zadel gekocht met fabricagefout en nu??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diehdieh

zadel gekocht met fabricagefout en nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:07

Hi,

ik heb een kleine 4 maanden geleden een ruitersportzaak (MJL) naar mijn paard laten komen om een passend zadel voor haar te kopen.
Ik heb toen uiteindelijk een nieuwe kentauer penelopa gekocht.
Ik was natuurlijk hartstikke blij met mijn zadel totdat ik een andere zadelmaker (harnessmaker) liet komen om mijn zadel op te vullen.
Mijn zadel hing namelijk een beetje naar links.
Toen harnessmaker mijn zadel bekeek vroeg hij waar ik mijn zadel 4 maanden geleden had gekocht. En zei hij dat ik mijn zadel in moest leveren en een nieuwe moest eisen.
Dus ik dacht uiteraard "HUH" Verward
En toen zei hij dus dat er een fabricagefout zat in mijn zadel.
aan de linkerkant van mijn zadel zie je een bobbeltje op de zadelrok.
En als je daaronder voelt, dan voel je duidelijk dat er een soort schroefje uitsteekt. Nou en die hoort daar dus niet te zitten Boos!
Je ziet nu al dat het geprinte leer glad wordt, omdat dat schroefje dus steeds in het leer zit te prikken.
En als ik dus nog een poos met mijn zadel zou gaan rijden zou er uiteindelijk dus gewoon een gat in mijn zadel vallen Verdrietig
Ik heb mijn zadel afgelopen dinsdag naar MJL gebracht, omdat de zadel maker er dan zou zijn en ik dan dus meteen zou weten wat er zou gaan gebeuren en ik mijn zadel in ieder geval niet kwijt zou zijn.
Maar toen ik daar dinsdag was, moest ik mijn zadel wel achterlaten.
Daar was ik dus niet bepaald blij mee, want dat betekende dat ik dus niet kon rijden, maar MJL beloofde me dat ik woensdagochtend gebeld zou worden over mijn zadel.
En dat hebben ze dus niet gedaan Boos! , dus heb ik ze vanmorgen zelf maar even opgebeld. En toen zeiden ze dat ik met een uur weer moest bellen, want dan wist hij meer.
Maar mijn instructice en harnessmaker zeggen allebei dat ik gewoon een nieuw zadel moet eisen, want omdat je dat bobbeltje nu in mijn leer ziet zitten enzo is het anders veel moeilijker om zijn zadel weer te verkopen enz.
En ik heb er gewoon recht op zeg maar.
Maar MJL doet net alsof het niks is.
Dus mijn vraag is: Weet iemand een telefoonnummer of emailadres van Kentauer?
Want anders neem ik wel contact op met Kentauer zelf.
En heeft iemand nog handige tips om ervoor te zorgen dat ik gewoon een nieuw zadel krijg zoals het hoort

Alvast bedankt!

Excuses voor het lange verhaal Bloos schaam schaam

Vonnie84

Re: zadel gekocht met fabricagefout en nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:12

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:34

bedankt hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:39

http://www.wepahorseproducts.com/

Dit is de distributeur voor Nederland, praat wat makkelijker Haha!

Verder snap ik dit nooit zo, van MJL in dit geval dus, MJL kan hier niets aan doen, is gewoon een fabrikagefoutje, maar waarom doen ze dan alsof er niets aan de hand is, met angst dat hun naam wordt bedoezeld? Je staat natuurlijk achter elk product wat je verkoopt, maar waar gehakt wordt vallen spaanders.

