.jpg

Hier zie je hoe de singelstoten 'vast' zijn gemaakt, gewoon een paar spijkers in de boom, maar check vooral hoe goed die vastzaten ( dit heb ik echt niet zelf gedaan Tong uitsteken )
http://img92.imageshack.us/img92/4272/zadel9ns9.jpg

Helaas was aan de andere kant precies hetzelfde laken en pak...
http://img183.imageshack.us/img183/2857/zadel17kp7.jpg
Toch wel een lekker veilig idee dat de singel iig zo los kan....

Dan de 'kale' boom, die zwarte band, waar dus ip de singelstoten aan zitten, was er ws voor de sier opgezet, want zoals je hierboven kan zien, zitten ze met spijkertjes vast..
http://img245.imageshack.us/img245/9088/zadel10tf8.jpg

en de kopijzer-kant: ( bewogen foto.. Boos! )

http://img201.imageshack.us/img201/7783/zadel11ll7.jpg
Het 'ontdekken' waarvoor de dekensingelstof nog meer voor gebruikt werd ( die rood met groen en geel met groene banden) was wel leuk.
Wat die precies voor nut hebben, vering?, werd mij niet geheel duidelijk, want de rek was er volledig uit.

De boom zelf is in elkaar gefabriceerd door iemand met een hoop liefde voor ijzers en stukjes hout, want er was van alles opgelijmd en geschroefd..
Het hout was van het alom geprezen 'waaibomen-hout' , ws hoeft zo'n zadel maar 1x te vallen en je hebt de splinters in je kont of je paard zitten..

Dan de vulling, na het zien van enkele topics van bokkers die harnassmaker aan het werk hebben gehad op stal, was ik zeer nieuwsgierig wat ik allemaal zou vinden, maar er kwam wol (-achtig iets) uit!
http://img201.imageshack.us/img201/646/zadel13ll3.jpg

Ik was alleen iets te enthousiast met het eruit halen, het kwam er als plak uit, en de stukjes die je op de foto ziet, heb ik dus met mijn vingers gedaan.
In ieder geval ademde het wol ( -achtige spul) totaal niet meer, het was behoorlijk dood..

Dan het zweetblad, wat zit er toch onder het kniestuk? ( slechte foto) wederom het piepschuim!
http://img201.imageshack.us/img201/959/zadel14rx3.jpg

Hier een close-up van het schitterende geperste leer:
http://img201.imageshack.us/img201/7421/zadel15mc3.jpg
het voelt en ruikt echt als karton!

Al met al was het leuke ervaring, uiteraard in mijn vingers gesneden, maar waar gehakt wordt, vallen spaanders.. Haha! Haha!
Het viel mij vooral op hoe ongelooflijk veel spijkers eruit kwamen, ik denk dat ik in het hele zadel wel 100 spijkers heb gezien, en dan allemaal verroest!

Ik heb zelf (nog) niet zo enorm veel verstand van kale bomen, etc etc, dus mocht er iemand nog meer dingetjes ontdekken op de foto, commentaar is welkom! Learing all the time, zeg ik maar.

Een ding weet ik wel, zuks zal ik dus nooit kopen, gooi er nog liever een fietszadel op Haha! Haha!

Gr Marjolein

Nickytje

Re: Zadelmarkt-zadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:07

Jezus... Ik mag er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren als die singelstoten loskomen..
Dan tel ik toch liever wat euro's meer neer voor een degelijk zadel.

Het is wel een keer leuk om zo'n zadel is van 'dichterbij' te inspecteren..
Ik heb er ooit aan gedacht om een keer een afspraak te maken met Zadelmarkt, maar
door slechte ervaringen te lezen heb ik het snel uit m'n hoofd gehaald. Als ik dit zie, gelukkig maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:16

Nickytje schreef:
Als ik dit zie, gelukkig maar!

Dat is eik een beetje de bedoeling van dit topic... Vork Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:20

Geweldig dat je dit zadel uit elkaar hebt gehaald en de foto's op bokt hebt geplaatst!!!

Voor mij een goede reden om geen zadelmarkt-zadel te koop. De boom, vulling, spijkers, geperste leer, vering in de boom doe mij maar een kwaliteitszadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:21

Het was ook echt leuk om te doen... hopelijk krijg ik geen ZM-ers achter mij aan, aangezien die hier, volgens mij, ook wel eens op bokt huizen, maar ik heb een rechtsbijstand, dus kom maar op! Haha! Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:25

Waren die stoten niet op dat stukje band genaaid en waren de spijkers er niet alleen voor om het band op z'n plaats te houden?

In veel zadels wordt met spijkers gewerkt. Bijvoorbeeld om de zweetbladen vast te zetten. En ook de kop van de boom, daar waar het hout en het metaal aan elkaar gemaakt worden zitten een soort spijkers/bouten die de boel bij elkaar houden.

Maar je ziet wel kwaliteitsverschil tussen de bomen van zadelmakrt en de bomen die op www.daaleman.nl staan.
Afbeelding
Overigens, een soort piepschuim als zitting verbaast mij niets, het hoeft immers niet mooi te zijn, maar slechts functioneel. Was het een foam, of echt piepschuim (van die bolletjes)?

