bont onder het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pert

bont onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 23:19

even beginnen: ik heb de faq doorgezocht, maar vond daar geen antwoord op mijn vraag..

regelmatig zie je hier bij HAW paarden en ponys voorbij komen met een stuk bont tussen het zadel en het dekje. ik zou bijna gaan denken dat het een trend was Koe
voor de genen die niet weten waar ik het over heb, deze dingen:
Afbeelding

in mijn ogen is dit een extra dekje bovenop je gewone dekje met overdreven veel bont aan de randen.
steeds als ik iemand ermee zie rijden denk ik: waarom?
deze dingen zijn (als je de "echte" hebt) ontzettend duur, maar waar dienen ze nou eigelijk voor? en waarom dat bont? is dat extra zacht voor je dekje?

met waar dienen ze nou eigenlijk voor bedoel ik het (rij)technische nut, niet de show Vork

xJurdyWonanx

Re: bont onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:21

Nou voor paarden met een gevoelige rug ?
Veel mensen gebruiken ze als hun zadel niet goed ligt en een nieuwe er aankomt ( of ze blijven zo rijden )..

Ik heb zelf ook zoiets, maar ik had hem zelf eigenlijk voor de sier en omdat mijn pony al wat ouder is leek het me fijn voor hem.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:24

Ik heb er een onder mijn springzadel liggen. Die zadels zijn van die heerlijk platte dingen en bovendien vind ik het wel fijn dat er nog wat extra's tussen het zadel en de rug van mijn paard ligt als ik eens een keer niet zo fijn mee kan zitten onderweg Bloos

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 23:29

wat maakt het dan minder gevoelig? en waarom niet twee dekjes of 1 dik dekje?

en wat ik me ook afvroeg na het bericht gelezen te hebben van gomir: als er iets extra's tussen je zadel en de rug van je paard ligt, wordt je zadel dan niet te krap? ik bedoel: je koopt je zadel en ik neem aan dat het past. als je er dan allemaal dingen tussen gaan stoppen, moet dat zadel toch ergens te krap worden?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:40

Waarom zou ik twee dekjes onder mijn zadel gaan leggen als ik het ook zo op kan lossen? Twee dekjes lijkt me helemaal irritant.
Die dikke dekbedden zijn mijn ding niet zo. Die zijn of te warm of te duur.

Mijn zadel heb ik niet specifiek voor mijn paard gekocht en dat ligt op heel veel verschillende paarden. Past op de meeste paarden prima.
Voor mijn eigen paard is het zeker niet te krap op de schoft en rug met dat bontje er tussen(heb ook niet zo'n dikke), maar dat is wel altijd iets om in de gaten te houden.

Ben zelf helemaal niet zo'n fan van die dingen, maar onder mijn springzadel vind ik het wel fijn. Zou ook een gelpad of iets dergelijks kunnen zijn, maar deze kon ik goedkoop van iemand overnemen dus toen heb ik dat maar gedaan Knipoog

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 23:50

als je hem goedkoop over kan nemen wordt het idd een ander verhaal.
maar is twee dekjes niet hetzelfde principe? alleen loopt een gewoon dekje verder door dan zo'n bontje.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:53

extra bescherming, betere drukverdeling, zachter voor de paardenrug, etc.

Wat de gelpads van 5 jaar geleden waren zijn de bontjes van nu. ja het is zeker een rage en over een jaar of 5 is er vast weer iets heel nieuws Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:55

Maar met twee dekjes heb ik ook meer tussen mijn zweetblad en mijn paard liggen en daar heb ik ten eerste geen voordeel bij en ik vind het vervelend rijden(heb ik met die dikke dekjes ook).
Bovendien gaat dat ook sneller schuiven, zeker als je zo'n glad dekje hebt(en ik ben al te lui om de lusjes van een dekje vast te maken Clown ).

