Fijne bitloze optoming bij dressuurmatig werk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Fijne bitloze optoming bij dressuurmatig werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:20

Ik weet dat er al wat topics lopen over bitloze hoofdstellen en hackemores, maar toch even dit specifieke vraagje.

Ik wil dus eens gaan proberen hoe mijn paard reageert als ik zonder bit rij. Hij reageert namelijk om de minste druk heel gevoelig, door te schudden, z'n hoofd omhoog te steken e.d. Nu wil ik daar dan zowel buiten als dressuurmatig in de bak mee kunnen rijden, dus niet alleen maar aan een lang teugeltje. Ik wil dus dat het qua inwerking het meest in de buurt kom van 'gewoon' met bit rijden. Aangezien dit vooralsnog niet een definitieve overstap zal zijn omdat ik wel wedstrijden wil gaan rijden.

Ik zit te twijfelen tussen de volgende opties:
Afbeelding

Dit hoofdstel geeft druk op de neus, maar ook zijn de riemen onder de kin kruislinks in verbinding met de teugels, waardoor je ook een aansnoereffect krijgt.

Of een hackemore met kleine scharen, deze heeft dus vooral druk op de neus.

Een touwhalstertje lijkt me geen interessante optie, nogmaals: ik wil wel dressuurmatig met dit hoofdstel kunnen rijden. dus gewoon toewerken naar een ontspannen aanleuning.

Wie kan mij bij de keuze helpen? Haha! Graag wel een onderbouwing.

balli

Re: Fijne bitloze optoming bij dressuurmatig werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:31

ik hou dit even in de gaten!
(ik heb alleen ervaring met touwhalster en ben dus ook op zoek naar iets waar je meer dressuurmatig mee aan 't werk kan)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:41

Sorry ik houd het ook in de gaten, maar mischien kan je deze vrag beter bij Naturals en of natural horsemanship stellen... Lachen

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:46

Ja wellicht had dat beter geweest... maar ik overweeg ook een hackemore... ik kan me voorstellen dat daar wat weerstand tegen is bij de naturals? Haha!

[ik ben uiteraard ook voorstander van een vriendelijke inwerking, vooral met mijn 4-jarige die toch wat neurotisch kan doen met het hoofd. maar ik ga ervan uit dat het zo hard is als de hand die aan de teugels zit Knipoog]

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:55

Met een hackamore kun je vanwege de hefboom iets minder goed/fijn zijdelingse druk geven, de druk zal in ieder geval anders doorkomen dan wanneer het aangrijppunt hoger ligt in plaats van onderaan de hefboom. Misschien is dat de moeite waard om mee te nemen in je overweging. Ik zou in ieder geval voor dressuur voor de eerste optie gaan.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:03

speedster, bedankt voor je inbreng, hier kan ik wat mee in mijn overweging Knipoog

Maar is de zijdelingse inwerking ook niet belemmert door het kruislinkse systeem bij het andere hoofdstel?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:09

Daarbij heb je meer het effect dat je aan de andere zijde "duwt" a.h.w. Het blijft toch een kwestie van uitproberen denk ik, ieder paard (en ruiter) zal zo zijn voorkeuren hebben. Misschien is het een idee om eerst eens te gaan knutselen om te kijken hoe het bevalt? Dat eerste principe is vrij gemakkelijk zelf te maken met een bestaand hoofdstel en wat touw.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:11

Wat ik een hele fijne bitloze optoming vind is het hoofdstel van de ruitershop. De hulpen komen heel goed door, zie ook

Foto van: http://www.ruitersportshop.com
Enkel online te bestellen

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 12:26

speedster; dat knutselen was ik inderdaad al van plan, want die van de foto is errug duur om het te 'proberen'. Bedoel jij het combineren met touw zoals ze op deze site tonen:

www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina20.html

somokkele; bedankt voor de tip; dit hoofdstel is volgens het zelfde principe als het hoofdstel dat ik in mijn eerste post heb staan toch? Ik vind die neusriem niet zo heel mooi Bloos maar het is wel een stuk interessanter qua prijs.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:28

