DK-zadel (Dan Kroetch) info/ervaring gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tadeu

DK-zadel (Dan Kroetch) info/ervaring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 11:50

Hallo,

In verband met de moeilijke rug van mijn paard (rondgeribd, korte rechte rug, flinke schouders en geen schoft) ben ik op zoek naar goed passend zadel. Ik werd geattendeerd op de DK-zadels (Dan Kroetch). Graag zou ik meer informatie over zijn zadels willen van degene die zo'n zadel hebben gekocht (prijs, duur levering, aanmeting en ligging).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Renate

Anoniem

Re: DK-zadel (Dan Kroetch) info/ervaring gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:53

Tadeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 13:32

Dank. Had al gezocht met de zoekfunctie, maar deze link kwam er niet uit. Ik weet dat de zadels aan de prijs zijn; ik had een bedrag van EUR 3.600 gehoord. Maar ja, als je al zoveel zadels hebt gekocht en uiteindelijk niets past, zou ik met EUR 3.600 goedkoper uit zijn geweest.

Een andere vraag: stel je laat een zadel ombouwen van wol naar lucht. Kan men er dan vanuit gaan dat zo'n zadel dan altijd past? Je hebt toch ook nog met een boom te maken die zou moeten passen en het zadel op zich (zitting etc.). Het lijkt me dat je sowieso een passend zadel moet hebben wil je die om laten bouwen naar lucht??

En daarmee kom ik tot de volgende vraag: hoe zou het dan kunnen dat de DK-zadels wel passend gemaakt kunnen worden voor rondgeribde paarden?? Wat is het geheim(?) van deze zadels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:43

Tadeu schreef:
Dank. Had al gezocht met de zoekfunctie, maar deze link kwam er niet uit. Ik weet dat de zadels aan de prijs zijn; ik had een bedrag van EUR 3.600 gehoord. Maar ja, als je al zoveel zadels hebt gekocht en uiteindelijk niets past, zou ik met EUR 3.600 goedkoper uit zijn geweest.

Een andere vraag: stel je laat een zadel ombouwen van wol naar lucht. Kan men er dan vanuit gaan dat zo'n zadel dan altijd past? Je hebt toch ook nog met een boom te maken die zou moeten passen en het zadel op zich (zitting etc.). Het lijkt me dat je sowieso een passend zadel moet hebben wil je die om laten bouwen naar lucht??

En daarmee kom ik tot de volgende vraag: hoe zou het dan kunnen dat de DK-zadels wel passend gemaakt kunnen worden voor rondgeribde paarden?? Wat is het geheim(?) van deze zadels?

Het ombouwen van een zadel van wol naar flair, zal natuurlijk als eerste vereiste hebben dat de boom past. Je past immers alleen de kussens aan. Dus daar heb je gelijk in.

Ik denk dat er voor elk paard een passend zadel te maken is. Ik heb zelf een Prestige TD op een hele ronde fjord liggen, onlangs nog nagekeken door een goede zadelmaker, en het ligt nog steeds prima.
Dat DK de zadels wel passend zou kunnen maken, zal te maken hebben met marketing. Het is natuurlijk een heel erg groot bedrag wat je neertelt voor een zadel, dus dan moet het ook het idee geven dat het altijd past.
Zoals je in het topic leest is de prijs belachelijk hoog.

Er zit hier iemand op bokt, die verkoopt FleurdeLys-zadels, hij heet Micha, miss kan je hem eens peebee-en, deze zadels worden namelijk ook helemaal van de grond af op de zit en het paard gefabriceerd, en, volgens mij, zijn die een stuk goedkoper.

Laat je niet verleiden door een mega-duur zadel te gaan kopen, er zijn heel wat wegen die naar Rome leiden, en het hoeft echt niet de hoofdprijs te kosten.

Tadeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 14:27

Ga er ook vanuit dat er een zadel moet zijn wat zal passen, maar voordat je bij DAT zadel en DIE zadelverkoper bent, ben je al vele EUR lichter en het vertrouwen is nog ver te zoeken.

Van Fleurs de Lys-zadels heb ik gehoord, maar nog geen 'Bokkers'-ervaringen vernomen. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Heeft er iemand zo'n zadel laten aanmeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:43

Ik snap wel wat je bedoelt, hoor, ben zelf ook zo bezig geweest... het is een drama, totdat je het zadel hebt gevonden, en dan ben je eik alles al weer vergeten ( t' is net je rijbewijs halen Haha! )

Tadeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 14:50

Tja, rijbewijs of zwangerschap/geboorte.... Schijn je ook te vergeten als het voorbij is.... Heb daar gelukkig geen ervaring mee.

Maar het is wel iets om moedeloos van te worden. Mag ik je vragen waar jij je zadel uiteindelijk hebt gekocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:45

Ik heb mijn zadel bij een, toen, plaatselijke ruitersportzaak aangeschaft, deze man was een van de weinige die Prestige dealde, en ws een goed kontrakt met deze fabrikant, en bijzonder enthousiast was over de pasvorm. Ik wilde een stübben, maar dat kon volgens hem niet, dus het werd een Prestige, vond het zadel niet mooi, maar het zal wel heel goed.
Hij heeft de rug van mijn paard opgemeten en dit alles, in een speciaal formulier, naar Italie gestuurd.
Nu heb ik het zadel al bijna 9 jaar, en ben er nog steeds tevreden over, kwaliteit is het ook zeker.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:51

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar als je overweegt een nieuw zadel te kopen en je bent bereid wat dieper in de buidel te tasten dan gemiddeld... Neem dan ook eens contact op met Arie Boer over het Wow-zadel. Daar zit standaard Flair ingebouwd en heeft bovendien ook nog een hoop andere voordelen als een verwisselbare voorboom, een flexibele boom, verwisselbarte zweetbladen en echt een ongekende schoudervrijheid voor je paard. Het is ook echt voor 100% van de paarden op maat te maken. Er loopt een actief topic over dit 'wonder'zadel.

Tadeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 10:24

Mrijn, dank voor je reactie. Ik ben inmiddels al zover dat ik bereid ben in de buidel te tasten voor een goed passend zadel. Kun jij een indicatie geven van de prijzen van deze zadels. Heb jij zelf ervaring met Arie Boer?

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:03

Passionato hier op bokt heeft een Dan Krutsch zadel.
Imke schellekens-bartels rijdt er zelf overigens ook met een.

Vorig jaar heeft hij een lezing en demo gegeven met zijn zadels. Ik vond het allemaal indrukwekkend uitzien. Maar de zadels zien er goed uit en hij heeft zuper goed nagedacht over de opbouw van het zadel! Bredere boom voor de zitbeenknobbels van vrouwen die verder uit elkaar staan, flexibele boom, breedte van de boom is aanpasbaar.
in de kussens zit neit alleen lucht maar ook schuimrubber zodat je neit gaat stuiteren.
Een keer in het half jaar komt hij zelf langs op het zadel weer aan te passen aan het paard!
Misschien een duur alternatief, maar als er echt niets anders op zit is dit een optie.
het schijnt dat hij op ieder paard een zadel kan aanpassen. Je kunt hem ook eens langs laten komen en zo een zadel proberen, bevalt het niet, dan is het ook neit erg!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:14

het zijn best aardige zadels, maar 1000 euro te duur voor wat ze qua kwaliteit bieden. maar da's mijn mening.
succes met zoeken naar een goed passend zadel! heb je de mannen van www.bestfitzadeslervice.nl al gevraagd? als zij het niet kunnen, kan niemand het denk ik... sterkte!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:15

@ Floor01: Haal je nu geen 2 dingen door elkaar? Of heeft een DK zadel ook een verwisselbare boom en lucht in de kussens?? Volgens mij heb je het over een Wow-zadel.

@Tadeu: Een Wow-zadel kost 2400 euro. Hiervoor kan je het laten maken in elke kleur die ze hebben (of in 2 kleuren, zoals ik heb laten doen), je krijgt er 1 boombeugel bij en je krijgt speciale beugelriemen en beugels. Arie komt op afspraak langs met een testzadel dat hij ter plekke aanpast op jouw paard en op jezelf zodat je er uitgebreid mee kan rijden. Dat aanpassen gaat heel simpel met een luchtpomje en hij kan je ook goed het verschil laten voelen van net iets meer of net iets minder lucht in de kamers. Ook kan je verschillende zweetbladen proberen als je nog twijfeld over het type wrong.
Daarna besteld hij het zadel voor je en 6 weken later komt hij weer langs om het helemaal op je paard aan te passen.

Arie is echt een vakman en daarbij nog onwijs aardig ook! Zijn vakmansschap blijkt wel uit het feit dat hij als docent is gevraagd bij de eerste zadelmakersopleiding die nederland (binnenkort) heeft.

Tadeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 16:13

We worden steeds iets wijzer, maar nu de meest wijze beslissing nemen....... Dank voor jullie reacties.
Ik heb helaas geen goede ervaring met Bestfit gehad.....

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:29

De Dk zadels hebben zowel lucht in de kussens en een aanpasbare boom, geen verwisselbare.
Hij heeft een speciaal apparaat waarmee hij de boom zelf op maat kan maken, hij hoeft dus niet vervangen te worden.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 23:43

Met maatwerk zadels van o.a. Fleur de Lys of bijv. de Zaldi zadels heb ik goede resultaten geboekt en gezien bij anderen.
Met name bij dit type paarden een uitkomst

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:22

DK is denk ik ook een naam die je betaald aangezien de zadels kwalitatief niet beter zijn dan de A merk zadels
voor een paard met een probleemrug (maar ook voor "gewone" paarden) zou ik een wow zadel bij Arie boer kopen
óf naar zadelmakerij van Triest gaan in Meppel
de laatste optie is ws de goedkoopste
van triest is zeer vakkundig en niet commercieel
en ik ken eigenlijk geen mensen die slechte ervaringen hebben over zijn werk
ik kom er al meer dan 10 jaar tot grote tevredenheid
voor mij geen andere zadelmaker meer Cool
hij bouwt ook flair in
wij hebben zelf 2 flair zadels en die bevallen uitstekend

een zaldi zadel zou ik nooit nemen op een breed en rondgeribd paard
heb er zelf ook geen goede ervaringen mee...
en wij hebben vrij brede paarden die buiten de standaard boom-maat vallen

is je paard ook weggevallen qua schoft/rug bespiering?
Laatst bijgewerkt door unamie op 25-08-06 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:28

foutje Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door unamie op 25-08-06 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 08:28

3 dubbelpost Clown

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:35

iemand bij wie ik op stal stond had er 1, maar om nou te zeggen dat ik het een geweldig zadel vond.. nee.. heb er niet opgereden hoor.. maar de moeite e.d die ervoor gedaan is zou ik het geld er niet voor over gehad hebben.