Ruthje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:57

Bescherming tegen drukkingen en schoftwondjes enz...
kvindt het er ook wel echt leuk uitzien Bloos
maarja gelukkig vinden niet allemensen hetzelfde mooi Toch??

xx

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 00:14

hmm mag ik even redeneren/doorvragen? Schijnheilig

- extra bescherming, waartegen?
- drukverdeling, hoe verdeeld het de druk dan? ik heb altijd het idee gehad dat dit van hetzelfde materiaal gemaakt is als een gewoon dekje. waarom zou dit dan de druk wel goed verdelen en een gewoon dekje niet?
-
Smystique schreef:
Wat de gelpads van 5 jaar geleden waren zijn de bontjes van nu. ja het is zeker een rage en over een jaar of 5 is er vast weer iets heel nieuws Lachen

dus deze dingen hebben dezelfde functie als gelpads? (die me ook nooit echt duidelijk is geworden, maar ik ken een paard wat zijn rug wegdrukte en dat niet deed met gelpad. paard met gevoelige rug)
- @gomir, meer tussen je zweetblad en je paard. ik krijg hem door Knipoog minder contact..
- @Ruthje__, bescherming tegen drukkingen? zouden drukkingen niet erger worden omdat er meer tussen zit?
- schoftwondjes? ik heb nooit paarden gezien met schoftwondjes van dekjes. wel van niet passende zadels, aka drukplekken Knipoog zou je schoftwondjes (kale schoft als gevolg van het dekje) niet gewoon op kunnen lossen door het dekje op de plek van de schoft omhoog te trekken de kamer in?

idd vind niet iedereen hetzelfde mooi, dat zou verschrikkeljk zijn Clown

Tytsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 00:17

lekker warm zo in de winter

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 11:05

Ik heb hem gekocht vanwege niet ideaal passend zadel (of iig, ik ahad totaal geen goed gevoel met dat ding). Heb zo'n bontje gekocht voor tijdelijk, maar 1x mee gereden en toen was mn nieuwe zadel er gelukkig!

Ik heb het bontje er nu nog steeds onder. Ik vind het toch wat fijner. Ik heb er altijd een nepbont ding eronder gehad, en vind dit echt veeeel fijner. Hij gaat ook verlopig niet meer weg, extra bescherming, extra drukverdeling, extra fijn voor mijn paard haar rug. En mn zadel ligt mét ook super.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:03

Het is bedoeld voor paarden met gevoelige rug. Maar ik vind het ook een beetje overbodig.

Ik had er eentje maar ik ben hem kwijt Nagelbijten / Gniffelen

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:06

Sommige mensen nemen het omdat hun paard een gevoelige rug heeft, maar ik denk dat de meeste het hebben, omdat het een soort van trend is geworden. Knipoog
Zelf vind ik het altijd heel leuk staan. Knipoog

hessy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:10

Ik heb er ook een voor mijn fjord, maar die heb ik wel 2ehands gekocht.
Een neppe met synthetiche wol werkt volgens mij minder goed.
IK heb dan ook een echte,
Mijn fjord die had last van een slecht passen zadel en nu hebben we tijdelijk een leen zadel, en daar doen we dan een bontje onder omdat het zachter is voor haar rug en je bonkt minder,
En natuurlijk omdat het gewoon mooi staat en ''in'' is,

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:14

Ik heb een echte lamsvel onderlegger liggen. Heerlijk ding, op mijn vorige pony wel altijd gebruikt maar bij mn nieuwe pony nog nooit. Mijn zadel ligt niet meer lekker als ik het er onder leg. Ik kom voor mijn gevoel een stuk hoger te zitten en mn zadel gaat er een beetje van schuifen.
Vind het erg jammer want ik vind het toch wel fijn voor haar rug ( mijne is niet gigantisch dik ) en vind het erg mooi staan Bloos
Maar ik ga het er niet alleen voor t plaatje onder leggen en dan vervelend zitten met rijden.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:18

ik heb het idee (zit mss tussen de oren) dat het dan voor mijn paard's rug comfortabeler zou zijn

wel heb ik vernomen dat het eigenlijk ONDER je dekje moet, maar hoe je dat dan met die opstaande randen moet doen is me niet bekend.. dus die ik het op het dekje, onder het zadel

ziet er lekker fluffie uit voor mijn paard

elasthiekj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:17

Ik heb heb er ook een, zo'n usg, gewoon een neppert dus omdat ik het mooi vind staan en omdat mijn zadel achter niet helemaal 100% aansluit. Reedt eerst met een gelpad maar die laten dus geen lucht door dus da word heel erg warm op die plek van de paarden rug en dat lijkt me niet zo fijn Dus mede daarom ben ik maar overgestapt en het bevalt goed! Zo'n hele dure vind ik ook niet echt nodig..