Ik ben blij dat mijn ruitersporttzaak VanSchie in Zwaanshoek, dit soort dingetjes altijd netjes regelt, ik vind het van MJL wel heel erg kinderachtig, had ik niet verwacht van hen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:02

heb je bij MJL om een nieuwe gevraagd of alleen aangegeven dat er een fout in zat?
Mijn ervaring met ze is dat ze eigelijk alles netjes oplossen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:59

Het lijkt me niet dat MJL verantwoordelijk is voor een fabricagefout en zij zullen het heus wel netjes oplossen Lachen

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:04

nieuwe eisen..ik zou niet akkoord gaan met het maken of het weghalen van dat schroefje

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:24

Je moet de betreffende zadelmaker wel ff de tijd geven?.

Maar WAAROM laat je je zadel opvullen door een ander dan waar je hem gekocht hebt????? Normaal is 1ste keer opvullen GRATIS waar je hem gekocht hebt?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:38

Prisca schreef:

Maar WAAROM laat je je zadel opvullen door een ander dan waar je hem gekocht hebt????? Normaal is 1ste keer opvullen GRATIS waar je hem gekocht hebt?.

Vind dat totaal niet onverstandig, hoor. Zadelverkopers zijn nu eenmaal geen zadelmakers ..
( en zeker niet als je weet wie de zadelmaker is van MJL....)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:41

Bitch schreef:
Prisca schreef:

Vind dat totaal niet onverstandig, hoor. Zadelverkopers zijn nu eenmaal geen zadelmakers ..

Mar het kan wel een probleem worden in een geval als bij topic starter met de garantie e.d.
Het kan nl. zo zijn dat Harnessmaker geen dealer is van Kentaur dat de fabrikant moeilijk gaat doen, maar ook de zaak waar het zadel gekocht is, kan en mag verlangen dat alles binnen de garantie periode aan een zadel gedaan (moet) worden, alleen gedaan wordt door henzelf, of door iemand die zij aangewezen hebben dit te doen.

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:44

Ik zou absoluut een nieuwe eisen, hoe dan ook! Als ze aanbieden dat schroefje te verwijderen..is je zadel toch al lichtelijk beschadigd door de drukking van dat schroefje, dus dat plekje zal gevoelig blijven!
Suc6 ermee...

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 15:49

ik heb hetzelfde gehad met een jc saphir. er kwam een vreemde slijtage plek in het leer. ik heb de desbetreffemde winkel gebeld en die kwamen mijn zadel halen. ik kreeg keurig een leenzadel en na 2 uurtjes werd ika l gebeld of ik naar de stal kon komen. Want ik kreeg een geheel nieuw zadel!! dat vind ik nou service

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:40

je hebt gewoon garantie op fabricagefouten, kans dat je een nieuw krijgt is wel groot denk ik. en anders eisen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:47

De Nederlandse leverancier van de Kentaur geeft gewoon garantie op fabrieksfoutjes. Wel gaat zoiets via de betreffende ruitersportzaak (dus waar je het zadel hebt gekocht). Die mensen moeten contact voor je opnemen Lachen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:19

Reden dat ik er nu niets aan heb gedaan is idd een garantie kwestie.
In mijn ogen s dit duidelijk een fabrikage fout en dient dus te worden opgelost door de fabrikant.
Jezadel is gekocht bij een winkel waar jij een claim legt.
De winkel heeft hem gekocht bij een tussenhandel die vervolgens inkoopt bij de fabrikant.
m snelle service te bieden nemen sommige winkels zelf het risico en ruilen je zadel om vervolgens met een van de partijen tot een oplossing te komen.
Andere winkels doen dit niet en laten de beslissing bij een ander.
Hetgeen dus meer tijd kost.

wordt vervolgt denk ik?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:21

Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn County na een half jaar.

Hij is toen terug gestuurd naar de fabriek/importeur en ik kreeg keurig een nieuwe die weer netjes op maat gevuld werd voor mijn paard!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:00

Bitch schreef:
Prisca schreef:

PARDON?.

Dan zou ik mijn zadel daar NIET kopen als hij erna mij niet de juiste service kan geven?.

Ik verwacht als ik in een winkel een zadel koop dat hij ook ervoor kan zorgen dat hij opgevuld wordt en dan vooral de 1ste keer gratis zoals het altijd al zo is.