Ik heb wat aan mijn hoofdstel geknutselt zoals op die link, persoonlijk vond ik een touwhalstertje fijner dresuren Ja Maar dat moet ik nog even kijken, want volgens mij zat mijn neusriem een beetje te strak waardoor hij niet zo goed werkte...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:33

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:46

Javayo schreef:
speedster; dat knutselen was ik inderdaad al van plan, want die van de foto is errug duur om het te 'proberen'. Bedoel jij het combineren met touw zoals ze op deze site tonen:

www.buitenzinnig.nl/DaviWB/Pagina20.html

somokkele; bedankt voor de tip; dit hoofdstel is volgens het zelfde principe als het hoofdstel dat ik in mijn eerste post heb staan toch? Ik vind die neusriem niet zo heel mooi Bloos maar het is wel een stuk interessanter qua prijs.

Ja volgens mij is de werking hetzelfde (maar ben ook niet wat je noemt een kenner haha). En het is niet zozeer een hoofdstel alswel alleen een neusriem (maar toch is dat het volledige hoofdstel). Ik kan me voorstellen dat je de neusriem niet zo mooi vindt. Ik vond het ook niets (hou niet van brede neusriemen hihi). Maar vond dit een leuke prijs om in eerste instantie een bitloos hoofdstel voor te kopen. En moet zeggen, nu ik hem heb, vind ik het eigenlijk nog wel mooi staan ook! En.....het werkt!! Eerst een tijdje met een touwhalster gereden, ging wel, maar moeizaam. En met deze, ik merk het verschil niet tussen met bit of zonder bit (behalve dat hij een stabielere aanleuning heeft en makkelijker ontspant). Suc6

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:49

Dit hoofdstel van de ruitersportshop schijnt het goed te doen, je rijdt er zo mee weg en is goed te gebruiken voor dressuurmatig werk. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar jovarna hier op bokt wel.

Afbeelding

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 14:09

Speedster; Ja die indian bosal had ik ook al voorbij zien komen. en jou manier is ook wel handig.

Maar de bij de indian bosal zitten geen ringen, kun je dan weer makkelijk 'los laten' door de wrijving van het touw?

Jou manier vind ik wel handig, dat kan gebruikt worden zonder het hoofdstel te beschadigen. Hoe lang zou m'n touw moeten zijn voor een klein paard met een twijfelgeval maat hoofd (tussen cob en full in)? En hoe dik was je touw, en wat voor soort touw?

Dorientjuh; dat is dezelfde als Somokkele ook bedoelde. misschien dat ik Jovarna inderdaad eens pm als ik meer info wil.

Somokkele; heb je misschien een foto van dat hoofdstel op jou paard? De foto van die site is niet bepaald voordelig met een shetlander...

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:16

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:24

met een hackamore dressuurmatog rijden is heel moeilijk hoor... ik wil zelf ook een ander bitloos hoofdstel gebruiken.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:02

@Javayo: Je kunt als je een indian bosal maakt natuurlijk ook ringen gebruiken in plaats van lussen. Ik heb 8mm gevlochten katoen gebruikt, ik denk dat als je 2 meter koopt dat je wel ruim uit moet komen. Beter teveel kopen dan net te weinig, is ook zo l*llig...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:29

Ik rijd mijn paardje op buitenrit altijd met hackamore met korte scharen, maar ik rijd daar soms ook wel eens gewoon mee in de bak. Nu ben ik niet zo'n dressuurtypje, maar daar werk ik wel aan Haha!
Het gaat best goed met de hackamore, ze reageert er goed op, en loopt ook netjes nagevelijk.. Haha!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:12

Javayo schreef:

Somokkele; heb je misschien een foto van dat hoofdstel op jou paard? De foto van die site is niet bepaald voordelig met een shetlander...

Beetje late reactie sorry!!
Ik heb er nog geen foto's van, ik probeer er morgen even een fotootje van te maken!!