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:28

Je hoort ze in feite direct op de rug te leggen, en niet op een ander dekje. Schapenvacht zorgt voor een goede drukverdeling en het ademt. Ze zijn niet bedoeld als correctie van een niet passend zadel. De trend om ze op een ander dekje te leggen, is waarschijnlijk ontstaan omdat mensen dat mooi vonden staan, en je hoort ook vaak dat dit makkelijker is zodat je het bontje niet steeds hoeft te wassen... Lips are sealed
Dan is de werking dus niet optimaal.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 18:40

en het argument van een gevoelige rug is ook vaag.....
Waardoor is de rug gevoelig?
Meestal door het zadel dat niet goed past of gebroken is.

Vergeljk het maar in dit opzicht met een steentje in je schoen.
Je kan dikkere sokken (bontje) aantrekkenn,dan voel je het vervelende steentje niet (of lees ongelukkig zadel oid).
Je kan ook de oorzaak wegnemen... het steentje in dit voorbeeld of in de parden praktijk je zadel laten nakijken.

Pert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 21:32

harnessmaker schreef:

Je kan dikkere sokken (bontje) aantrekkenn,dan voel je het vervelende steentje niet (of lees ongelukkig zadel oid).
Je kan ook de oorzaak wegnemen... het steentje in dit voorbeeld of in de parden praktijk je zadel laten nakijken.

zo denk ik er dus ook over..
in mijn ogen is zo'n ding vrij onnuttig: als je het koopt om je zadel beter te laten passen, koop dan een beter passend zadel. als het gaat om drukverdeling: als de druk niet goed verdeeld wordt heb je waarschijnlijk een niet passend of slecht kwalitatief zadel. als het gaat om gevoelige rug, ga dan idd op zoek naar de oorzaak en neem deze weg. en daarnaast vind ik ze lelijk, maar dat is ook een mening Knipoog

maar voor paarden als dat paard wat ik kende met een gevoelige rug (hij was ook gevoelig met borstelen) is het volgens mij dan wel een optie. Omdat het dezelfde functie heeft als een gelpad, maar beter ademt.

ik snap alleen nog steeds niet wat er fijner voor het paard zou moeten zijn, als je een passend zadel hebt en je stopt er wat tussen. past in mijn ogen (nog steeds) het zadel niet meer goed waardoor het drukkingen kan veroorzaken. of zit ik nou weer stom te redeneren?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:54

harnessmaker schreef:

Mijn paard is waarschijnlijk wat gevoelig, omdat ze ook op sommige dekjes reageerd. Zo bijvoorbeeld op de barefoot sympanova pad en alles.
En tja, mocht ik toch spoken zien... In mijn ogen kan zo'n bontje niet echt kwaad. Baat het niet dan schaadt het niet.

Jimster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:03

Bij mijn oude zadel had ik een bontje eronder omdat het dan beter lag. Ik vond het ook leuk staan Knipoog . Nu heb ik sinds vorige week ( eindelijk Pling ) mijn nieuwe zadel en daar hoeft hij dus niet onder. Het is een nieuw zadel aangemeten dus als ik er dan zo'n bontje onder ga leggen ligt hij volgens mij niet meer zoals het hoort. Maar ik vind het wel jammer want ik vind het wel leuk staan.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:11

leg je dan het bontje onder een zadel dat eigenlijk te wijd (geworden) is?

Inno1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:21

Iranda schreef:
leg je dan het bontje onder een zadel dat eigenlijk te wijd (geworden) is?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, aangezien dat mijn zadel te wijd geworden is.
En ik NOG geen nieuw zadel heb, maar is wel onderweg.

Gr