In al mijn jaren paardensport heb ik nog geen winkel gevonden die er niet voor kan zorgen dat mijn zadel aangepast wordt?. Voor mij toch wel een erg groot en belangrijk punt. Zodra er een ander eraan gaat rommelen vervalt je garantie ook. Dus is het eigenlijk verstandig bij de verkoper te blijven totdat de garantie periode vervalt. DIT lijkt mij vrij normaal.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:03

Ja maar of dat goed gebeurd is nog maar de vraag Prisca. Harnessmaker heeft mijn zadel helemaal uit elkaar gehaald en toen ik zag wat een prutswerk de ruitersportzaak er van heeft gemaakt.
Nou nee die zitten dus niet meer aan mijn zadel, geen enkele ruitersportzaak, dat zijn nl. geen zadelmakers maar zadelverkopers. Dan kan ik net zo goed mijn eigen zadel opvullen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:16

Idee voor de volgende keer alleen een zadel kopen bij een zaak die hem ook kan opvullen of corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:01

Prisca schreef:
Idee voor de volgende keer alleen een zadel kopen bij een zaak die hem ook kan opvullen of corrigeren.

ja, daar heb je helemaal gelijk in, maarrrr.... hoe weten wij leken nu of een zadel goed ligt, of goed gecorrigeerd is?
Daar knelt hem dus de schoen, ondanks dat we ( ik iig wel) een hoop informatie probeer te verzamelen over hoe een zadel goed ligt op een rug, en alles wat daarbij komt kijken, ben ik nog steeds een leek. En zo zijn er veel meer, die miss wel niet zo de passie omtrent zadels, zoals ik die heb, bezitten, en die weten helemaal niet beter!

MJL is een prima ruitersportzaak, maar ik ken hun zadelmaker, dat is een mannetje uit mijn dorp, prima vent, maar echt alleen om dingetjes te stikken, meer niet, ik heb er nog nooit een zadel weggehaald wat in een keer paste. altijd scheef, te hard.. etc etc. De zadelmaker zit namelijk liever in het dorpscafe, dan in zijn zadelmakerij...

Ik ben sowieso geen voorstander van het opvullen van een zadel, zonder dat de rug van het paard bekeken is door de zm.

