Beenbescherming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monica_86

Beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 15:02

Hey allemaal...

Ik zit al een poos te twijfelen over beenbescherming bij mijn haflinger.
Over het algemeen rijd ik alleen maar buiten, bij de weg, over zandpaden, bos etc.
Wat denken jullie?? Beenbescherming nodig of niet??

Groetjes Monica OK dan!

RZDLover

Re: Beenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:03

mijn paard heeft altijd beenbescherming om als ik rijd, waar dan ook. Ik denk dat simpele peeskapjes nooit weg zijn. Het is je eigen keus.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:04

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:05

Ik heb dat probleem ook, ik denk dat opden duur je helemaal niet meer zonder kan rijden en de benen er erg slap van worden,
ikzelf wissel het vooral veel af, en dag wel en andere dag niet. Als ik bijv. dressuur ga rijden in de bak dan liever niet, en als ik ga springen weer wel.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:18

oww hessy daar had ik nog nooit van gehoord? Dat de benen er slap van werden

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:20

alleen bij springen, en met buitenritten (want je weet maar nooi) Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:24

Dat de benen slap worden klopt enigzins wel, het zijn dan namelijk de pezen die minder hoeven te werken en dus slapper worden. de pezen moeten juist gehard worden om meer op te kunnen vangen als dat nodig is. Als je nooit met beschermers rijd zal ik het buiten ook niet doen. De reden is omdat er buiten zand en takken zijn en dat zand gaat in de beschermer zitten en schuurt het been in de beschermer. Wat uiteindelijk gaat iriteren. Dit proces duurt wel een tijdje maar als het niet hoeft omdat je paard zichzelf toch niet tegen zijn pezen aantikt of strijkt zou ik het lekker laten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:44

Van peesbeschermers kun je de pezen niet zwakker maken. Ze ondersteunen nl niks, ze beschermen alleen tegen aantikken.
Als je paard zich niet aantikt niet wild doet, kun je best zonder bescherming blijven rijden.
Met onze haflinger rijden we ook zonder bescherming, behalve tijdens de springles.
Met ons andere paard rijd ik eigenlijk wel altijd met peesbeschermers, die tikt zichzelf nl wel af en toe aan. Die rijd ik dus alleen op dressuurwedstrijden zonder bescherming, verder altijd met.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 23:40

Dat de pezen zwakker worden is een belachelijke fabel en al jaren achterhaald, helaas lopen sommigen nog wat achter.

Zand kan schuren, maar dan moet je ze wel erg lang omlaten en erg hard werken. Rijd altijd ermee in blub en met meerdere paarden hard trainen nog nooit last gehad. Misschien als je ze in de wei omdoet.

Dus als je ze om wil doen, doe ze gerust om!

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:29

Oke dan had ik het dus mis, Koe

maaike13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:41

Dat het slecht is voor de pezen is onzin..! (dat werd eerst inderdaad gedacht) Als het niet nodig is hoef je het niet te doen, pas als je merkt dat hij zich raakt kun je peesbeschermers om gaan doen..

kbdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:46

Ik rij ook altijd met peesbeschermers, mijn mening is als er iets gebeurt met de pezen ben je verder van huis, dus als het even kan, beschermen!
Voorbeeldje, longeren en geen peesbeschermers om, voorbeen open, dierenarts, 4 hechtigen, nou en dit valt dan nog mee het kan ook erger, ik doe ze altijd om.

malibu4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 22:51

Ik rijd eigenlijk altijd met peesbeschermers. Zeker als je veel buiten rijdt kan het niet verkeerd zijn om er een paar om te doen, je paard kan altijd schrikken en zichzelf dan raken. Zou bij lange ritten wel opletten dat er niet te veel zand bij in komt als je door mul zand rijdt, want dat kan wel gaan schuren.