wat is zachter: enkel/dubbel gebroken bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

wat is zachter: enkel/dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 11:55

Voor mijn nieuwe hoofdstel wil ik graag een nieuw bit. Ik heb nu een hele simpele enkel gebroken bustrens. Ik vroeg me af of een dubbelgebroken bit nog zachter is voor het paard. Welke bitten zijn nog meer gewoon fijn voor het paard?
Werkt een D-trens en een watertrens juist harder in?

Daisies

Re: wat is zachter: enkel/dubbel gebroken bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:01

Dubbel gebroken bit is zachter Lachen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:03

jep dubbelgebroken is zachter, het notenkraak effect wat je met een enkelgebroken bit vrij sterk hebt is met een dubbelgebroken bit een stuk minder (net helemaal weg).

Een D trens ligt veel stabieler in de mond voor je paard dan een watertrens...wil je het helemaal 'goed' doen qua stabiliteit dan kom je bij een kneveltrens.

Mijn ervaringen met nog fijnere bitten zijn Mylers...ik ga nu niet weer het hele verhaal uitleggen waarom maar met de zoekfunctie van bokt of www.mylerbits.com weet je al een stuk meer. Haha!

Succes!

maaike13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:09

Dubbel, vormt zich beter in de mond als je begrijpt wat ik bedoel !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:29

Ik lees wel vaak dat paarden een dubbelgebroken bit minder makkelijk kunnen vastpakken dan een enkelgebroken..
Is dat zo? Weet iemand ook waarom dan?

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 23:51

@ MT : mijn hafje pakt idd haar dubbelgebroken bit makkelijker vast dan haar enkelgebroken... Ik denk dat dit is omdat de dubbel gebroken meer kan bewegen Knipoog

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 00:00

Dubbel idd, ik rijd zelf met een dubbelgebroken bit van argentaan.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 10:11

ik heb gekeken naar een dubbelgebroken bit bij Harry's Horse, maar ik vond die die mondstukken erg dun. Dat maakt het dan weer scherper denk ik toch? Ik wil wel een wat zachter, dus dikker, bit hebben.
deze is dat: Afbeelding
Weten jullie een goed dubbelgebroken bit wat niet te dun is?
En het materiaal maakt dat nog wat uit? Koper, RVS of Aurigan? wat is het verschil?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:55

Een dun mondstuk is fijner voor de mond zelf (er is weinig ruimte voor een bit) maar als je er mee rijdt krijg je wel meer druk op een kleiner oppervlak waardoor het bit scherper inwerkt.

Ik rijd op dit moment met een dunne (14 mm) dubbelgebroken watertrens van RVS en mijn paard loopt er super op, ze vindt een dun bit veel fijner en loopt er lekker op te kauwen en schuimt er goed op. Ja

Argentaan bevat 60% koper en heeft als kenmerk dat het kauwen op het bit enorm wordt versterkt en het is zacht voor de mond.

Aurigan bevat 80% koper en dat veroorzaakt de neiging tot nog meer kauwen, en deze bitten worden over het algemeen heel goed aangenomen door paarden.

Roestvrijstaal wordt door de neutrale smaak makkelijk aangenomen.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:17

Een dubbelgebroken bit hoeft niet per se altijd zachter te zijn dan een enkel gebroken bit. Een ekel gebroken bit heeft inderdaad een notekrakerswerking, maar een dubbelgebroken bit zet wat meer druk op de lagen omdat het zeg maar meer om de mond vouwt. Het ligt er maar net aan hoe mond/tong e.d. van je paard is

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:19

Trouwens, dikker hoeft ook niet zachter/aangenamer te zijn. Bij sommige paarden is er uberhaupt al bijna geen ruimte voor een bit, dus als je daar een dik bit in gaat hangen, zal dit juist oncomfortabeler zijn dan een dunner. Knipoog

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:22

Met bovenstaande reactie ben ik het helemaal eens. Het ligt geheel aan de mond van je paard welk bit voor hem het fijnste zit. Moet wel toegeven dat ik zelf voorstander ben van dubbelgebroken bitjes, op de een of andere manier vind ik dat fijner rijden. De bitten van Sprenger zijn superfijn. Die zijn gemaakt van aurigan en zijn zo gevormd dat het middenstukje in een bepaalde hoek staat waardoor het bit prettiger in de mond ligt. Er hangt wel een prijskaartje aan, maar dan heb je naar mijn mening ook wat.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:25

Ik denk ook dat het aan de mond van het paard ligt.
Op aanraden van de winkel, kocht ik als eerste bit voor Silence een dubbelgebroken.
Daar was Silence dus duidelijk niet happy mee. Hij is veel beter te rijden op een simpel bitje.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-06 17:09

ik heb vanmiddag een dubbelgebroken bit van Imperial Riding aangeschaft. Een gewone roestvrijstalen, die wat dikker dan die van Harry's Horse is. Ik ga hem morgen voor het eerst proberen, ben benieuwd.