Bit bij pony op manege

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KingSter

Bit bij pony op manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 20:46

hallo,
ik heb even een vraag en ik hoop dat hij hier goed staat. Haha!
bij ons op de manege hebben we een pony en mijn lesgeefster heeft gezegd dat zijn bit te groot is.
Nu vroeg ik me af wat voor bit hij dan nodig heeft.
er zitten vast veel meer dingen bij die er mee te maken hebben dus als jullie tips of iets hebben graag, want we willen het beestje graag helpen.
groetjes rona

Annetje

Re: Bit bij pony op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:47

Hij moet wel het zelfde bit hebben misschien, maar gewoon een maatje groter.
Je hebt bitten voor een shetlander en een voor shires en natuurlijk heeeeeel veeeel tussenmaten. Een shetlander heeft een smallere neus dan een shire en daarom ook een kleiner (dus korter) bit nodig.

Duidelijk zo? Lachen

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:46

Moet de manege er niet zelf voor zorgen dat de paarden met goed passend tuig rondlopen? Bloos
Maar ik zou een ander bit erin hanger (maatje kleiner dus) en kijken of deze goed zit en dan opmeten en zo een kopen Knipoog

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:17

Ik zou idd ook niet een bit gaan kopen voor een manegepaard. Daar hoort de manege zelf voor te zorgen. Een goede manege is zuinig op z'n paarden en zorgt voor passende spullen.
Je kunt idd, zoals hierboven staat, een kleiner bitje nemen en die dan passen en opmeten, maar je kunt ook de mond van de pony opmeten. Hoe je dat precies doet zal je instructrice vast wel kunnen uitleggen en misschien wil ze je er bij helpen.