Lamswollen onderlegger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kenzo

Lamswollen onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 18:12

Er zijn hier al meerdere topics over geweest kan ik terug lezen met de zoekfunctie alleen heb ik nog wel wat vragen. vandaar dat ik nu ook een nieuw topic open.

Voor mijn merrie wil ik kraag een lamswollen onderlegger kopen. (zonder zweetbladen)
Nu ben ik aan het rondneuzen op internet en heb in ook de ruitersportzaken in de buurt al bezocht hiervoor. Ik zie zoveel merken en voel duidelijk het verschil. Ik zou graag willen weten welke jullie hebben voor je paard en hoe die bevalt. Blijft die mooi na het wassen? ligt je zadel anders? etc. Het moet namelijk niet zo zijn dat als ik er een koop, dat mijn zadel ook meteen anders gaat liggen.

Even uitleggen waarom ik hem wil aanschaffen. Mijn merrie rijdt ik momenteel goed over de rug. Dit is iets wat zij jaren nooit heeft gedaan. Nu zie ik tijdens het poetsen dat ze op haar rug op de plek waar de kussens liggen haar haren doffer worden. Ze is niet veel gevoeliger dan voorheen. Ik heb hier al een zadelmaker bij gehad en die zeg dat het zadel goed ligt!! Hij klappert niet en druk niet extra op de rug etc. Het zadel ligt dus goed op de rug... Het probleem was alleen dat ik haar meer over de rug moest rijden en dat doe ik nu. Alleen krijgt ze nu een doffe plek op haar rug.

Misschien herkennen mensen dit en raden ze me iets anders aan. Ieder advies ik welkom!!

Ulmi

Re: Lamswollen onderlegger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:15

Ik heb er 1 van Harrys horse, je zit (voor mijn gevoel) wel altijd iets hoger dan zonder onderlegger. En vergeet niet goed aan te singelen want anders gaat je zadel schuiven. Die van harrys horse zijn €55,- en mooie kwaliteit. Ze blijven erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:21

Kenzo schreef:
Ik heb hier al een zadelmaker bij gehad en die zeg dat het zadel goed ligt!!

Puur uit nieuwsgierigheid, wie heb jij als zadelmaker? ( je woont redelijk in de buurt)

Vwb de onderlegger, ik heb een flink bontschabrak gehad, en die vernauwde de kamer behoorlijk. Het was een dure..

Ik denk dat je met een goedkope, dus die van bv HH, net zo goed uit bent, dan met zo'n half schaap.
Je legt hem, neem ik aan, toch wel onder je schabrak, he?

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 18:44

Bitch schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, wie heb jij als zadelmaker? ( je woont redelijk in de buurt)

Ik heb Tom of Ton van de Brink laten komen.

Ik weet nog niet hoe ik hem neer leg. Als ik naar foto's kijk op bokt dan hebben mensen hem over hun dekje heen. Lijkt mij ook beter voor de rug want anders krijg je een rare verdikking. Snap je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:03

Die zadelmaker ken ik niet, ik dacht nl. dat het een ander was, uit de buurt, maar gelukkig is dat hem niet...

Als je hem op je dekje doet, heeft het geen nut voor het gebruik waarvoor jij hem wil gebruiken.

Anders zou je net zo goed een polypad kunnen nemen, die zijn ook zeer goed drukverdelend en ademend, en direct op de rug te plaatsen.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 19:05

Ik heb een polypad maar vind dit geen fijne pads...Vanwaar het niet nut hebben als ik hem erop doe. Waarom doen andere mensen dit dan wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:14

Ooit heeft er in de BIT een test gestaan over onderleggers.

Deze test werd uitgevoerd op de bok van de stübbenfabriek, met dito zadels. Hierbij werd gekeken naar de drukverdeling en de luchtdoorlating.
Polypads ( de echte) kwamen als beste uit de test, en daarna de schapenvachtbontjes.

Ik heb ook polypads voor onder het tuig, vind het superdingen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:20

Ik heb de gene van hh. Ik wilde er een met een ruggegraatvrijheid. Zodat het de kamer niet smaller zou maken. Maar wilde wel het drukverdelende effecht van het bontje. Mijn paard is al wat ouder. En heeft een uitstekende ruggegraat. Vond het dan een prettiger idee om er een bontje onder te leggen. Ook omdast het de druk beter verdeeld en de schokken van de ruiter op vangt.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:00

Kenzo schreef:
Bitch schreef:

Ik heb Tom of Ton van de Brink laten komen.

Ik weet nog niet hoe ik hem neer leg. Als ik naar foto's kijk op bokt dan hebben mensen hem over hun dekje heen. Lijkt mij ook beter voor de rug want anders krijg je een rare verdikking. Snap je?

Waarom zou je er nog een dekje onder leggen? Dat wordt alleen maar slechter voor haar rug, de kamers vernouwen als een idioot en zo komt je zadel alleen maar slechter te liggen. Er zijn al veel discussies over gevoerd, misschien moet je daar eens naar op zoek gaan..

Kijk anders eens hier, gaat over bontsjabrakken.

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:31

Ik heb ook een HH onderlegger. Mijn paard is met aansingelen 1 gaatje "dikker" dan zonder bontonderlegger. Check wel eerst even (misschien kun je zo'n onderlegger lenen) of er wel voldoende ruimte is in de kamer voor de onderlegger. Eventueel zou je kunnen kiezen voor een bontchabrak mét zweetbladen en het gewone dekje weglaten.