Wat je hier ook kunt zien is als je de boom smaller of breder maakt, dan verander je het kopijzer, maar op het hout komt dan spanning te staan. Dit is 1 van de redenen waarom een boom verbreden onverstandig is. Ook de dure merken hebben nog altijd een boom van hout met metaal (maar wel van betere kwaliteit)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:26

wow!! echt intressant om eens zoiets te zien zeg! en wat een spijkers zeg Nagelbijten / Gniffelen

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:29

zadelmarkt heeft verschillende leveranciers.
verschillende kwaliteiten dus.
dus ik blijf erbij dat de meeste spullen van zadelmarkt van goeie kwaliteit zijn.
de hoofdstellen zijn uitstekend!

chicolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:31

germie schreef:
Overigens, een soort piepschuim als zitting verbaast mij niets, het hoeft immers niet mooi te zijn, maar slechts functioneel. Was het een foam, of echt piepschuim (van die bolletjes)?

dat is van foam als je goed kijkt.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:33

germie schreef:
Waren die stoten niet op dat stukje band genaaid en waren de spijkers er niet alleen voor om het band op z'n plaats te houden?

Ook de dure merken hebben nog altijd een boom van hout met metaal (maar wel van betere kwaliteit)

Eerste vraag, nee, band was erop getimmerd met, jawel, spijkers.

FOAM, zo heet het! Ik was de naam ff kwijt! En ik snap je vraag wel, in mijn Prestige zit ook een stuk schuimrubber.

ja, ik weet het, stübben heeft ( of had?) ook altijd houten bomen, niets mis mee, maar dit was echt schraagjes-hout.

Op zich zijn spijkers natuurlijk nodig bij een zadel, maar, ik neem aan, dat de betere merken rvs-spijkers gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:33

chicolover schreef:
dus ik blijf erbij dat de meeste spullen van zadelmarkt van goeie kwaliteit zijn.

Dat snap ik ook wel, en dat geloof ik ook heus wel, alleen een hoofdstel kan niet zoveel schade aanbrengen als een zadel natuurlijk...

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:34

jeetje..

Ik ben súper blij dat ik een kwaliteits zadel heb. Ik vind dit echt rommel!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:34

Jeetje, indrukwekkend om te zien! Bloos!

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:36

Het ziet er mij vooral niet erg zacht uit voor de paarden. Amai...je verschiet hier inderdaad voor minder van.
Laatst bijgewerkt door Floress op 25-08-06 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:37

ik vind het nogal meevallen eerlijk gezegd...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:41

Karoliefje_ schreef:
jeetje..

Ik ben súper blij dat ik een kwaliteits zadel heb. Ik vind dit echt rommel!

nou helemaal met je eens karolien. moet er niet aan denken om dit op mijn paards rug te leggen.. damned, volgens mij zit dat echt dramatisch. geef mij zoiezo een merk zadel!

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 18:44

chicolover schreef:

hier ben ik het mee eens en als je je zadel niet vaak gebruikt zoals mijn zusje dus bij haar pony valt het allemaal wel mee als het zadel maar goed ligt. het oude zadel had een gebrokken boom en de spijkers staken er bij uit en dit was wel een merk zadel... dus het valt allemaal wel mee hoor.

maar als je nou echt intensief rijd kun je denk ik beter wel een zadel van wat duurdere en betere kwaliteit nemen. ik heb voor mijn pony een br en voor mijn andere een wintec

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 19:01

welsje14 schreef:
maar als je nou echt intensief rijd kun je denk ik beter wel een zadel van wat duurdere en betere kwaliteit nemen. ik heb voor mijn pony een br en voor mijn andere een wintec

En daar ben ik het niet helemaal met je eens. Zelfs voor 1x in de week een uurtje buitenrijden is een goed kwalitatief en goed passend zadel hard nodig. Rugklachten bij paarden kan je beter voorkomen dan genezen Ja

Ik vind het wel grappig dat iedereen nu ineens zadels uit elkaar aan het halen is. Zo kom je wel achter de harde waarheid van de kwaliteit van verschillende merken zadels. Maar mijn eigen zadel laat ik toch liever heel Knipoog

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:13

Daaronder moet je wel een héél dik dekje en een lekker schapenvacht bontje hebben volgens mij wil het paard het ook prettig vinden op zijn rug. Lachen

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:26

_karin_ schreef:
Daaronder moet je wel een héél dik dekje en een lekker schapenvacht bontje hebben volgens mij wil het paard het ook prettig vinden op zijn rug. Lachen

Als je zo'n dik dekje hebt gevonden zit je wel een 20 cm hoger op je paard Nagelbijten / Gniffelen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:32

Jemig, dat is schrikken. Bloos!
Zo'n zadel komt dus echt NOOIT op een paard dat ik ken.
Erg goed van je dat je de harde waarheid laat zien. Top! OK dan!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:39

erg gaaf om te zien. Het heeft flink wat risico's als ik deze schamele onderdelen bijelkaar zie. Hoewel roest in mijn ogen geen problemen op zou kunnen leveren (toch?) zijn de spijkers zelf in mijn ogen behoorlijk eng

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:39

Heel interessant.
Vind het toch wel heel erg dat ik een soortgelijk zadel op mijn pony heb gehad..
Maargoed, hier leert men alleen maar van.
Ben benieuwd naar een reactie van een 'echte' zadelexpert. Lachen

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:19

OMG OMG Bloos!

Niet te geloven zo iets. Arm paard die zoiets op de rug heeft gehad.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:25

Wauw, goed gedaan zeg!