harnessmaker schreef:en het argument van een gevoelige rug is ook vaag.....
Waardoor is de rug gevoelig?
Meestal door het zadel dat niet goed past of gebroken is.
Vergeljk het maar in dit opzicht met een steentje in je schoen.
Je kan dikkere sokken (bontje) aantrekkenn,dan voel je het vervelende steentje niet (of lees ongelukkig zadel oid).
Je kan ook de oorzaak wegnemen... het steentje in dit voorbeeld of in de parden praktijk je zadel laten nakijken.
zo denk ik er dus ook over..
in mijn ogen is zo'n ding vrij onnuttig: als je het koopt om je zadel beter te laten passen, koop dan een beter passend zadel. als het gaat om drukverdeling: als de druk niet goed verdeeld wordt heb je waarschijnlijk een niet passend of slecht kwalitatief zadel. als het gaat om gevoelige rug, ga dan idd op zoek naar de oorzaak en neem deze weg. en daarnaast vind ik ze lelijk, maar dat is ook een mening 
maar voor paarden als dat paard wat ik kende met een gevoelige rug (hij was ook gevoelig met borstelen) is het volgens mij dan wel een optie. Omdat het dezelfde functie heeft als een gelpad, maar beter ademt.
ik snap alleen nog steeds niet wat er fijner voor het paard zou moeten zijn, als je een passend zadel hebt en je stopt er wat tussen. past in mijn ogen (nog steeds) het zadel niet meer goed waardoor het drukkingen kan veroorzaken. of zit ik nou weer stom te redeneren?