Het gaat mij vooral om wit onderlegde neusriemen waar in de porieën en nerfjes wat hardnekkig vuil blijft zitten, het zijn neusriemen van betere merken dus ik zou graag reacties ontvangen van mensen die uit ervaring spreken voordat ik ze waag een agressieve schoonmaak methodes.
Ik heb pas geleden een wit onderlegde neusriem voorzichtig met witte schoensmeer wat bijgewerkt. Volgens mij is 'wit leer' altijd wit geverfd, in ieder geval bij die neusriem van mij begon de verf op verschillende plaatsen wat los te laten. Dan heeft een schuursponsje of bleekmiddel ofzo geen zin natuurlijk.
Het verf is er niet af? Dan krijg je het niet meer spierwit.
Zelf gebruik ik zadelzeep en wrijf dat er goed in. Meer durf ik eigenlijk niet aan. Bijverfen zou ik niet doen. Ik heb ervaring met Tiger zwarte lederverf en dit droogt je leer enorm uit, het wordt er niet beter en mooier op.
Tandenborstel met zadelzeep voor de lastige plekjes en vervolgens een doekje met wat spiritus. Daarmee poets je de verf er niet af, maar het maakt wel goed schoon.
Zadelzeep gebruik ik altijd al meerdere malen per week voor het 'normale' onderhoud.
De spiritus heb ik geprobeerd op een vergeelde Passier neusriem, daar zag je geen verschil op. Een Döbert neusriem waar je hele kleine zwartige nerfjes op ziet werd er juist gelig van en de nerfjes werden niet schoon / wit, blijkbaar is het dus geen vuil.
Cif zou ik kunnen proberen, maar dat is toch ook een schuurmiddel en ik heb dus niet het idee dat het om vuil gaat maar om een stukje slijtage/verkleuring. Ik zal dus waarschijnlijk met een kleurmiddel in de weer moeten, wie weet moet ik toch eens informeren bij een schoenmaker?