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 12:31

Ik had MJL gebeld om te vragen hoe dat nu ging met opvullen. Maar toen zeiden ze dat ik gewoon moest betalen. Ik had namelijk een KN ingeruild en nog wat bijbetaald voor de nieuwe Kentauer. En dan was de eerste opvulbeurt dus niet gratis.
Harnessmaker kwam voor 2 andere meisjes bij mij op stal langs en ik hoorde dat hij heel goed was. Vandaar dat ik dacht dat het dan ook wel heel handig was als hij even naar mijn zadel zou kijken.
Ik vind het namelijk een heel groot voordeel dat hij het zadel eerst op de rug van mijn paard legt en zo dus zelf bepaalt wat er aan moet gebeuren.
Als ik mijn zadel naar MJL zou brengen dan zou hij worden opgevuld door een zadelmaker die mijn paard nog nooit heeft gezien.
En ik ben inderdaad niet zo een expert op zadelgebied dat ik zelf kan zeggen waar er allemaal wat moet gebeuren.
Mijn paard heeft sowieso een gevoelige rug dus ik vind het HEEL BELANGRIJK dat mijn zadel perfect ligt.
En ik ben van mening dat MJL niet super is op het gebied van zadels.
Want toen ik hem liet komen om te kijken welk zadel goed ligt, moest ik een stukje met de kentauer rijden met een schabrak eronder Verward
Dus toen zei ik al " het moet toch zonder schabrak zodat je kan zien of de haren netjes op hun plek blijven"
Maar toen zei hij dus van " nee joh dat is niet nodig, ik kan zo ook wel zien of het zadel goed blijft liggen"
Dus nouja toen had ik zoiets van hij zal het wel weten, maar later hoorde ik van iedereen om mij heen dat dat toch wel best apart was.
De zadelmaker van MJL heeft nu al aan mijn zadel gesleuteld Boos!
Hij heeft het boutje eruitgehaald en er een kortere ingedaan. En ook direct mijn zadel opgevuld.
Maar daar had ik dus helemaal niet om gevraagd Boos!
Want ik heb van heel veel mensen slechte verhalen over de zadelmaker van MJL gehoord.
Ik weet nu dus even niet wat ik moet doen.
MJL zegt dat het zadel weer helemaal goed is, dat ze een hele goede zadelmaker hebben enz.
En MJL zegt ook dat het leer zich vanzelf weer gaat herstellen, maar dat lijkt mij stug Verward
Maar MJL heeft nu zonder mijn toestemming aan mijn zadel zitten sleutelen, want de bedoeling was dat de zadelmaker van MJL alleen even naar mijn zadel zou kijken om te bevestigen of het wel of niet een fabricagefout was.
Maar ik ben dus bang dat ik nu mijn garantie kwijt ben Stoom uit je oren
Mijn instructice zegt nog steeds dat ik een nieuw zadel moet eissen en mijn vader ook of MJL moet mijn garantie verlengen, zodat ik de kans heb om alsnog een nieuw zadel te eissen als ik zou merken dat hij toch niet helemaal goed is ofzo.
Ik weet nu gewoon even niet meer op wat ik recht heb Frusty
Laatst bijgewerkt door diehdieh op 18-08-06 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:33

Bitch schreef:
MJL is een prima ruitersportzaak, maar ik ken hun zadelmaker, dat is een mannetje uit mijn dorp, prima vent, maar echt alleen om dingetjes te stikken, meer niet, ik heb er nog nooit een zadel weggehaald wat in een keer paste. altijd scheef, te hard.. etc etc. De zadelmaker zit namelijk liever in het dorpscafe, dan in zijn zadelmakerij...

Ik ben sowieso geen voorstander van het opvullen van een zadel, zonder dat de rug van het paard bekeken is door de zm.

Owww dus ze hebben WEL een zadelmaker??. Dan hadden ze gewoon de 1ste keer opvullen gratis gedaan en een goede zadelmaker had het probleem wel gevonden. Vind het een slechte zadelverkoper als hij die service niet bied want er zijn maar weinig waar het zadel in een keer goed ligt.

Wanneer is het een goede?. Sorry maar wij paardenmutsen zeiken steeds meer en denken dat we er allemaal meer verstand van hebben dan een goede zadelmaker (zo ook bij hoefsmeden en DA's). Ga er vanuit dat iedereen die een cursus ervan heeft gehad weet waar die mee bezig is. Zelf kan je ook wel nodige zien heb je er problemen mee vraag je het zonder het beter te weten. Als je met zo'n man van te voren praat heb je een goed of slecht gevoel.

Euh hoe kan je een zadel nou oplaten vullen zonder dat er na gekeken wordt?. Krijg dan het gevoel dat het goedkoop en snel moet.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:35

Bel kentauer in belgie op dat is de importeur die kan je vast wel helpen.

Succes.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:37

Ik zou toch proberen om op mijn strepen te staan als ik jou was...
Jij hebt er niet om gevraagd dat ze zouden opvullen en ook niet of ze dat schroefje wilden vervangen...(als het nu in orde is maakt dat natuurlijk niets uit, misschien even overleggen met harnessmaker?)
Wat een gepruts zeg....misschien denken ze je een plezier te doen met wat ze nu gedaan hebben.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:39

Ja ik weet het niet... Het lijkt me dat ze nu toch netjes gehandeld hebben. Ze hebben de schroef vervangen en je zadel opgevuld Lachen